<B>FORSINKET?</B> Bring er én av speditørene som nå i høyeste grad er påvirket av streiken, noe som igjen betyr at du kan bli det.
FORSINKET? Bring er én av speditørene som nå i høyeste grad er påvirket av streiken, noe som igjen betyr at du kan bli det.Vis mer

Angre eller ikke angre

Transportarbeiderstreiken i Norge gjør at varer fra norske nettbutikker ikke blir sendt, og blir liggende i ingenmannsland. Hva skjer med angreretten din?

I går ble transportarbeiderstreiken altså trappet opp med ytterligere 491 arbeidstakere, og listen over bedrifter som samlet sett er ute i streik omfatter nå 68 virksomheter.

Ettersom streiken rammer tunge aktører som Bring (Postens bedriftstjeneste), Schenker, Tollpost og DHL betyr det samtidig at netthandel både fra inn- og utland kan rammes, slik DinSide.no skrev om i går. Posten er foreløpig ikke i streik, så hvis stedet du handlet fra denne eller forrige uke sendte varen som vanlig postpakke skal utsendelsen gå mer eller mindre som normalt.

Ble den derimot sendt som for eksempel stykkgods er sjansen atskillig større for at PCen eller flat-TVen akkurat nå ligger streikefast på en eller annen postterminal i Norge.

Angrerettloven er klar

Spørsmålet noen kanskje stiller seg er om dette kan få konsekvenser for angreretten når du handler i norske nettbutikker. Hva skjer hvis for eksempel streiken blir langvarig, og varen(e) ikke kommer fram til deg før om et par-tre uker? Angrefristen er som kjent 14 dager.

IKKE NOE Å SE HER: Selv om du har fått et sporingsnummer fra nettbutikken, kan dette være svaret du får når du sjekker om pakken er sendt. Vis mer


Så fremt nettbutikken har husket å legge ved angrefristskjemaet, er i alle tilfelle angrerettloven klar:

Forbrukeren har rett til å angre kjøpe i inntil 14 dager etter at varen er mottatt, så lenge det gis beskjed til selger i henhold til kravene fra angrerettlovens kapittel 3.

Det er med andre ord ingen grunn til å bli stresset hvis varen din allerede er betydelig forsinket.

Og glem ikke ...

Vær oppmerksom på at hvis du ikke har mottatt de nødvendige opplysninger om angrerett fra nettbutikken før du mottar varen, vil de fjorten dagene ikke begynne å løpe før etter at disse opplysningene har kommet kjøper i hende.

SKAL VÆRE MED: Dette skjemaet skal norske nettbutikker opplyse om eller inkludere når du foretar din bestilling. Vis mer


Er opplysningene ufullstendige eller ukorrekte, utvides angrefristen til tre måneder, og foreligger ikke opplysninger om angrerett i det hele tatt fra nettbutikkens side, utvides mulighetene for å angre til et helt år.

Hvis du nylig har lagt inn bestilling hos en norsk nettbutikk, eller har planer om å gjøre det, kan det være lurt å kontakte dem for å høre om streiken rammer akkurat din forsendelse. Alternativt kan du sjekke om det er mulig å avbestille varen før den blir sendt.

Basert på egen erfaring finnes det flere butikker, både fysiske og på nett, som ikke tar betalt i form av gebyr når kunden avbestiller en vare eller tjeneste, men de er likevel i sin fulle rett til å gjøre det. Forbrukerkjøpsloven gir butikker adgang til å "kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen", og hvis et avbestillingsgebyr ikke er avtalt på forhånd kan det beregnes i henhold til kapittel 11 i samme lov.

Les også: