Avslørte skrekk-service

Service er et fremmedord i kommunene. Se de utrolige eksemplene.

- Du kan ikke maile kommunen. Henvendelser blir ikke besvart, svarte en kommuneansatt i Stranda kommune på en mail om hvordan man kan få økonomisk rådgivning.

Mailen var sendt av Forbrukerrådet, maskert som en privatperson, skriver Forbrukerportalen.

Norges verste service

Forbrukerrådet har satt landets kommuner på prøve, den mest omfattende testen noensinne, og resultatet offentliggjøres i morgen.

6.000 henvendelser

Er det rart man blir sint? Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com Vis mer

Forbrukerrådet har tatt 3.000 telefonsamtaler og sendt rundt 3.000 e-poster, maskert som henvendelser fra privatpersoner. I tillegg har nettsider blitt gransket, og Forbrukerrådet har lett etter informasjon om 25 konkrete ting.

Alle norske kommuner har blitt kontaktet.

- Undersøkelsen viser at mange kommuner yter god service. Hos noen kommuner får man faktisk hjelp med nesten alt man lurer på, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Forskjell i Kommune-Norge: SFO til 950 eller 3.554 kroner?

Horrible unntak

Det er imidlertid mange unntak, som i eksempelet over. Henvendelsen gikk ut på at en person hadde fått økonomiske vansker. Han spurte etter navn og kontaktinformasjon på kommunens gjeldsrådgiver. Svaret som kom var kontant: - Du kan ikke sende mail ved slike henvendelser. De blir ikke besvart.

- Hårreisende! Man skal ikke svare slik når et gjeldsoffer tar kontakt. Det viser seg at folk med pengeproblemer venter i det lengste med å søke hjelp. Hvis de i det hele tatt gjør det. Da kan de ikke få et slikt svar, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet.

«-Tænkt du æ ska lær dæm utenat? En kommuneansatt til en annen, på spørsmål om hva SFO-satsene i kommunen lå på.»


Noen flere skrekkeksempler

Ting tar tid:
Øksnes kommune i Nordland brukte to måneder på å svare på et enkelt spørsmål om hvor ofte pipene skal feies, og Hå kommune i Rogaland brukte 33 dager på å besvare det samme spørsmålet.

Vil ikke svare på mail:
Sosialkontoret i Vågan kommune i Nordland er ikke tilgjengelig på e-post, sosialkontoret i Eidsberg kommune i Østfold "besvarer ikke mailer".

Har ikke peiling:
Fredrikstad kommunes kunnskap om feiing av piper er direkte mangelfulle. Ifølge loven skal piper feies hvert fjerde år. Ifølge Fredrikstad kommune er det "ingen regler. Feieren vurderer".

Telefontrøbbel:
I Gjøvik kommune hadde ikke sentralbordbetjenten"peiling" på hvor helsesøster var. I Østensjø bydel i Oslo var den som svarte på telefonen så dårlig i norsk at de ikke skjønte hva som ble sagt.

En "far med samværsrett" fikk følgende svar på om han hadde rett til å få informasjon fra barnehagen:

  • Agdenes kommune i Sør-Trøndelag: - Vi gir informasjon kun til én av foreldrene.
  • Iveland kommune i Aust-Agder: - Informasjon kan kun sendes til den med hovedomsorgen.
  • Modum kommune i Buskerud: - Det er strikte regler på slikt. Mor må godkjenne!
  • - Det de skal svare, er at barnehagen skal sende informasjon når samværsforelder