<b>SELGER UTEN SUPPORT: </b>Apple.no selger produkter de ikke produserer selv, som disse hodetelefonene. Men de skriver at de ikke vil hjelpe deg når de går i stykker. Dette strider mot norsk lov. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SELGER UTEN SUPPORT: Apple.no selger produkter de ikke produserer selv, som disse hodetelefonene. Men de skriver at de ikke vil hjelpe deg når de går i stykker. Dette strider mot norsk lov. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Apple.no nekter deg norsk forbrukerrett

Vil ikke gi kundestøtte på produkter de selger uten å lage selv.

Apple.no er ikke bare et utstillingsvindu for Apples produkter, men også en stor nettbutikk.

Og de selger ikke bare Apples egne produkter, men også en lang rekke tilbehør som etuier, hodetelefoner og programvare laget av helt andre selskaper. Nederst i produktbeskrivelsen av alle disse skriver Apple:

«Merk: Produkter som selges via dette nettstedet, men som ikke er utstyrt med Apple-merket, blir utelukkende vedlikeholdt og støttet av produsenten i henhold til de vedlagte betingelsene i produktpakken.»

Tilsynelatende tar altså Apple ingen ansvar for produktene de selger uten å produsere selv.

Det er bare ett problem: I Norge er ikke dette tillatt.

LES OGSÅ: Apple ville ikke følge norsk lov om ikke kunden skrev under og holdt munn

SORT PÅ HVITT: Her, nederst i beskrivelsen til produkter som Apple ikke lager selv, skriver de blant annet at varen blir «utelukkende vedlikeholdt og støttet av produsenten». Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Selger skal hjelpe

- Ingen butikk kan sette forbrukerkjøpsloven til side, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til Dinside.

Apple ber kundene å «ta direkte kontakt med produsenten for teknisk støtte og kundeservice».

Men forbrukerkjøpsloven er klar på at kunden selv kan velge om hun vil ta kontakt med produsent eller selgeren når et produkt ikke fungerer som lovet.

Det virker som en selvfølge at Expert skal hjelpe deg når den nye TV-en ryker, og ikke kan tvinge deg til å gå til Samsung. Det virker kanskje ikke like selvsagt at Apple må hjelpe deg med Bose-høyttaleren du kjøpte fra dem, men det er altså nettopp det loven krever. Butikken skal ordne opp, ikke produsenten.

LES OGSÅ: iPhones fuktindikator er ikke nok – butikken kan ikke automatisk nekte reparasjon

OPPDATERING: På sine garantisider skriver Apple at «produkter som kjøpes fra Apple, men ikke er merket med Apple, er også dekket av norsk forbrukerkjøpslov». Dinside har fortsatt ikke hørt noe fra Apple.

Synder for andre gang

Dette er nøyaktig samme problemstilling Dinside omtalte i forbindelse med Apples program for batteribytte på iPhone 5. Her krevde Apple at du tok saken med en «Apple-autorisert tjenesteleverandør», ikke nødvendigvis butikken du handlet i.


Forbrukerrådet sa også da at Apple ikke hadde lov til å kreve dette.

- Loven sier at jeg kan komme og klage hvis jeg mener at det var noe galt med for eksempel telefonen min da jeg kjøpte den. Hvis det er tilfelle, har butikken ansvar for å ordne opp, så jeg får en som virker som den skal, gjentar Skogly.

Som alltid har Dinside kontaktet Apple for å høre deres side av historien. Som vanlig har vi ikke fått noe svar.

LES MER: Apple krever uskadet iPhone 5 for batteribytte, men har de lov til det?

Ikke fortvil over garanti

«Apples begrensede garanti gjelder ikke for produkter som ikke bærer Apple-merket, selv om de er pakket eller solgt sammen med Apple-produkter» skrives det videre under produktene Apple ikke selv produserer.

Garantier er rettigheter utover hva lovverket krever, som butikkene står relativt frie til å utforme som de vil. Dette er derfor uproblematisk, og ikke nødvendigvis noe som vil ha mye å si for deg som kunde uansett.

- Hvis du klager på noe, og får til svar at garantien er utløpt, må du ikke gi deg når du er innenfor lovens klagefrist, sier Skogly, og viser til reklamasjonsfristen på to år, eller fem år om produktet skal vare vesentlig mer enn to år.

- Loven gir den deg gode rettigheter, og det er derfor ingen grunn til å fortvile over utløpt garanti.

LES OGSÅ: Hvor dyrt er det egentlig å handle elektronikk på flyplassen?