Mange kunder ønsker å bytte noe de har fått eller kjøpt. Hva skjer med varene etterpå? Foto: Per Ervland
Mange kunder ønsker å bytte noe de har fått eller kjøpt. Hva skjer med varene etterpå? Foto: Per ErvlandVis mer

- Alt blir b-varer

Vi har spurt elkjedene hva som egentlig skjer med returnerte varer.

En undersøkelse fra Posten viser at det er elektronikk som topper listen over varer vi kjøper på nettet: Alt fra komplette PC-er til små minnepinner selger som varmt hvetebrød, skal vi tro produsentene.

Ifølge Angrerettloven har du 14 dager på deg til å returnere en vare etter et fjernsalg, og angremuligheten gjelder selv om du har åpnet emballasjen, sett på og testet produktet. I tillegg opererer mange av elektronikkjedene med 30 dagers full returrett.

Med økt internettsalg som gir forbrukeren andre rettigheter enn ved vanlig butikkjøp, vil antallet returnerte varer også øke. Hva skjer med de varene folk har testet, men som de ikke vil ha likevel? Vi har stilt spørsmålet til noen av elektronikkjedene:

Christian Brekke, kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp. Vis mer

1) Hvor mange varer får dere i retur i løpet av et år?
2) Hva skjer med varer som blir byttet inn, varer som kunden ikke vil ha?
3) Hva skjer med varer som blir byttet inn på grunn av feil eller mangler?
4) Selger dere b-varer?



    Elkjøp:

    1) - Tusenvis av nordmenn benytter seg hvert år av returretten. Noe eksakt tall har jeg ikke.

    - Elkjøps b-varer merkes tydelig med en plakat, og blir som regel kalt kuppvare. Er produktet returnert via 30 dagers-garantien står dette spesifisert. Ofte er det også utstillingsmodeller som merkes og selges med rabatt, sier Brekke i Elkjøp. Foto: Elkjøp Vis mer

    2) - Kunden får tilbud om ny vare eller pengene igjen. Vi har klare rutiner for videre håndtering av returnerte produkter før vi gjør dette klart for salg. Dette inkluderer blant annet at produktet blir grundig sjekket for at de er komplette og fungerer 100 prosent, og eventuelle data blir slettet. Videre merkes returnerte varer om de har vært brukt eller ikke. Når produktet så blir lagt ut for salg, har kundene normalt muligheten til å gjøre et kupp!

    3) - Disse blir håndtert via vårt serviceapparat. Her er rutinen først og fremst at vi skal være imøtekommende og høflige, og lytte til hva kunden opplever som feil. Så langt det lar seg gjøre prøver vi å teste produktet sammen med kunden, for å unngå misforståelser og eventuelle brukerfeil. Videre sørger vi for å løse feilen og gjøre kunden fornøyd. Hvis produktet er levert med iboende feil fra starten av får kunden tilbud om nytt produkt eller pengene igjen. Det vurderes individuelt per produkt hva som skjer videre.

    4) - Ja, etter en grundig gjennomgang og tydelig merking gjør vi produktet klart for salg. Her kan kundene gjøre et kupp!

    Jo, Elkjøp HAR prisgaranti!

    Expert:

    Nils Erlimo, kommunikasjonssjef i Expert Vis mer


    1) - Vi har ikke noe eksakt tall, og det varierer veldig fra kategori til kategori. Det er definitivt en høyere andel mobiler enn for eksempel flatskjermer. Produkter som blir båret rundt og testet fysisk, kommer hyppigere tilbake.

    2) - Vi har 30 dagers åpent kjøp, og hvis kunden bytter inn en fullt brukbar vare, blir den solgt som en b-vare. Så fort du åpner plasten på en vare, blir varen automatisk en b-vare hos oss. Helt ubrukte varer som ikke er åpnet, blir ikke b-varer. Her er det også opp til hver butikk å bruke litt sunt bondevett. Er varen i tipptopp stand og byttet uåpnet, blir varen solgt til en annen kunde.

    3) - Her er det ulike rutiner og mye opp til leverandøren. Det henger sammen med verdien på produktet, hvor lenge det er siden den ble kjøpt, og hvilken produsent det er. Noen varer blir sendt tilbake til leverandøren, noen blir reparert og solgt som b-varer.

    4) Ja, vi selger b-varer, og vi selger de ut fortløpende. Det kan være varer som har fått en bulk i frakt, eller det kan være varer som er levert i forhold til 30 dagers returrett. Da er det en b-vare. En del av butikkene våre har ofte en pall med b-varer stående et eller annet sted i butikken.

    Hva er en B-vare?

    Siba:

    Sara Widman, informasjonsansvarlig i Siba Vis mer


    1) - Vi har ingen eksakte tall, men antallet er en liten del av omsetningen.

    2) - Siba har åpent kjøp i 30 dager på de fleste produktene. De produktene som leveres tilbake ubrukt i uåpnet forpakning, selges som ny vare. Ellers selges de som b-varer til en lavere pris.

    3) - Disse varene sendes tilbake til leverandøren.

    4) - Tydelig merket og til en redusert pris selger vi produkter som blir levert tilbake, som har vært på service, eller som har stått som demonstrasjonsprodukter i varehusene.

    Komplett.no:

    Anton Hagberg, daglig leder i Komplett.no Foto: Komplett.no Vis mer


    1) - Vi har hatt 30.000 returer inntil juni i år. Nesten 5.000 av disse er uavhentede varer som er sendt tilbake fra Posten eller lignende. Vi har 40 mennesker alene som jobber på returavdelingen vår, så dette er ikke noe venstrehåndsarbeid.

    2) - Hvis de er ubrukte og strøkne og ikke åpnet opp og kan selges inn som nye, så legger vi dem inn som vanlig lagervare. Hvis de er åpne, så går vi over dem, og så selger vi dem som demovare, som vi kaller det. Dette er merket på nettet.

    3) - Hvis det er varer som blir returnert på grunn av feil eller mangler, sender vi det normalt tilbake til produsenten igjen. Noen varer som vi importerer selv, eller hvor produsenten ikke har gode nok rutiner for sluttbrukere, reparerer vi selv, og så kan vi selge dem som b-varer etter at vi har testet dem. Harddiskbaserte produkter må vi være nøye med, for der kan det ligge data som det kan være skummelt at kommer på avveie. Disse produktene er det derfor egne rutiner for. Vi selger ikke b-varer uten at alle data er slettet.

    4) - Ja, vi selger b-varer, det er dette vi kaller demovarer, og disse ligger under en egen flik på nettsidene. Vi selger ikke brukte varer som vanlige salgsvarer. Hvis det forekommer, har vi gjort feil, for det skal ikke skje.

Krev avslag eller penger tilbake

Til tross for butikkjedenes rutiner får DinSide jevnlig tips fra lesere som mener de har blitt solgt en brukt vare. Har du mistanke om dette, må du først og fremst konfrontere butikken med dette. Jo mer du bruker varen, jo vanskeligere blir det å bevise at varen var brukt før du fikk den, så du bør gå tilbake med varen så snart som mulig.

Å markedsføre et brukt produkt som nytt, er selvfølgelig ikke lov. Mistenker du at produktet du har kjøpt, har vært brukt av andre, bør du kreve prisavslag

- Dette vil meget lett anses som en mangel og gi grunnlag for et prisavslag, har seksjonssjef i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, tidligere uttalt til DinSide.