I vilkårene på Hennes og Mauritz sine nettsider, står det skrevet at produkter kjøpt på nett ikke kan brukes hvis kunden skal benytte seg av angreretten. Denne formuleringen faller ikke i god jord hos Forbrukerrådet. Foto: HM.com / Kim Jansson
I vilkårene på Hennes og Mauritz sine nettsider, står det skrevet at produkter kjøpt på nett ikke kan brukes hvis kunden skal benytte seg av angreretten. Denne formuleringen faller ikke i god jord hos Forbrukerrådet. Foto: HM.com / Kim JanssonVis mer

Angrerettloven gjelder også når du kjøper klær på nett

Du kan prøve klærne du kjøper på nett - og levere dem tilbake hvis du ikke liker dem. Selv om butikken skulle påstå noe annet.

Når du handler på nett gjennom norske nettbutikker har du normalt 14 dagers lovgitt rett til å angre kjøpet.

Produktet du kjøper skal kunne prøves ut på lik linje som i en fysisk butikk. Kjøper du for eksempel en TV på nett, skal du kunne ta den ut av boksen og teste den ut før du eventuelt leverer den tilbake.

Det samme gjelder klær. Handler du i en fysisk butikk, får du lov til å sjekke om genseren eller buksen passer før du kjøper. Derfor skal du også kunne bryte eventuell emballasje og prøve klærne du har kjøpt på nett.

Men i de norske betingelsene til en av verdens største kleskjeder, Hennes & Mauritz (H&M) heter det likevel at produkter kjøpt i nettbutikken ikke skal brukes.

«Du kan bytte eller returnere en vare innen 14 dager etter at du fikk pakken. Du må bare sørge for at varen er ubrukt og i opprinnelig stand» står det skrevet i kjøpsbetingelsene på H&Ms norske nettsider.

Får lov til å bytte

Slik betingelse er skrevet, er det lett å tolke reglene som om at produktet ikke kan åpnes og prøves, dersom angreretten skal benyttes.

Vibeke Holann, kommunikasjonssjef i H&M Norge, forklarer at selv om det står i betingelse at produktet skal være ubrukt, har ikke selskapet en praksis som strider mot norsk angrerettlov.

- Kunden kan selvsagt åpne og prøve varen, sier Holann til DinSide.

Slik forklarer hun betingelsene som kunden får oppgitt ved kjøp på nett:

- Vi tar i mot retur av varer, men har satt en minstestandard i teksten til kunden for veiledning.

- Ordlyden bør endres

Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet og ekspert på angrerettloven, sier hun har et inntrykk av at H&M praktiserer angrerettloven på en fleksibel og god måte.

Hun synes likevel det er problematisk at selskapet ikke skriver klart og tydelig at kundene skal få lov til å prøve varene før bruk.

- Slik H&M har formulert sine vilkår; at det brukes uttrykk som ”så lenge plagget er ubrukt”, eller ”du må bare forsikre deg om at varene ikke har vært brukt”, kan de lett leses som at kunden ikke kan prøve klærne. Det loven krever er at varen skal kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde. Dette innebære at tøyet kan prøves, men uten at det tar skade., sier Faye-Lund til DinSide.

Hun oppfordrer selskapet til å ta en gjennomgang av formuleringen av vilkårene på nettsiden.

- Ordlyden er uheldig, og bør derfor endres, slik vi ser det.

LES OGSÅ: Dette populære selskapet gir blaffen i norsk angrerettlov - og det er en god ting!

Mobilbransjen har ryddet opp

DinSide har i lengre tid rettet søkelyset mot en rekke selskapers tvilsomme holdninger til angrerettloven.

I en gjennomgang av de største mobilselskapene i landet, kom det frem at svært mange av dem praktiserte angrerettloven feil.

Flere av selskapene, deriblant Telenor og Netcom, har i flere år krevd at varer kjøpt gjennom deres nettbutikker, ikke kan åpnes og testes før kunden eventuelt benytter seg av retten til å angre kjøpet.

Avgjørelser i Forbrukertvistutvalget, som teleselskapene skal rette seg etter, har konkludert med at forbrukeren skal kunne åpne og teste ut mobilen - uten at det påvirker retten til å angre kjøpet.

Etter at DinSide gjorde teleselskapenes og deres leverandører oppmerksomme på at de bryter norsk angrerett, har samtlige selskap endret praksis.

DINSIDE FØLGER SAKEN:
Netcom bryter angrerettloven
Telenor bryter også loven
Nå lover selskapene å skjerpe seg

Unntak fra regelen

Angrerettloven gjelder altså på de fleste produkter du kjøper gjennom norske nettbutikker.

- Vitsen med angrerett ved fjernsalg, som kjøp på postordre, er nettopp at kunden skal kunne ta varen i øyesyn og prøve om den passer, på samme måte som man ville gjort om man handlet i butikk. Det er klart at reglene om angrerett gjelder i like stor grad for klær som for elektronikk, sier Faye-Lund i Forbrukerrådet til DinSide.

Ingen butikker har lov til å lage egne regler som er dårligere enn hva loven tilsier. Riktignok er det ikke alle kjøp på nettet som er beskyttet gjennom angrerettloven.

For eksempel gjelder ikke angrerettloven ved kjøp av spille- og lotteritjenester. Forsikringsavtaler med kortere varighet enn en måned faller heller ikke under angrerettloven. Mer informasjon om loven finner du på Forbrukerrådets nettsider. Hele loven er publisert på Lovdata.no.