Cecilie Leganger har tatt mange bilder etter at hun ble mor. Foto: kk.no
Cecilie Leganger har tatt mange bilder etter at hun ble mor. Foto: kk.noVis mer

Babybilde på Facebook = julekort

Dette er et sikkert tegn.

– Jeg har aldri sendt julekort før, men føler jeg har en plikt å gjøre det etter at jeg fikk barn, sier Cecilie Leganger til DinSide.

Hun er snart ferdig med fødselspermisjonen sin, og skal tilbake i jobben som motejournalist i KK.no.

– Det er litt hyggeligere å rette fokuset mot datteren min, Henny. Jeg synes det er en fin ting å få sendt et kort til alle som har fulgt henne opp og vært ekstra oppmerksomme, forklarer Leganger.

Før Henny kom inn i livet hennes tok hun sjelden bilder, men denne jula blir det andre boller.

– Vi har kjøpt et speilreflekskamera og tar sinnsykt mye bilder. Tusenvis! Det blir jo så vanskelig å slette dem. Plutselig fikk vi en god grunn til å ta bilder. Det skjer jo daglig forandringer, så det føles riktig å ta mange bilder, begrunner Leganger.

Denne posten kommer fram i tide: Send elektroniske julekort!

Sender kort når de får barn

I år kommer nordmenn til å sende et sted mellom 15 og 20 millioner julekort, viser statistikk fra Posten. Hver husstand kommer til å sende mellom 8 og 10 julekort, skriver de på sin nettside.

– Når du får ditt første barn begynner du å sende julekort, sier Øysten Bratten, daglig leder i nettbutikken Nfoto.no, til DinSide.

Etter dette fortsetter de gjerne å sende julekort til barna er godt voksne.

– Den klassiske tendensen er at de skifter profilbilde på Facebook når de får barn, hvor du ser dem og babyen. Det er et sikkert tegn på at de vil sende julekort, hevder Bratten.

Lyst på køfri julehandel? Her er alle netthandelfellene

De hotteste julekorttrendene

Årets største julekorttrend hos Nfoto.no er kort med flere bilder av barna, og at folk ønsker å designe sine egne julekort.

Med dagens teknologi kan du eksperimentere mer og personifisere julekortene mer enn før, mener Bratten.

Denne typen julekort er mest populær hos Nfoto.no. Foto: Nfoto
To bilder er et must på julekortet i år. Foto: Nfoto

Her er de mest populære julekortene:

De aller ivrigste begynte allerede i august med å kjøpe julekort, men det er fortsatt ikke for sent.

– Til helgen eksploderer det, men vi merker trykket allerede nå. Det vanligste er å kjøpe litt over 30 julekort av gangen, forklarer Bratten.

Selger fotokalendere og fotobøker

Eurofoto merker også julekort-trykket.

– Hos oss begynner julekortbestillingene allerede i månedsskiftet september/oktober, men det høyeste trykket ligger fra midten av november og til og med første uken i desember, skriver Inger Lise Vereide, Markedssjef konsument i Eurofoto, i en epost til DinSide.

Hun skriver at det fjerde kvartalet er Eurofotos største kvartal gjennom året, og merker god økning fra i fjor. Det er nemlig ikke bare julekort fotobutikken tjener penger på.

– Nå går julekortsalget i høygir, på lik linje med andre fotogaver til jul. Her ser vi en spesielt god økning på fotokalender og fotobok, forteller Vereide.

- Når det gjelder julekort, så er det de tradisjonelle julekortene i 10x18cm i tillegg til kvadratiske i 15x15cm som er de mest populære. Disse ligger relativt jevnt i ordremengd. Her finner man flotte fotokort med forhåndsdefinert design, slik at man enkelt kan tilføre ønsket bilde og tekst. Julekortene blir trykket på ekte fotopapir Fujifilm Supreme, og alle julekort leveres med hvit konvolutt inkludert i prisen, skriver Eurofotos markedssjef. Foto: Eurofoto
Vi har i år også lansert doble fotokort (mappekort). Disse kortene blir produsert på digitaltrykk, og trykkes på Galerie Art silk 300 g papir. Kortene gir en helt unik mulighet til å lage kort med god plass til tekst og bilder. Alle kortets 4 sider kan benyttes til bilder/tekst, ifølge markedssjefen til Eurofoto. Foto: Eurofoto
Til våre julekort tilbyr vi også fargede konvolutter i sølv og rødt, til en liten ekstra kostnad per konvolutt, forteller Eurofoto.
Det som vi i tillegg er stolte over å kunne tilby, er personlige frimerker. Her kan du som kunde bruke dine egne bilder til å lage personlige frimerker som du kan benytte på brev/kort til venner og familie. Dette gir din hilsen en helt egen personlig ”touch”, forklarer Vereide i Eurofoto. Foto: Eurofoto

Her er Eurofotos mest populære julekort:

– Det blir helt texas

Stephan Stein, administrerende direktør i Japan Photo. Vis mer


Ettersom det er trendy å sende både julekort og takkekort, har Japan Photo lansert ett egen webbsted for slike kort på Takkekort.no

I år antar de å selge cirka 3,3 millioner julekort, i motsetning til i 2004, da bedriften ikke solgte et eneste digitalt kort.

– Kunder bestiller opp til 90 prosent av kortene på nett, likevel velger 60 prosent av disse kundene å hente kortene i butikk. Grunnen til dette er at kundene sparer 50 kroner i fraktkostnader, og at de kan se på kvaliteten først. De betaler kun dersom de er fornøyd, skriver Stephan Stein, administrerende direktør i Japan Photo, i en epost til DinSide.

Her er standard julekortet som Japan Photo bruker. Vis mer


Hos Japan Photo bestiller folk gjerne mellom 50 og 70 kort på gang. Stein tror det vil bli helt texsas på den nye websiden.

– I fjor hadde vi problemer med serveren som var for liten, men nå er vi forberedt, forteller Stein.

For at posten skal komme frem til jul, anbefaler Posten at du leverer både julekort og julegaver før 16. desember.