<b>KAFÉSUKSESS:</b> Astrid Valen-Utvik har drevet eget selskap siden 2009. Mye av jobben gjør hun fra kafé, og i dag har selskapet milionomsetning.  Foto: NINA HOLST, STYLIZIMO
KAFÉSUKSESS: Astrid Valen-Utvik har drevet eget selskap siden 2009. Mye av jobben gjør hun fra kafé, og i dag har selskapet milionomsetning. Foto: NINA HOLST, STYLIZIMOVis mer

Astrid driver selskapet sitt fra kafe og hjemmekontor

- Jeg jobber bra når jeg har det koselig rundt meg, sier hun.

I svært mange yrker er man låst til arbeidsplassen når man skal utføre jobben sin. En sjåfør, elektriker, butikkmedarbeider eller sykepleier må utføre arbeidet der kundene og pasientene er.

Noen av oss er heldige og har mulighet til å jobbe på hjemmekontor en eller flere dager i uken. Astrid Valen-Utvik er kanskje enda heldigere, hun jobber nemlig flere dager i uken fra kafé.

Sjekk Twitter-hashtagene #kafékontor og #kontornomade for å se hvilke erfaringer folk har med å jobbe på farten og tips om passende steder.

Les også: Fikk drømmejobben gjennom sosiale medier

Kreativ på kafé

Valen-Utvik har flere kaféer hun bruker i Oslo-området for å ha møter med kunder. Noen favoritter utpeker seg imidlertid, og her er det både atmosfære og fasiliteter som blir vurdert. Enkel tilgang til strømuttak er et must, men det er også andre ting som spiller inn.

- Jeg er opptatt av å ha det trivelig rundt meg. Med en god atmosfære i «møtelokalet» får vi til både konstruktive og kreative møter, forklarer Valen-Utvik.

For det er slett ikke bare kaffe og skravling som står på agendaen når Valen-Utvik har møter på kafé. Vi treffer henne på Bagel & Juice i Vika, og her er det jobbing som gjelder. Flere av Bymiljøetaten i Oslos markedskampanjer er utviklet på nettopp denne kaféen.

Deltidsansatt? Nå kan du ha krav på full stilling

FUNKER BRA: Cecilie Cottis Østreng og Mia Kolbeinsen i Bymiljøetaten i Oslo setter pris på kafémøtene. Foto: Astrid Valen-Utvik Vis mer


Jobber konkret

Astrid Valen-Utvik og Bymiljøetaten i Oslo har tre timers workshop på kafé hver tirsdag.

Her er det fokus på utviklingen og nye muligheter innen de sosiale mediene, planlegge kampanjer, produsere innhold og fordele oppgaver i videre arbeid. Konfidensielle temaer tar de på andre arenaer, men det meste kan gjøres her.

- Blant annet er kampanjene «Av ren kjærlighet til Oslo» og «Opplev Oslo på morsom og aktiv måte» født her, sier en entusiastisk Mia Kolbeinsen i Bymiljøetaten.

Hun forteller videre at hun setter pris på måten hun og Valen-Utvik jobber sammen på, og innrømmer at nettopp kafémøtene bidrar til ytterligere kreativitet og gode resultater.

Sosial 24/7

Det føles nok ekstra sosialt å møte kunder og samarbeidspartnere på kafé, fremfor i et mer sterilt møtelokale. Og sosialt er selve stikkordet for hvordan Astrid Valen-Utvik både jobber og lever. Tidligere i år var hun nominert til prisen for «Årets sosiale medier-personlighet» under «Social media Days 2014».

- Selskapet mitt driver med rådgivning og drift av sosiale medier for flere ulike kunder. Vi tar oss av Facebook-sider, Twitter-kontoer, Instagram-kontoer og blogger for kundene våre. Vi er alltid , men det blir en livsstil, og vi hadde ikke gjort det om vi ikke likte det, påpeker Valen-Utvik.

Ukonsentrert? Slik får du mer ut av arbeidsdagen

Fjerner distraksjoner

PÅ JOBB: Valen-Utvik har en litt utradisjonell arbeidsplass. Foto: TUVA MOFLAG Vis mer


Selskapet driver hun sammen med ektemannen, Glenn, og basen er parets hjem på Nesodden. Også her synes Astrid Valen-Utvik det er viktig å ha det trivelig, og ikke minst ryddig. Hjemmet er tross alt en arbeidsplass, også her arrangeres møter med blant annet frilanserne selskapet har knyttet til seg.

DinSide har tidligere skrevet om at mange lar seg distrahere av e-posten. På hjemmekontor er det ikke nødvendigvis bare e-posten som distraherer, og her innleid hjelp alfa omega for selskapet/familien Valen-Utvik.

- På samme måte som vi har satt ut regnskap og andre oppgaver som ikke er kjernevirksomhet for selskapet, leier vi inn folk til å ta seg av både husvask og klesbretting. Det er lett å la seg distrahere på hjemmekontor om det er for mange dagligdagse forstyrrelser, forklarer hun.

Hva sier kafeene om dette?

Man skulle kanskje tro at kafeene ikke satt pris på at andre brukte deres arbeidsplass som sin arbeidsplass. Men det er ikke tilfellet. Snarere tvert i mot. Her er hva daglig leder i Stockfleths, Eirik Stene, sier om «kafejobberne»:

- Vi setter ingen begrensninger i forhold til hvordan gjestene benytter våre lokaler. Vi ønsker alle velkommen, uansett ærend. Vi har ingen tidsbegrensninger på hvor lenge gjesten skal være der, og tilbyr trådløs nett som de kan benytte til hva det måtte behage.

Daglig leder ved Bagel & Juice i Vika, Anita Erichsen, er helt enig:

- Dette synes vi bare er positivt! Folk trekker folk, tenker vi. Dessuten er det de færreste som bare kjøper seg én kaffe og sitter hele dagen. Kundene som jobber kjøper som regel både mat og drikke når de sitter litt lengre. Det er heller ikke så mange kafejobbere at det fortrenger andre kunder.

Slik flytter du jobben til din favorittkafé

Før du flytter arbeidsplassen din ut i mer sosiale arenaer, kan det være lurt å tenke gjennom hvordan du skal bruke kafékontor og hva som fungerer.

Her er Astrids beste tips:

  • Bruk litt tid på å teste ulike kaféer for å se hva som matcher deg og ditt behov best. Strøm, wifi og god kaffe / te er et must, men hvor trives du best? God service er viktig for meg, og absolutt avgjørende for hvor jeg velger å gå flest ganger.
  • Ta med deg gode øretelefoner om du virkelig vil fokusere og være i din egen verden. Dette kan også være et signal til omverden om at du trenger å konsentrere deg og ikke vil forstyrres.
  • Sett av god tid mellom møter du har på kafé. Mange av kundene synes ofte slike møter er så hyggelige at de gjerne vil la de vare lengre enn planlagt - og da er det greit med godt mellomrom før neste møte, så ikke den ene kunden avløser den neste.
  • Selv om jeg ofte jobber alene, eller i avtalte møter på kafékontor, er jeg også glad i impulsiv samjobbing på kafé. Jeg kan sende ut en melding til folk om at jeg befinner meg på en konkret kafé på et gitt tidspunkt, og de som har lyst til å jobbe med meg, ta en kaffe og skravle litt, er hjertelig velkommen innom. Og det gjør mange! Veldig inspirerende, lærerikt og hyggelig!

Sjekk ut mer jobbstoff fra DinSide