<B>DEFEKTE: </B>Apple innrømmer å ha gjort en feil i batteriet på enkelte iPhone 5-enheter, og vil derfor rydde opp etter seg.  Foto: PÅL JOAKIM OLSEN
DEFEKTE: Apple innrømmer å ha gjort en feil i batteriet på enkelte iPhone 5-enheter, og vil derfor rydde opp etter seg. Foto: PÅL JOAKIM OLSENVis mer

Apples batteribytte gir deg dårligere vilkår enn norsk lov

Krever at skjermen er hel for å fikse batteriet. Men det kan de ikke.

Nylig gikk Apple ut og innrømmet at et antall iPhone 5-enheter har defekte batterier. Kundene opplever derfor dårligere batteritid enn telefonene egentlig skal ha.

Apple satt dermed i gang et serviceopplegg, så rammede kunder kan få nye batterier gratis.

Men teknogiganten setter krav til kundene som går langt utover hva norsk lovgivning tillater.

Les også: Bruk reklamasjonsretten din! Fire av fem får helt eller delvis medhold

Dette krever Apple

sine nettsider forklarer Apple hva de krever for å få byttet batteriet gratis. I tillegg til at du skal ha det riktige serienummeret, krever Apple blant annet:

SETTER VILKÅR: Apples «utskiftningsprogram for batterier til iPhone 5» setter krav som forbrukerkjøpsloven nekter dem. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

  1. At telefonen ikke har noen fysiske skader, for eksempel sprukket skjerm. Apple skriver at dette må repareres før batteriet kan skiftes, og at kundene «i noen tilfeller» må betale for dette selv.
  2. At kundene henvender seg til en «Apple-autorisert tjenesteleverandør». Du kan altså ikke nødvendigvis henvende deg til butikken hvor du kjøpte telefonen.

Disse punktene rimer ikke med norsk reklamasjonsrett, som er nedfelt i forbrukerkjøpsloven.

Kan ikke kreve uskadet

For det første, og som vi har mange eksempler på: Et selskap kan ikke nekte deg å reklamere på batteriet fordi skjermen har en sprekk.

- Dersom en produsent har innrømmet at de har ansvaret for en feil, må de ordne opp i den, uavhengig av tilstanden til telefonen ellers, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til Dinside.

- Du kan velge å leve fint med en sprekk i skjermen, og den fritar ikke produsenten for ansvaret for å rette opp en fabrikasjonsfeil.

Motparten må sannsynliggjøre at fysiske skader er årsak til den konkrete feilen du reklamerer på. Om skjermen din knuser er ikke dette nødvendigvis årsaken til at batteriet ikke fungerer. Og Apple har allerede innrømmet at batteriproblemene er deres egen feil. At det kan være vanskelig for Apple å åpne en sprukket iPhone, er ikke ditt problem.

Les også: Hvor lang reklamasjonstid er det egentlig på batterier?

Kan ikke kreve «autorisert leverandør»

Apple kan heller ikke bestemme hvor du skal henvende deg for å reklamere på produktene deres, slik de gjør ved å kreve at du går til en «Apple-autorisert tjenesteleverandør».


- Hvis du vil klage til butikken du har kjøpt en telefon i, sørger loven for at du kan det. Uavhengig om den er autorisert av produsenten, slår Flønes fast.

Forbrukerkjøpsloven sier nemlig at du selv kan velge om du vil klage til selger eller produsenten av varen. Det er uansett selgers ansvar å ordne opp.

Garanti vs. reklamasjon

Det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. En garanti kan selskapet selv definere, så lenge du får bedre vilkår enn lovverket sikrer deg. Mens reklamasjonsretten er nettopp det; en lovbestemt rettighet.

Man kan kanskje se på Apples «utskiftsprogram» som en slags garanti, hvor Apple står friere til å sette vilkårene. Men du står også fritt til å se bort fra slike garantiordninger, og heller bruke reklamasjonsretten. Da må selskapet følge lovverket, uten egne vilkår.

- Har varen en feil, kan du reklamere med loven i hånd. En produsent kan ikke avtale seg bort fra loven, understreker Flønes i Forbrukerrådet.

Apple gjør det igjen

Dette er ikke første gang Dinside avslører hvordan Apple og deres norske partnere er på kollisjonskurs med norsk lov.

Vi har for eksempel fortalt hvordan Apple tvinger nordmenn til stillhet gjennom svært omstridte serviceavtaler. Hvordan iPhones fuktindikator feilaktig brukes som bevis for at kunden selv har ødelagt telefonen. Hvordan «jailbreak» av iPhone hindrer reklamasjon. Og hvordan Apple ikke vil ta ansvar for batterier i Macbook-er som blåser seg opp.

Uten unntak har Dinside tilgode å få svar på våre spørsmål fra Apple. Også denne gangen har vi sendt spørsmål gjennom deres norske PR-byrå Apeland, uten å motta noen svar fra Apple.

Forbrukerrådet uttaler seg i denne artikkelen generelt. Flønes sier hun ikke vil ta endelig stilling til Apples batteribytte, da rådet kan komme til å megle i klagesaker rundt dette.