<B>RÅDYR SMS:</B> Har du fått uønskede meldinger fra kortnummer 2333? Da bør du sjekke regningen din med en gang. Hver melding kan koste deg 90 kroner å motta. Foto: Colourbox.com
RÅDYR SMS: Har du fått uønskede meldinger fra kortnummer 2333? Da bør du sjekke regningen din med en gang. Hver melding kan koste deg 90 kroner å motta. Foto: Colourbox.comVis mer

Anmelder mobilselskap etter å ha mottatt rådyre tekstmeldinger

Mobilkunden Trond Gunnar Raa måtte betale 360 kroner for tekstmeldinger han trodde var gratis. Nå har han anmeldt forholdet til politiet.

I juni mottok Trond Gunnar Raa fra Bergen fire tekstmeldinger fra telefonnummer 2333.

- I min naivitet slettet jeg meldingene etter hvert som de kom inn, da jeg bare trodde det var noe tull og tøys - helt til jeg fikk oppdaget hvor mye jeg hadde ringt for den siste måneden, forteller Raa.

På regningen kommer det frem at Raa har betalt 90 kroner for hver mottatte melding. Det gir en prislapp på 360 kroner for de fire meldingene han altså trodde han hadde mottatt gratis.

LES OGSÅ: Du kan stoppe galskapen - slik blir du kvitt uønskede sms

Har anmeldt saken

Raa sier til DinSide at han gjentatte ganger har forsøkt å få tak i Aspiro, som eier kortnummeret meldingene er sendt fra, uten å lykkes. Det har ført til at Raa nå har anmeldt selskapet for tyveri og svindel.

- Jeg har ikke fått noen respons på mine henvendelser, og har nå anmeldt forholdet til Hordaland Politidistrikt, sier Raa til DinSide.

Han sier han er overrasket over at et firma med et så godt renommé som Aspiro, sender ut slike meldinger.

- Dette er tyveri og svindel, sier han.

Loggfører meldingene

Informasjonsansvarlig Kristin Breivik Eldnes i Aspiro bekrefter for DinSide at det er Aspiro som eier telefonnummeret 2333, men at nummeret er leid ut til flere andre leverandører av mobile innholdstjenester.

I dette tilfelle mener Aspiro at kunden har koblet seg opp til en tjeneste levert av selskapet Trivicell.

- Dataloggen vår viser hvilke meldinger som er sendt til og fra kortnummeret. I dette tilfelle ser det ut til at kundens nummer er blitt brukt til å starte en spørrekonkurranse fra Trivicell på nettet. Så enten har han gjort det, eller så har andre brukt mobilen hans, sier Eldnes.

Trond Gunnar Raa sier til DinSide han er sikker på han ikke har vært borte i en slik tjeneste.

- Jeg har gått gjennom over tusen internettlogger fra det aktuelle tidsrommet for å se om jeg er registrert noe sted, men kan ikke finne noe som helst, forklarer han.

Aspiro tilbakeviser at det skal være mulig for andre å registrere telefonnummeret til uvedkommende på slike tjenester, siden man må motta et passord på sms for å kunne aktivere tjenesten. Da må de i så fall også ha tilgang til mobiltelefonen hans.

- Ifølge loggen skal Raa ha mottatt en melding med et passord rett etter registrering på nettet. Passordet er deretter tastet inn på nettsiden, noe som har startet tjenesten. Dette er en sikkerhetssjekk som gjøres for å verifisere brukeren. Uten denne verifikasjonen vil det aldri komme flere meldinger, sier Eldnes.

Hun sier likevel at hun skal be kundeservice refundere pengene Raa har betalt.

- I noen tilfeller, hvis kunden ikke har forstått at han eller hun må betale for meldingene kan vi eventuelt tilbakebetale beløpet på vegne av vår kunde, i dette tilfellet Trivicell, sier Eldnes.

LES OGSÅ: - Kunne sluppet unna med halve regningen

Aspiro har ansvar for tjenestene

DinSide kjenner til at flere har hatt liknende problemer med selskapet som leier kortnummeret av Aspiro. Senest på lørdag omtalte vi selskapet som flere ganger har vært kritisert for sine spørreundersøkelser på nett. Selskapet har vært kritisert for å utgi seg for å være den svenske møbelgiganten Ikea, for å lokke kunder til å registrere seg på sms.

DINSIDE:- Siden dere i Aspiro drifter kortnummeret som blir brukt av Trivicell har dere vel også et ansvar?

- Jo, vi har et ansvar å følge opp at de som bruker kortnummeret vårt følger norsk lovgivning. Vi foretar regelmessige stikkprøver, og det har hendt vi har stengt tjenester fra leverandører hvis det har vært brudd på norsk lov, CPA-reglementet eller våre retningslinjer. Vi ønsker ikke å ha kunder som ikke følger reglene, sier Kristin Breivik Eldnes i Aspiro.

Hun sier selskapet ikke oppfatter Trivicells tjenester som problematiske.

- Vi følger opp Trivicell på generell basis slik vi gjør med alle kundene våre, men ved en gjennomgang nå kan vi ikke se at den aktuelle tjenesten bryter mot regelverket. Vi har derfor ikke noen konkrete planer om tiltak mot Trivicell, men dersom vi ser at klagenivået rundt tjenestene deres skulle øke vil vi naturligvis gå inn og vurdere det mer i detalj igjen, sier Eldnes.

Er ikke bekymret over anmeldelse

Aspiro kan ikke forklare hvorfor Raa ikke har fått noen svar på sine henvendelser til selskapet.

- Det kan jo være at han har sendt e-posten feil, eller så kan det være fordi det er mindre bemanning på kundeservice nå om sommeren. Men han burde fått svar, sier Eldnes.

Hun sier videre hun ikke er spesielt bekymret for Raas politianmeldelse av selskapet, siden de har dataloggen, som skal vise at han fikk en tekstmelding fra Trivicell med beskjed om hvor mye det kostet å motta meldinger fra selskapet.

Raa stiller seg helt uforstående til dette.

- Jeg har aldri har meldt meg på noen spørreundersøkelse på nett, og kommer heller ikke til å gjøre det, sier Raa til DinSide.

Egen klagenemnd

Forbrukerombudet har flere ganger gått ut og advart mot å tro at det å motta uønskede tekstmeldinger er gratis.

- Jeg vil anbefale alle å følge ekstra nøye med på telefonregningen sin dersom de mottar SMS-reklamer som de tror er gratis. Det kan faktisk hende at det koster penger å motta disse meldingene, uttaler forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet anbefaler alle som har mottatt uønskede SMS-meldinger om å ta kontakt med selskapet som eier telefonnummeret. Dersom ikke dette fører frem kan sende inn et klageskjema til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.