Klikk - og du er plutselig deltaker i en iPhone-konkurranse.
Klikk - og du er plutselig deltaker i en iPhone-konkurranse. Vis mer

Annonsen leder til noe helt annet

Mobiltjenesteleverandørene blir stadig sleipere i sine forsøk på å få tak i pengene dine.

Skulle du bare stemme på en favoritt, eller laste ned en ringetone? Eller i dette tilfellet bare få tilfredsstilt nysgjerrigheten? En gjenganger på norske og utenlandske nettsider for øyeblikket, er annonsen med et roterende menneske og spørsmål om du er "left or right brained"?

Dette skal du tilsynelatende få svar på dersom du svarer på spørsmålet ved å klikke "høyre" eller "venstre". Men når du klikker havner du straks i begynnelsen av en konkurranse der du kan vinne en Apple iPhone 4.

Mange går i disse dager og sikler på denne mobiltelefonen. Det kan derfor være fristende å svare "Steve Jobs" på det første spørsmålet og oppgi mobilnummeret. Men da er du i gang.

Dette er det neste skjermbildet som venter deg når du trykker på annonsen. Vis mer


30 kroner per spørsmål

Leser du den lille skriften - noe du alltid bør gjøre - står det at det du er i ferd med å bli med på en abonnementstjeneste som løper til den sies opp. Kostnadene er 30 kroner per spørsmål, og du vil få inntil fire spørsmål per uke.

Det blir verre. Det er selvsagt ikke opplyst hvor mange iPhone-mobiler tjenesteleverandøren har å lodde ut, men midt inne i avsnittet med liten skrift leser vi:

Dessuten kan de svare på spørsmål (30 kr/sendte melding) for å få høyest poengsum og vinne premien på slutten av kampanjeperioden kl 23:59 30 Desember 2010.

Du betaler altså 30 kroner både for å motta og svare på spørsmål, og kampanjen varer helt til årsskiftet før det kåres en vinner. Det vil si at dersom du "konkurrerer" mot andre ivrige deltakere, så må du svare på alle fire spørsmålene som kommer hver uke, noe som utgjør en pris på 1.920 kroner i måneden.

Det har så langt ikke lykkes DinSide å få en kommentar fra Sam Media BV.

>>>Så lett tok de 50 kroner

Send STOPP så fort du får en melding

Det er ikke første gang vi advarer mot useriøse tjenesteleverandører i mobilmarkedet. Har du imidlertid vært så uheldig å havne i klørne til mobiltjenesteleverandørene, skal det i teorien være mulig å stoppe tjenesten ved å sende STOP eller STOPP til det kortnummeret du mottar meldinger fra.

Nedenfor finner du en liste over ting du kan forsøke dersom du ikke får stoppet meldingene og/eller regningene, eller for å unngå at det skjer igjen:

1) Send STOPP til det kortnummeret du mottar meldinger fra. Hvis innholdsleverandøren er en seriøs aktør, skal denne universelle koden i teorien avslutte tjenesten umiddelbart. Det skal være mulig å sperre mot alle mobile innholdstjenester. Men noen mobiltjenester vil ikke stoppe

2) Dersom du ikke får stoppet tjenesten, og ikke vet hvem som eier/bruker kortnummeret du har fått melding fra, kan du kontakte din mobiloperatør. De skal hjelpe deg med å finne det ut. Be mobiloperatøren gi deg en spesifisert samtaleoversikt som viser om tjenesten er bestilt og om du har blitt belastet for den.

3) Undersøk telefonregningen din! Betaler du for de uønskede SMS-ene du mottar?

4) Hvis du blir belastet for SMS-ene du mottar, må du kontakte mobiloperatøren din eller innholdsleverandøren og kreve å få tilbakebetalt de utleggene du har hatt.

5) Hvis mobiloperatøren eller innholdsleverandøren avslår klagen din, eller ikke svarer innen to uker, kan du klage deres avgjørelse til Brukerklagenemnda.

6) Vær forsiktig med hvor du registrerer deg! En del av aktørene bygger opp sine samtykkedatabaser gjennom markedsføringskampanjene de kjører for andre aktører, som for eksempel KappAhl. Når kundene registrerer seg, må de huke av én boks for om de vil motta flere tilbud fra KappAhl. De kan også huke av én boks for om de vil motta flere tilbud fra Absolute Interactive, som er leverandør av innholdstjenester.

NB! Disse prøver også å registrere deg

7) Noen aktører er ekstra sleipe, så vær oppmerksom på at du kan samtykke i å motta SMS-tjenester bare ved å gå inn på en internettside. Dette oppdaget vi blant annet da vi besøkte NorSMS. I deres personvernpolitikk står det følgende:

"Ved å bla til denne siden, laste ned innhold eller gi anmodet informasjon fra siden, aksepterer du betingelsene til denne personvernpolitikken og vår bruk av informasjonen den samler inn. Hvis du ikke aksepterer betingelsene til denne personvernpolitikken, vennligst ikke bruk siden (...) Vi driver vår nettside og dets tjenester ved å bygge markedsføringsdatabaser og gir markedsføringsløsninger til kundene våre. Det kan innebære å dele eller å selge deler av eller alt om din personlige informasjon til våre klienter".

Dette innebærer at du godtar personvernpolitikken til nettstedet allerede idét du klikker deg inn på siden.

8) Tips DinSide eller andre medier hvis du ikke blir kvitt spammen. Det viser seg ofte at mobil-spammerne gir seg når de får en telefon fra journalister.