<b>"Beriker seg" </B>Netcom mener kunder som betaler avbruddsgebyret ofte beriker seg på deres bekostning.
"Beriker seg" Netcom mener kunder som betaler avbruddsgebyret ofte beriker seg på deres bekostning.Vis mer

Avbrudd høyst én gang

Men Netcoms avbruddsvilkår skal angivelig ikke tas helt bokstavelig.

Det er lansert en ny iPhone, og DinSide har bragt en stor oversikt over hvordan man kan sikre seg den på billigst måte. Det viser seg at noen av de billigste løsningene innebærer å si opp abonnementsavtalen for en subsidiert telefon, og så betale avbruddsgebyret.

- Vi vil unngå brudd til egen vinning

Ved finlesing av Netcoms generelle abonnementsvilkår, ser vi at Netcom nå vil hindre kunder i å benytte avbruddsadgangen gjentatte ganger:

"Dersom en Kunde bryter forutsetningene (f.eks. ved å utnytte oppsigelsesretten mer enn en gang), forbeholder NetCom seg retten til enten å fastholde Abonnementsavtalen ut bindingstiden eller kreve erstattet fra kunden sitt fulle økonomiske tap, dvs i tillegg til bruddgebyret det resterende fortjenestetap for bindingstiden."

- Hvorfor vil dere hindre kundene i å betale avbruddsgebyret mer enn én gang?

- Det er ikke snakk om én gang, sier kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus i Netcom. - Dette vilkåret slår inn etter at du har betalt avbruddsgebyret tre ganger. Da vi lanserte iPhone ifjor, var det noen som beriket seg på å betale avbruddsgebyret og selge telefonen videre ulåst. Det er dette vi vil forhindre.

- Skal ikke berike seg: - Vi ønsker ikke at kundene beriker seg på å avbryte abonnementsavtaler, sier kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus i Netcom. Foto: Netcom Vis mer


- Men det er ikke det står i vilkårene. Her står det at man bryter forutsetningene for å kjøpe subsidiert telefon "ved å utnytte oppsigelsesretten mer enn en gang".

- Det er tre ganger som gjelder. Og kundeservice er også instruert om å utvise skjønn. Det kan jo være noen bryter avtalen for hele familien, og det må de ha lov til.

Hvis det er tre ganger som gjelder, hvorfor står det da én?

- Om det er uttrykt slik med hensikt, er det vel for å understreke at vi ikke vil oppfordre til brudd for egen vinning.

Vis mer


- At avbrudd har blitt et problem for Netcom må vel tyde på at de abonnementene som følger med telefonen er ugunstige?

- DinSide burde kjenne våre abonnementer godt. De inneholder mange gunstige elementer i form av datatrafikk etc. som passer godt til en vanlig bruk av telefonene.

- Så hvorfor avbryter kundene abonnementet da?

- Da vi lanserte iPhone i Norge i fjor, så vi at enkelte betalte avbruddsgebyret og solgte telefonen videre med fortjeneste.

- Betyr ikke det bare at avbruddsgebyret hadde feil størrelse?

- Bruddgebyret reflekterer NetComs subsidienivå, altså pengene vi legger inn til telefonprodusenten for at våre kunder skal kunne kjøpe rimeligere telefoner. Gebyret er på riktig nivå. Dette handler heller om at NetCom lever av abonnementer, ikke telefonsalg.

- I retning av å være ubalansert

- Vil gjennomgå Netcoms vilkår: - Det virker veldig rart at Netcom snakker om å "misbruke" retten til å bryte et abonnement. Vi vil se på dette, sier forbrukerombud Bjørn Olav Thon. Vis mer


- Vi laget for noen år siden en overenskomst med operatørene om hvordan avbruddsgebyrene skulle beregnes, sier forbrukerombud Bjørn Olav Thon.

- Bransjen har fulgt denne i en årrekke, og Netcoms vilkår her er nytt for meg.

- Hva synes du om klausulen?

- Jeg regner med at dette er iPhone-relatert. Men det skal ikke være noen andre kontrakter ved kjøp av iPhone enn ved andre telefoner.

- At man bare får bryte abonnementet én gang er et vilkår som helt klart balanserer mot det å være ubalansert og urimelig, så vi kommer til å kikke nærmere på det. Det er en rettighet forbrukerne har fått at de kan kjøpe seg ut av abonnementet. Netcom bruker et rart uttrykk, synes jeg. "misbruker oppsigelsesretten i henhold til avtalen".