Avslører telefonsvindel

Har du prøvd deg på en spansk en med forsikringsselskapet? Det danske forsikringsselskapet, Alka Forsikring, har sett seg lei på forsikringssvindel, og avslører nå svindelforsøk over telefon ved hjelp av sannsynlighetskalkyler.

Forsikringsselskapet har kjøpt en analytisk forretningsløsning som analyserer alle skademeldinger, og de sakene som er mest sannsynlig gjenstand for svindelforsøk blir automatisk lagt ut til etterforskning, melder Jyllands-Posten.

Programmet er basert på informasjon fra Alka og analyser fra selskapet bak programmet Protective Fraud, SPSS.

Finner svindlere

Jakob Laursen, underdirektør i Alka Forsikring, tror systemet kan hjelpe selskapet å sile ut forsikringssvindel på en mer effektiv måte, og påpeker at denne investeringen er et ledd i å sikre ærlige kunder gode priser.

Et lavt prisnivå er avhengig av at vi klarer å redusere antall forsikringssvindler, sier Laursen til Jyllands-Posten.


Programmet har hjulpet selskapet å systematisere tidligere avslørte svindler, og selskapet håper de kan ta enda flere svindlere på denne måten. Tidligere har de ansatte vurdert sak for sak i sammenheng med den historiske sannsynligheten for at en forsikringsskade kan være fiktiv.

- Det danske forsikringsmarkedet er særdeles progressivt, og selskapene er meget interessert i nye metoder og teknologi, sier Fred van Rijn, direktør i SPSS.

Flere forsikringsselskaper jobber allerede med lignende løsninger, og SPSS forteller at kampen mot svindel er et hett tema i hele bransjen.

Resultater i Holland

Van Rijn viser til resultater i Holland, der forsikringsselskapet ING reduserte tap fra svindel med 26 prosent etter et år.

Alka tror imidlertid ikke at Alkas kunder vil merke noen forskjell i sin kontakt med selskapet.

- De færreste vil merke noen forskjell i sin dialog med Alka. Men nå er det altså lettere for oss å avsløre svindlere, så det fåtall som prøver å snyte oss skal ikke få det lettere i fremtiden, sier Laursen.

Kilde: www.jp.dk