Vis mer

Årsvagiften etter valget

Også årsavgiften kan i fremtiden avhenge av bilens miljøbelastning, skal vi tro partiene.

Årsavgiften for bil inngår i de forholdsvis få skatter og avgifter som kommer som giroblanketter i postkassen. Det er derfor en av de skattene vi legger best merke til, og som derfor er blant våre mest upopulære.

Rundt fem prosent av husstandene har problemer med å betale regningene, og særlig disse vil nok ofte ha vanskeligheter med sporadiske regninger i posten og pådra seg 250 kroner i forsinkelsesgebyr.

Årsavgiften for de fleste biler er i år 2.740 kroner.

Ikke betalt? Nå ryker skiltene

Bare miljøujusteringer

Det er idag ett miljøparameter med i årsavgiften for bil, og det består i at dieselbiler uten partikkelfilter betaler høyere årsavgift. Men DinSides rundspørring viser at det blant alle partiene kan være interesse for å differensiere også årsavgiften etter hvilken miljøbelastning bilen gir (engangsavgiften er allerede miljøjustert).

Venstre: - Venstre vil gjennomgående endre bilavgiftene slik at null- og lavutslippsbiler premieres på bekostning av biler med høyre utslipp. For årsavgiftens vedkommende betyr det at det blir lavere årsavgift på miljøvennlige biler og økt årsavgift på biler med høye CO2-utslipp, skriver politisk rådgiver Geir Olsen i Venstres Stortingsgruppe som svar på DinSides rundspørring.
SV: - SV har ikke tatt stilling til konkrete endringer i årsavgiften på bil, men er opptatt av å følge opp omleggingen av bilavgiftene slik at de stimulerer folk til å velge biler som forurenser så lite som mulig, skriver Bernt Sverre Mehammer fra SVs stortingsgruppe til DinSide.[[email protected]]
Arbeiderpartiet: - Arbeiderpartiet har ingen konkrete planer om å endre årsavgiften, skriver Tanja Ustvedt fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe. - Men på sikt er det mulig å tenke seg f. eks at biler med mindre utslipp blir premiert gjennom lavere årsavgift, altså en eller annen form for miljødifferensiering.
Sp: - Vi vil bruke avgiftspolitikken for å fremme salg og bruk av null- og lavutslippsbiler som el-biler, plugg inn-hybridbiler, hybridbiler og biler som kan gå på biodrivstoff, skriver Sigbjørn Gjelsvik, sekretariatsleder for Senterpartiets stortingsgruppe.
Kristelig Folkeparti- Vi har ikke tallfestet noe mht årsavgift bil, men slår fast at vi vil endre slik at miljøegenskaper vektlegges sterkere i avgiftssatsene, skriver Alf Rose Sørgaarden, leder av politisk avdeling i Kristelig Folkepartis stortingsgruppe.
FrP: - Fremskrittspartiets målsetning er å redusere årsavgiften for bil kraftig, skriver Jørgen Næsje, finanspolitisk rådgiver for Fremskrittspartiets stortingsgruppe til DinSide.
Rødt: Partiet har ikke svart på våre henvendelser. Vi får tro årsavgiften for bil ikke er blant de mest diskuterte temaer på partikontoret. Heller ikke velgere som har sterke meninger om årsavgiften for bil vil vel naturlig sogne til Rødt.
Høyre: - Du kan være trygg på at årsavgiften ikke økes, skriver Terje Strøm fra Høyres stortingsgruppe. -Eventuelle endringer for å hindre store Co2 utslipp fra bilparken, skal kompenseres ved lavere bilavgifter generelt og/eller lavere skatt på arbeid.