Åtte ulike bankkunder

Forskerne definerte åtte ulike typer bankkunder. Se hvilken type du er.


Reflektert tillit/pris. Kunden forholder seg til banken på en økonomisk fornuftig, forutsigbar og rasjonell måte. Er godt orientert, og har selv valgt billigste bank.

Reflektert tillit/relasjon. Kunden er mest opptatt av service og det å ha et godt forhold til noen i banken. Er klar over at han kan få bedre banktilbud andre steder, men pris er ikke alt.

Ureflektert tillit/manglende interesse. Kunden vil bruke minst mulig tid, krefter og ressurser på banksaker. Hun har andre ting å gjøre. Synes også at banksysler er kjedelig.

Ureflektert tillit/dårlig informert. Kunden er ikke klar over at han har dårlige betingelser i sin bank. Han tror tilbudet er bedre enn det er. Banken har gitt mangelfull eller lite informasjon. Han er derfor lurt av banken. Gjelder mange eldre.

Reflektert mistillit/pris. Kunden er klar over at betingelsene i banken er dårlig, og er misfornøyd med det. Hun ønsker seg til en billigere bank.

Reflektert mistillit/relasjon. Kunden er misfornøyd med kundebehandling og service i banken, ikke betingelsene. Ønsker seg til en bank med bedre service.

Fortrengt mistillit. Kunden er misfornøyd med banken, men føler avmakt for å bytte til en annen bank. Har ikke ressurser til å gjøre noe med det.

Ignorert mistillit. Kunden er egentlig misfornøyd med banken sin, men velger bevisst ikke å gjøre noe med det. Det gjør ham ikke noe å tape litt penger på en kostbar bank.