- Apple bør åpne for salg til andre aktører

Men Forbrukerombudet griper ikke inn i iPhones binding til NetCom.

Er du en av dem som ønsker deg iPhone, men ikke vil binde deg til NetCom i et år? Da er du ikke alene. En rekke forbrukere har kontaktet Forbrukerombudet i sommer, og klaget på at telefonen kun kan kjøpes med abonnement.

Forbrukerombudet mener at NetComs iPhone-vilkår er i samsvar med kravene som stilles til mobilbransjen. - Men Apple bør åpne for salg til andre aktører, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Valgfrihet er målet

Forbrukerombudet ønsker valgfrihet for forbrukerne, uansett om det gjelder tv-kanaler, musikk eller mobiltelefoner, og har diskutert saken med NetCom. Forbrukerombudet sier han er fornøyd, men det er fortsatt ikke mulig å komme seg ut av bindingstiden uten å betale for det.

Det er også fullt mulig å bruke iPhone selv om du har andre operatører, men det koster. Forbrukere kan si opp avtalen dagen etter at de har kjøpt telefonen, dersom de ønsker, men de må da betale et oppsigelsesgebyr.

Disse gebyrene varierer i størrelse, alt ettersom hvilken pakke du har kjøpt, fra 2.400 til 3.500 kroner. Men dette gjør altså at den populære telefonen blir tilsvarende dyrere å kjøpe - for mange uforholdsmessig dyr?

Likevel: iPhone har vært en stor salgssuksess. - Vi går ikke ut med tall, men vi er veldig fornøyd med salget, sier Øyvind Vederhus, informasjonssjef i NetCom til DinSide.

DinSides anmelder skrev blant annet følgende da han testet iPhone: Å kalle iPhone 3G for en telefon, er nesten som å kalle Burj al Arab for et overnattingssted.

Flere butikker er tømt for telefonene, men nye forsendelser skal være på vei.