Midt oppe i julestri og finanskrise prøver noen å selge deg kredittkort over telefonen. Foto: Per Ervland
Midt oppe i julestri og finanskrise prøver noen å selge deg kredittkort over telefonen. Foto: Per ErvlandVis mer

Aggressivt kredittkortsalg

Forbrukerombudet reagerer på pushing av kredittkort over telefonen.

I en tid der det manes til økonomisk forsiktighet og moderasjon, tilbyr telefonselgere kredittkort til forbrukere.

- Slike produkter bør ikke selges over telefon, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet kjenner til at forbrukere har blitt kontaktet på telefon med tilbud om kredittkort.

Forbrukerombudet mener at forbrukere som vurderer å ta opp kreditt, må få mulighet til å tenke seg om to ganger. Både behovet for kreditten, kostnadene knyttet til kreditten og egen økonomi bør vurderes før man bestemmer seg.

Telefonsalg kjennetegnes nettopp ved at kunden vanligvis ikke gis tid til å tenke gjennom saken før han må bestemme seg.

- Mange kan finne det fristende å takke ja til et tilbud om kredittkort over telefon, men det er ikke dermed sagt at det er et bevisst valg fra forbrukerens side, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Slik blir du kvitt slitsomme telefonselgere!

Unødvendig pågående?

Kredittkort tilbys i dag en rekke steder. For forbrukeren er det ikke vanskelig å søke om dette, enten gjennom egen bankforbindelse eller ved å finne en alternativ tilbyder, for eksempel på Internett.

- Jeg stiller spørsmål om hvilke kunder som takker ja til et kredittkort over telefon. Det er ikke usannsynlig at telefonselgeren får napp akkurat hos dem som burde tenkt seg om ekstra nøye. Er det virkelig behov for oppsøkende salg av kredittkort i dag?, spør Bjørn Erik Thon.

Mens flere banker strammer inn på kredittkortpraksisen pusher altså noen aktører kredittkort over telefonen til tross for at inkasso på bruk av kredittkort nesten er tredoblet det siste året.

- Utviklingen i antall inkassosaker er svært alvorlig. Vi har aldri tidligere sett en så stor økning, har salgs- og markedssjef Rolf Wilhelmsen i Aktiv Kapital uttalt tidligere.

Går på kredittkortsmell!

Uheldig salgskanal

Telefonsalg er bakgrunnen for svært mange brudd på markedsføringsloven. Ofte er selgerens budskap uriktig eller villedende overfor forbrukerne.

- Særlig bekymringsfullt blir dette når også kostbare og kompliserte tjenester som forsikring eller kredittkort selges ved telefonsalg. Da er det ekstra viktig at informasjonen man får er korrekt, sier Bjørn Erik Thon.

Vanligvis tilbys undertøy, vaskemidler, helsekost eller medlemskap i bokklubber over telefon. Ingen av disse produktene er i nærheten av det økonomiske omfanget et kredittkort kan medføre.

Har stilt spørsmål til banken

Forbrukerombudet har i brev til en av tilbyderne av kredittkort i Norge reist spørsmål rundt bruken av telefon som markedsføringskanal for kredittkort.

I første omgang vil Forbrukerombudet få klarhet rundt hvordan telefonmarkedsføringen foregår. Blant spørsmålene som må avklares er blant annet på hvilket tidspunkt forbrukerne kredittvurderes og hvilke opplysninger forbrukeren får om renter og kostnader. Tilbyderens svar blir avgjørende for hvordan Forbrukerombudet vil håndtere saken videre.

Svindelalarm! Slik tapper de kontoen din