Åpner ikke bilbransjen

Overraskende for de fleste har EU-parlamentet bestemt seg for ikke å åpne bilbransjen i Europa for konkurranse.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De fleste trodde EU-parlamentet ville gå inn for forslaget til reform av det såkalte gruppeunntaket, som gir bilprodusentene makt til å styre markedet.

Ut i det blå

I stedet stemte 287 av representantene for et forslag som i praksis betyr å utsette reformen til 2005. 128 representanter stemte mot.

- Med dette har EU-parlamentet gjort EU-kommissær Mario Montis reformforslag meningsløst. Forslaget ville bidra til å få bukt med urettferdigheten - forbrukerne lider og må fortsatt betale for høye priser, sier Jim Murray, direktør i BEUC, paraplyforeningen for europeiske forbrukerorganisasjoner.

Konsekvensene er flere, men i første rekke er det snakk om at...

  • ...forhandlere vil ikke kunne etablere utsalg i andre land

    Dette skjer

    Denne lokaliseringsklausulen var hovedpunktet i forslaget til reform av gruppeunntaket. Flere forslag til mindre endringer gjør at konklusjonen er todelt.

    1. Bilprodusentene vil i stor grad ha markedsmakt
    2. Endringsarbeidet forøvrig er i det blå

    Mange mener årsaken til kuvendingen er den utstrakte lobbyvirksomheten fra europeisk bilbransje, særlig i Tyskland, Frankrike og Italia.

    Reformen ville på grunn av EØS-avtalen gjelde også her i landet. Endelig vedtak fattes av EU-kommisjonen i juni.

    Har du lyst til å kjøpe drømmebilen? Besøk DinSides Bilfinansieringskalkulator.

    Sjekk også vår prisliste over billånsrenter.