Ååå, nå kommer det enda en irriterende reklamepause! Svitsj! Foto: Colourbox
Ååå, nå kommer det enda en irriterende reklamepause! Svitsj! Foto: ColourboxVis mer

Åtte minutters reklamepause

Nei, det er ikke noe du bare innbiller deg, de blir bare lengre og lengre.

Synes du reklamepausene bare blir lengre og lengre? Det er ikke du som innbiller deg ting. Du har helt rett - reklamepausene på TV drar ut mye lenger i tid nå enn tidligere.

De lengste er faktisk på hele 7-8 minutter.

- Lange reklamepauser blir mer vanlig. Generelt sett blir vi eksponert for mye mer reklame nå enn før. De siste tre årene har den totale reklameproduksjonen for TV økt med over 30 prosent, sier Geir Hjertøy, TV-sjef i Mediacom, et mediebyrå som rådgir bedrifter om reklameplassering, og forhandler frem annonseavtaler med forskjellige reklamemedier på vegne av sine kunder.

Geir Hjertøy, TV-sjef i Mediacom. Foto: Mediacom Vis mer


Kan være 12 minutter lang

Reklamekanalene må følge regler som sier at maks 15 prosent av den daglige sendetiden kan bestå av reklame, og at maks 20 prosent av hver time kan bestå av reklame. Det betyr med andre ord at en reklamekanal kan ha en 12 minutter lang reklamepause.

- Ja, i prinsippet kan reklamepausen være opptil 12 minutter lang, sier Hjertøy.

Hjertøy forteller at reklamereglene ble endret i fjor. Før var tidsgrunnlaget beregnet på programmenes totale sendetid, men fra i fjor ble dette grunnlaget gjort om til total sendetid, altså iberegnet reklametid og promotid (TV-kanalenes reklame for egne programmer). Dermed kan TV-kanalene sende mer reklame enn tidligere.

- Det er vel i prime time kveldsprogrammer at de lange tv-reklamene kommer?

- Ja, det er TV-programmene med flest seere som får de lengste reklamepausene. Senkveld er et godt eksempel på dette. De siste tre årene har andelen av reklamepauser på seks minutter økt fra 20 til 65 prosent rundt programmet.

Canal Digital lanserer 3D-TV

Enda lengre i fremtiden?

- Åtte minutters reklamepause er lenge, men de kan altså ha inntil 12 minutter lange pauser. Tror du reklamepausene vil bli enda lenger?

- Jeg har vanskelig for å se det. Jo lenger reklamepausen er, jo større er sjansen for at reklamebudskapet drukner blant de andre reklamefilmene. Dessuten er sjansen større for å miste seerne. Det er en helt opplagt sammenheng mellom oppmerksomhet og lengden på reklamene. TV-kanalene må finne en balansegang.

- Ja, for ellers forsvinner folk fra skjermen og finner på andre ting?

- Mange bruker reklamepausen til andre gjøremål eller skifter kanal. Men droppet i seere har faktisk vist seg ikke å falle mye med litt lenger reklamepause.

Reklamepause på ett minutt mer effektivt

- Før nye regler hadde TV2 det de kalte center break, en ett minutt lang reklamepause midt i topprogrammer som Grey's Anatomy, for eksempel. Med så korte reklamepauser var seerflukten omtrent lik null. Kanalen tok seg kraftig ekstrabetalt for slike reklamepauser, sier Hjertøy.

- Det er pussig at TV-kanalene mener de korte reklamepausene ikke er mer effektive enn de lange.

TV-reklame irriterer mest

Det er vel ingen som synes at det er stas når det detter ut to-tre reklamebilag ut av morgenavisen ved frokostbordet, når postkassen er full av reklame, eller når de irriterende dumme radioreklamene avbryter et godt musikkprogram. Men det aller verste er når yndlingsserien på TV blir avbrutt av reklame.

Det var i hvert fall konklusjonen i en SIFO-undersøkelse fra 2009. Der svarte 79 prosent at TV-reklame irriterer mest. Det var en økning fra 74 prosent fra 2007. Vi tolerere reklame mellom programmer ganske greit, men når reklamen avbryter et program, da er det verre.

TV-reklame

Hvilken påstand stemmer best? (Avsluttet)
Jeg hater TV-reklame, og svitsjer alltid over på annen kanal(53%)
Jeg tolererer korte reklamepauser, men helst bare mellom programmer, ikke midt i(33%)
Jeg finner på noe annet i mellomtiden(10%)
Jeg blir sittende, men følger ikke med på reklamen(3%)
Jeg synes TV-reklamer er ganske morsomme, jeg(1%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


20 prosent forsvinner fra kanalen

Så hva gjør folk når TV-reklamen kommer og avbryter programmet? 20 prosent av oss skifter kanal, eller skrur av TV'en helt, fortalte TV2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy til Aftenposten.no. Likevel er det såpass mange som får med seg reklamen at TV-reklame fortsatt er et veldig effektivt medium for bedrifter som ønsker å selge oss produkter.

- Det er ingen tvil om at TV-reklame gir best respons, men kvaliteten på filmproduksjonen er viktig. Har man en god film med feelgood og humor er det bra, men når reklamepausene blir så lange, og så mange reklamefilmer vises etter hverandre, mister man effekten, sier Hjertøy.

Les også: Test av de beste TV-guidene

Gjør reklamepausen nyttig

Åtte minutters reklamepause er såpass lenge at du får tid til å gjøre en rekke andre ting mens kunstige damestemmer forteller deg at du fortjener en ny 3D-mascara, eller at du må løpe og kjøpe siste pc i elektronikkbutikken. Her er våre forslag:

  • Den mest åpenbare: Gå på do. Du rekker fint en dopause på åtte minutter.
  • Hent deg en kopp te på kjøkkenet, eller sett på kaffetrakteren.
  • Smør deg en kveldsblings, hvis du er småsulten.
  • Les ferdig morgenavisen, hvis du ikke rakk det ved frokostbordet.
  • Gå inn på DinSide og finn ut hvor mye feriepenger du får i år, og drøm deg bort til ferieparadiset.
  • Tøm søpla (da blir fruen glad).
  • Heng opp klesvasken (da blir hun enda gladere).
  • Rydd stuebordet og puff opp sofaputene (nå blir det virkelig hallelujastemning i stua).
  • Ring en venn og fortell en dårlig vits.
  • Hvis du ikke har energi til noe annet, skru av lyden på TV'en og bruk de åtte minuttene til å ta en time out og stirre tomt og meningsløst ut i luften. En slik liten mini-meditasjon er sikkert veldig bra for helsen!