Anita og Marianne i Skandiabanken har mye papirarbeid om dagen. Du bør smøre deg med tålmodighet om du skal refinansiere her.  Foto: Skandiabanken
Anita og Marianne i Skandiabanken har mye papirarbeid om dagen. Du bør smøre deg med tålmodighet om du skal refinansiere her. Foto: SkandiabankenVis mer

Åtte ukers behandlingstid hos Skandiabanken

Stor kundestrøm og økt etterspørsel for boliglån skaper problemer for saksbehandlerne.

Nordmenn er ganske trofaste mot banken, og vanligvis bytter bare 5-6 prosent av norske bankkunder ut sin bankforbindelse årlig. Denne våren er det imidlertid flere enn vanlig som har byttet til Skandiabanken. De har fra mars til mai fått 69 prosent flere kunder enn på samme tid i fjor.

Den store veksten skaper kapasitetsproblemer for Skandiabanken, og det tar nå inntil åtte uker å få behandlet en søknad om boliglån.

Les også: Ny bank på tre minutter

Mange på vent

Skandiabanken opplever ikke bare en tilstrømning av nye kunder, stadig flere vil også låne penger til bolig i banken. Mens antall kunder har økt med om lag 69 prosent, har utlånsveksten fra mars til mai økt med 78 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det er altså både nye og eksisterende kunder som nå flytter boliglånet til Skandiabanken.

Og siden mange står på vent mens de får behandlet søknaden, vil veksten i realiteten bli enda større.

Kjøpe ny bolig nå? Merk at det bare er søknader om refinansiering som kan ta inntil åtte uker å behandle. Søknad om lån til kjøp av ny bolig blir håndtert fortløpende.

– Vi omprioriterer oppgaver og ansetter flere saksbehandlere slik at vi fortest mulig kommer ned igjen til en «akseptabel» ventetid for utbetaling av lån. I tillegg er vi i ferd med å lansere flere automatiserte prosesser slik at vi i mindre grad får kapasitetsbegrensninger ved økt pågang, forteller Magnar Øyhovden, leder i Skandiabanken Norge til DinSide.

Les også: Smart sparing i nettbanken

Stjeler fra alle

Når én bank opplever såpass stor kundetilstrømning, kan det tyde på at andre banker lekker kunder. Skandiabanken vil ikke oppgi konkrete tall på hvem de stjeler kundene fra, men avslører at det er nært knyttet til bankenes markedsandeler. I 2011 hadde DNB om lag 33 prosent markedsandel på utlån, mens Nordea hadde 12 prosent. Dernest følger Kommunalbanken, Danske Bank, Handelsbanken og Lånekassen med markedsandeler på rundt 3-5 prosent.

I følge FNOs sist oppdaterte markedsoversikt (2011) var ikke Skandiabanken inne blant topp 15 utlånsaktører i det norske markedet. Stor vekst for en liten bank vil således gi store prosentvise utslag, uten at det trenger å bety noe kundeflukt fra de store - noe tall fra de store bankene ser ut til å bekrefte.

Bytte bank? Dagens beste lånerenter finner du her

Alle vokser

Både DNB, Nordea og Danske Bank oppgir nemlig at de har hatt utlånsvekst i mai. Disse ukene er høysesong for kjøp og salg av bolig, noe som skaper stor etterspørsel etter boliglån. De største bankene har heller ikke de samme problemene med behandling av søknader, og innvilger søknader i samme tempo som ellers.

– Det jo ikke lenge siden Skandiabanken lå vesentlig dårligere an prismessig enn DNB på boliglån, og det er kanskje de kundene de mistet da de jobber med å hente tilbake igjen, uttaler Aud-Helen Rasmussen i DNB.

Påstanden tilbakevises av Skandiabanken.

– Ifølge tall fra Norsk Familieøkonomi har Skandiabanken vært bedre enn DNB ved lån på 1 million alle de siste seks årene. På lån over 2 millioner har vi vært bedre i fire av seks år. Skandiabanken opplever i likhet med andre banker mobiliteten til bankkundene, men vi har hatt jevn vekst og en avgang som har vært lavere enn snittet, sier Øyhovden.

Hva driver de egentlig med? Banken er den nye partyfikseren

Tilbudsjegere?

Men hvis alle vokser, hva er det egentlig som skjer i markedet da? SpareBank 1, som også erfarer utlånsvekst, peker på at enkelte kunder muligens bytter bank hyppigere enn andre.

– Bankmarkedet er etter min vurdering i ferd med å todeles. Når de fleste bankene har relativt like vilkår over tid, og det svinger hvem som er billigst, er det blitt en mindre gruppe forbrukere som prioriterer å bruke tid på å flytte etter de beste vilkårene. Men i perioder med renteforskjeller mellom de rene internettaktørene vil det da være mange av disse som er i bevegelse, sier Endre Jo Reite, privatøkonom i SpareBank 1 til DinSide.

Les også: Assad fikk sommerjobb som konsernsjef