Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Aldri for sent å bli sunn

Tror du at du er blitt for gammel til å snu om uvanene dine? Da tar du feil!

En god nyhet til alle usunne personer med en dårlig livsstil: Sunne vaner skrur klokka tilbake. Og ikke nok med det - det er aldri for sent å snu!

Begynner du med dette selv i godt voksen alder, vil en sunnere livsstil blant annet redusere dødeligheten og risikoen for hjertesykdom.

Les også: Hjerte- og karsykdommer dreper flest

Det er kanskje ingen stor overraskelse at det er en sammenheng mellom livsstil og helse. Men det som virkelig har overrasket forskerne, er hvor stor denne helsegevinsten faktisk er!

Fem om dagen
Forskere ved Medical University of South Carolina i USA har sett på dataene til 16.000 mennesker mellom 45 og 64 år, som ble samlet inn mellom 1987 og 1989.

- Vi kaller dette stille klokka tilbake-studien. Vi ønsker å fremheve at det aldri er for sent å endre vaner. Gevinstene av en sunn livsstil gjelder ikke bare for de som alltid har levd sunt. Du kan endre vanene dine i 50- og 60-årene og få et sunnere og lengre liv, sier studieleder Dr. Dana E. King, ifølge HealthDay:

De sunne livsstilsvanene er:

- Å spise minst fem om dagen.
Slik fikser du fem om dagen

- Trene minst 2,5 timer i uken. Ikke mist treningsgnisten!

- Holde en sunn vekt (BMI mellom 18,5-29,9). Mål din BMI her!

- Unngå røyking. Slik stumper du røyken

Norske eksperter er positive
Forsker Sidsel Graff-Iversen ved Avdeling for folkesykdommer ved Folkehelseinstituttet er kjent med slike studier.

- De viser at dersom man skifter mange vaner samtidig, vil man raskt se effekter. Men utfordringen er å få folk til å endre på flere vaner samtidig. Det har stor betydning hvordan samfunnet er organisert. Det er lettere når det legges opp til sunn atferd, sier hun.

Kirsti Bjerkan, klinisk ernæringsfysiolog og helse- og treningspedagog ved Aker universitetssykehus, synes også det er positivt at det skal relativt små justeringer til for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom, og at det aldri er for sent.

Seks suksessfaktorer
- Det betyr at vi verken trenger å følge ekstreme dietter eller gjennomføre ekstreme treningsregimer for å få effekter som er gunstig for egen helse, sier hun. Utfordringen er imidlertid for helsepersonell å nå fram med budskapet, mener Bjerkan.

- Vi vet at for å lykkes med å endre livsstil trengs oppfølging over tid, men har leger tid til det, spør hun.

Hennes seks suksessfaktorer til et sunnere liv er fysisk aktivitet, spise fem og dagen og sørge for mye fiber og kornmat. Samtidig bør du spise mer av det gode fettet, drikke nok friskt vann og spise flere små måltider hver dag, cirka hver 3.-4. time.

Les også: Slankere med hjernen på lag

Litt bedre enn ingenting?
Under oppfølgingen av testpersonene etter fire år viste det seg at forekomsten av hjerte- og karsykdommer sank med hele 35 prosent. Dødeligheten sank med 40 prosent, ifølge tidsskriftet American Journal of Medicine, hvor rapporten er publisert.

Men holdningen om at litt er bedre enn ingenting, var ikke så tydelig i undersøkelsen. For mens de som bare la til seg tre eller færre av de sunne vanene reduserte dødeligheten, var forekomsten av hjerte- og karsykdommer like stor som hos de som ikke hadde sunne livsstilsvaner eller bare én sunn vane.

Så hvordan står det egentlig til med livsstilen vår hjemme i Norge? Graff-Iversen mener vi er blitt flinkere når det gjelder røyking, men det ligger blant annet verre an med treningen.

- Vi er for dårlige på fysisk aktivitet. Det blir fremdeles i alt for stor grad planlagt for bilkjøring. Det burde være mye bedre tilrettelagt for sykling og offentlig transport. Når det gjelder kosthold, er det også en del som kan gjøres, sier hun, og minner om at det er minst like viktig å ta vare på de gode vanene man allerede har, og spesielt når livet går i bølger.

Les også: Feit av kantina