Alkohol gjør deg sulten

Øl og vin gjør deg ikke dietten fin.

Det er finnes masse forsking som sier at vin er sunt for hjertet og er bra for øynene dine.

Forskere har også kommet fram til at et halvt glass vin om dagen kan forlenge livet ditt med fem år.

Men dersom du vil gå ned noen kilo, gjør du nok lurt i å holde deg unna alkoholen.

Les også: Derfor bør du velge svakere vin

Går ikke ned i vekt

En av Lommelegens lesere skriver at hun prøver å gå ned i vekt, men at det virker som at vekten har stoppet opp:

- Den siste uka nå, har jeg faktisk gått opp 800 gram. Jeg spiser lite og ofte hver tredje time, men hva gjør jeg galt? spør den 38 år gamle kvinnen.

Klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen gir kvinnen mange gode råd. Et av tipsene er å være forsiktig med alkohol:

-Hvis du drikker alkohol, drikk med måte. Alkohol er kalorrikt og øker appetitten.

Les også: Ett glass om dagen øker kreftrisikoen

Kan påvirke appetittreguleringen

DinSide Helse har spurt Andresen om hvorfor det er slik at alkohol øker appetitten.

- Større mengder alkohol kan selvsagt påvirke viljestyrke og disiplin, og det finnes studier som viser at man spiser generelt mer når man drikker, skriver Andresen i en epost.

Hun viser til forskning som tyder på at alkohol i seg selv kan ha en direkte effekt på reguleringen av sultfølelsen.

- Appetittregulering er et komplisert område og mekanismene ikke helt klarlagt, men det er for eksempel et norsk studie som viste at kun et lite glass rødvin hadde en effekt på leptinnivået hos kvinner og ikke hos menn. Leptin et appetittregulerende hormon, forklarer Andresen.

Les også: Jenter får også ølmage

Lavt blodsukker påvirker matlysten

Videre forteller hun at inntak av alkohol senker blodsukkernivået. Årsaken til dette kan være to ting; enten på grunn av økt insulinresistens, eller økt insulinproduksjon. Dette bør du være oppmerksom på hvis du har diabetes, slik at du kan unngå hypoglykemi/føling.

- Lavt blodsukker påvirker matlysten og kan dermed også føre til at du spiser mer. Vi vet for øvrig også at alkohol fortrenger forbrenningen av fett. På en annen side produserer fordøyelsen av alkohol varme, som faktisk øker forbrenningen på kort sikt. Men uansett regner man i gjennomsnitt 9 kcal per gram alkohol som ligger mellom protein og karbohydrater (4 kcal/g) og fett (9 kcal/g), sier ernæringsfysiologen.

Det er altså en god grunn til at drinken før middag kalles appetizer, mener Andresen.

Les også: Bli kvitt de siste kiloene

DinSide Helse har tidligere skrevet om hvordan du kan redusere ditt alkoholforbruk. Her er noen av tipsene:

7 tiltak for å minske alkoholforbruket:

  • Drikk vann i stedet for alkohol til maten.
  • Hopp over vorspielet.
  • Drikk noe alkoholfritt i tillegg til alkoholen – drikk for eksempel vann til vinen.
  • Ikke oppbevar alkohol hjemme – særlig ikke vin på kartong, som det er lett å gå å supe av...
  • Fortell dem rundt deg at du har tenkt å endre alkoholvanene dine.
  • Vann ut vinen.
  • Ikke bli full – det vil si, drikk aldri mer enn fire enheter på én kveld hvis du er kvinne, eller fem enheter på én kveld hvis du er mann.