Hvorfor betale for mye for forsikringene dine? Nå er det enklere å be om nye tilbud. Foto: Kristina Picard
Hvorfor betale for mye for forsikringene dine? Nå er det enklere å be om nye tilbud. Foto: Kristina PicardVis mer

- Altfor mange betaler for mye

Flere aktører jobber nå for å gi deg billigere forsikring.

Det norske forsikringsmarkedet har blitt kritisert for å være både uoversiktlig og useriøst, men i disse dager skjer det en del endringer for deg som er eller skal bli forsikringskunde.

I går lanserte Finansportalen sine nye forsikringskalkulatorer, men det er flere som vil være med i kampen om å gi deg billigere forsikringsavtaler.

Så lett får du billigere forsikring

– Altfor mange betaler for mye for forsikringene sine i dag, sier Karsten Kongshavn, deleier og grunnlegger av Forsikring.as, en anbudstjeneste som gir deg et uforpliktende tilbud på forsikringene dine.

Kongshavn og medeier Daniel August Fritzman har begge jobbet både i If og Storebrand, og til nå samarbeider Forsikring.as med tre ulike forsikringsselskaper.

Vis mer


Men Kongshavn kan fortelle at en fjerde aktør trolig snart er med. I tillegg ønsker de å ha tre-fire forsikringsselskaper til med på laget.

Gratis og uforpliktende

Konseptet med anbudstjenester er ikke nytt, innenfor bank og finans har dette vært gjort lenge. Kunden får et uforpliktende tilbud og kan selv velge om han/hun vil slå til eller ikke.

SE MER: De gjør jobben for deg

Karsten Kongshavn (øverst) og Daniel Fritzman har akkurat startet en anbudstjeneste for forsikringskunder. Vis mer


Innenfor håndverkertjenester har det også vokst frem flere slike tjenester den siste tiden. Du registrerer hva du trenger, og nettjenesten samler tilbud fra de aktørene som ønsker å være med.

Som regel er slike tjenester kun finansiert av provisjonen de får ved salget, noe Kongshavn bekrefter. Som kunde betaler du altså ikke for å bruke tjenesten. Hos Forsikring.as kan du velge om du vil få tilbudene på e-post eller om du vil bli oppringt av forsikringsselskapene.

Forsikring.as har også startet et eget forum der du som forsikringskunde kan stille spørsmål på vegne av deg selv eller andre, og grunnleggerne er også aktivt inne for å svare på henvendelser og spørsmål.

Sjekk med markedet

– Vi gir ingen garantier for at kunden får et bedre tilbud enn de har i dag, men vi har allerede erfaring med at noen har spart veldig mye penger, sier Kongshavn.

Han er kjent med at Finansportalen også jobber med forsikringskalkulatorer til forbrukere og foreslår at du som kunde kombinerer de to tjenestene.

– Finansportalen gir kunden en pekepinn på om de betaler den rette prisen. Oppdager du at du betaler altfor mye for eksempel for bilforsikringen, kan du henvende deg til oss og be om nye tilbud, sier Kongshavn.

>>> Best dekning hvis sykkelen blir stjålet

Skal - skal ikke?

Om du lurer på om du skal benytte deg av en låne- eller forsikringsagent, har vi tidligere listet opp det vi mener er fordeler og ulemper med denne praksisen.

Fordeler:
- Er du fersk lånetaker, kan en låneagent raskt se om du er en god lånekandidat.
- Er du forsikringstaker, kan du få andre til å se om det lønner seg å samle forsikringene eller å dele dem opp.
- Tjenestene koster ingenting for deg som låner.
- Tilbudet/tilbudene du får fra låneagenten, er helt uforpliktende.
- Du slipper å kontakte alle bankene selv.

Ulemper:
- Du kjenner ikke incentivene til låneagenten for å gi deg et lån fra akkurat den banken de velger.
- Du vet ikke nødvendigvis hvilke banker låneagenten har et samarbeid med og hvilke banker du "går glipp av". De fleste agenter formidler lån til bare to-fire banker. Forsikring.as er imidlertid åpne om hvem de samarbeider med og ønsker flere velkommen.
- Du må opprette en relasjon til kundebehandler i din nye bank eller i ditt nye forsikringsselskap så snart avtalen er signert. Da er agenten ferdig med å jobbe for deg.