Alle blir utsatt for ID-tyveri

Identitets-tyveri er et økende problem. Hvordan kan du unngå å bli lurt?

Flere og flere nordmenn melder om at de har blitt frastjålet identiteten sin, melder Datatilsynet.

- Om utviklingen forsetter slik det ser ut i dag, vil hver enkelt nordmann måtte regne med å bli utsatt for denne typen tyveri flere ganger i løpet av livet, sier senioringeniør Atle Årnes i Datatilsynet.

En stor andel av henvendelsene som kommer til Datatilsynet, dreier seg om ID-tyveri på nettet. Før jul i fjor skrev DinSide om en professor ved Universitetet i Bergen, som ganske enkelt og greit klarte å hacke en nettbank-ID.

- Sikkerheten ved autentiseringen eller påloggingen er meget svak. Vi har vist at det er mulig å stjele identitet, sa professor Kjell Jørgen Hole til DinSide i fjor.

Slik forebygger du

Pass på hvor du oppbevarer dokumenter med personopplysninger. Foto: Colourbox.com Vis mer


Her er Datatilsynets retningslinjer for at du skal, så langt det er mulig, unngå at andre misbruker identiteten din.

  • Unngå å oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, gjennom e-post, eller over Internett med mindre det er du selv som har tatt initiativ til kontakten.
  • Legg aldri igjen personinformasjon hos selskaper du ikke vet nok om.
  • Husk at passord og PIN-koder er personlige, og skal ikke gis til andre.
  • Du bør ha en postkasse med lås. Postkassen vil kunne være et førstevalg for kriminelle som ønsker informasjon om deg.
  • Rive i stykker dokumenter som inneholder personopplysninger, før disse kastes i avfallsdunken. Dokumenter som har spesiell beskyttelsesverdi, slik som PIN-koder og lignende, bør brennes eller ødelegges på annen måte.
  • Informasjon som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon, bør ikke ligge i lommebok eller vesker.
  • Klikk aldri på lenker i e-post fra institusjoner du tilsynelatende kjenner for så å legge inn personinformasjon på siden du kommer til; skriv heller inn adressen du kjenner fra før.
  • Bruk brannmurer, virusprogrammer, antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin.
  • Ikke bruk for enkle passord på dine kundesider, din nettbaserte e-post eller andre sider med beskyttelsesbehov. Vær oppmerksom på at noen virksomheter beskytter passordet ditt for dårlig - derfor kan det være lurt å unngå å bruke samme passord flere steder.
  • Ha dine personlige data på et sikkert sted.
  • Sjekk om forbindelsen er beskyttet (kryptert) ved utveksling av persondata.
  • Vær oppmerksom på at det går an å reservere seg mot at noen endrer din postadresse via Internett. Kontakt eventuelt Posten om dette.
  • Les også: Usynlig datavirus tapper kontoen

    Seks tegn på at noen har tatt din ID

    En varselslampe bør lyse hos deg, dersom du opplever noen av de følgende tingene:

  • Du mottar regninger for produkter du ikke selv har bestilt
  • Uventede disposisjoner fremgår på din kredittkortregning
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Dersom du mottar gjenspartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha tatt initiativ til aktiviteter som gjør dette nødvendig.
  • Dessuten bør du sjekke følgende:

  • Kontroller nøye dersom du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.
  • Før jevnlig kontroll med at det ikke er unormale eller ukjente transaksjoner på dine konti. Vær spesielt oppmerksom på konti med tilknyttet kredittkort.
  • Vær oppmerksom på at du selv kan sjekke hvilken adresse du står registrert med i Folkeregisteret. Dette kan du gjøre via innloggingstjenesten minside.
  • Les også: Hvem har stjålet din ID

    Hva om det er for sent?

    Hvis du oppdager at noen har stjålet ID-en din på en eller annen måte, bør du gjøre følgende:

  • Ta kontakt med alle virksomheter hvor du har aktiva for å sjekke omfanget av eventuelle ID-tyveriet
  • Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. De fleste som yter kreditt vil hente inn kredittverdighet hos slike selskaper, en telefon til disse vil kunne verne deg mot ytterlig skade.
    Dun & Bradstreet, telefon 22 45 92 00
    CreditInform AS, telefon 815 55 454
    Lindorff Decision AS, telefon 24 17 80 00
  • Steng umiddelbart konti som har blitt utsatt for uautoriserte disposisjoner. Be om skriftlig bekreftelse på at stengning er foretatt.
  • Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart ovenfor kreditt- eller kortselskap.
  • Om du har mistanke om urettmessig endring av postadresse, ta umiddelbar kontakt med Posten.
  • Anmeld forholdet til politiet
  • RELATERTE SAKER:


    Kilde: Datatilsynet