<b>SNODIG LØSNING: </B>Kan Stavanger Aftenblad sette opp prisen etter at folk allerede har betalt, og så be om ekstra betalt neste gang? Det spør mange lesere seg om.  Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIX
SNODIG LØSNING: Kan Stavanger Aftenblad sette opp prisen etter at folk allerede har betalt, og så be om ekstra betalt neste gang? Det spør mange lesere seg om. Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIXVis mer

Aftenbladet økte prisen, krever ekstra betaling ett år etter

Viser til avtalevilkår som kan være urimelige, mens leserne raser.

Avisa Stavanger Aftenblad, også kalt Aftenbladet, har ifølge seg selv rundt 50.000 abonnenter. Mange av disse, mellom 15 og 20 prosent, forhåndsbetaler i slutten av desember, og mottar avisa hele året etter.

Betalingsfristen for årets aviser gikk ut 31. desember i fjor. Prisen på fakturaen var den samme som året før, men det skulle den ikke ha vært.

For én dag etter, 1. januar 2015, ble prisen økt. Mange abonnenter hadde dermed betalt en pris som var lavere enn det den egentlig skulle være.

Avisas løsning? Be om etterbetaling av prisøkningen, på toppen av neste faktura, ett år etterpå.

«Ved neste forfall, som er i midten av januar, vil du derfor motta en faktura med årsprisen for 2016, samt det resterende beløpet for å dekke siste periode i 2015. Vi beklager ulempene dette medfører for deg» skriver Aftenbladet i et brev til de berørte.

LES OGSÅ: Abonnement på barberhøvler ble såpeavtale over natta

ÉN AV MANGE: Inger Helene Dahl er én av abonnentene som har fått brevet fra Aftenbladet. Hun er langt fra den eneste som har reagert, blant annet på Facebook. Foto: PRIVAT Vis mer


Sinte lesere

I samme slengen ber avisa folk om å øke grensa for avtalegiroene sine, så avisa er sikker på å få de ekstra kronene.

- Jeg er veldig opprørt, forteller Aftenbladet-abonnent Inger Helene Dahl til Dinside.

Dahl og flere med henne har protestert mot etterfaktureringen på Facebook, og flere truer nå med å si opp avisa.

- Dersom du kjøper en bil i november det ene året, og får en tilleggsregning ett år etterpå fordi det har vært prisøkning ved nyttår, høres det bra ut? Nei, jeg blir i hvertfall skikkelig sint, sier Dahl.

LES OGSÅ: Slik kan du reise tilbake i tid og lese gamle norske nettaviser

BEKLAGER: Aftenbladet beklager i brevet, men skriver at de kommer til å kreve den økte prisen dekket inn ett år etter første avis ble levert. Foto: PRIVAT Vis mer


Viser til vilkår

- Aftenbladet kommuniserte en prisøkning for et år siden, men en mindre gruppe fikk en lavere pris på fakturaene sine, forteller ansvarlig redaktør Lars Helle i Aftenbladet til Dinside.

Det skal altså dreie seg om en teknisk feil, som Helle ønsker å rette opp i gjennom å be om ekstra mye penger året etter.

Avisa mener de har lov til dette, da vilkårene blant annet sier:

«Stavanger Aftenblad AS forbeholder seg retten til å endre prisen på ditt løpende abonnement. Nye priser gjøres gjeldende også for abonnement som før prisendringen er forskuddsbetalt etter tidligere pris».

- Vi vil rette opp en feil som vi aldri skal gjøre igjen, og som har gitt oss lærdom på dette området, sier Helle, og mener mange andre har akkurat samme vilkår og mulighet.

LES OGSÅ: Kjøpe mobil kontant eller med abonnement?

USIKKER: Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet kan ikke svare på om Aftenbladets krav er lovlig. Foto: CF-WESENBERG / FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Rimelige vilkår?

Vilkår kan ikke åpne opp for hva som helst, da både markedsførings- og avtaloven forbyr «urimelige avtalevilkår». Dessuten har vi sett hvordan nettbutikker kan plikte å levere en vare til oppgitt pris, selv om prisen var feil, fordi betaling kan utgjøre en bindende avtale.

Forbrukerombudet har sett på saken, men har så langt ikke gjort en formell vurdering. De kan derfor ikke gi et klart ja eller nei-svar på om Aftenbladet er på rett side av loven.

- I utgangspunktet kommer det an på hva som står i avtalevilkårene forbrukeren har akseptert. Hvis Stavanger Aftenblad i avtalevilkårene har forbeholdt seg retten til å kreve betalt for en prisstigning i ettertid, er det mulig de kan gjøre det, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad til Dinside.

- Men det kan også være et spørsmål om det er et urimeleg avtalevilkår. Hvis saken er som framstilt her, så bør Stavanger Aftenblad, uavhengig av om dette er noe de kan gjøre eller ikke, ta en runde på om dette er en praksis de ønsker å følge opp overfor sine trofaste lesere.

LES OGSÅ: Derfor kan du kreve å få varen til feil pris

Burde selskaper få lov til å etterfakturere på denne måten? (Avsluttet)
Nei, aldri! (83%) 3885
Kanskje, om det var en stygg feil i utgangspunktet(13%) 625
Ja, absolutt!(4%) 173
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Truer med oppsigelser

- Flere har sagt at de vil si opp abonnementet. Hva jeg gjør vet jeg ikke ennå. Jeg håper i det lengste at Aftenbladet ser urimeligheten, og snur, sier abonnenten Dahl.

- Vil dere snu?

- Vi får endel innspill på dette, og skal ta alle seriøst, sier redaktør Helle, som trolig er mer opptatt av å beholde abonnenter enn å kreve inn hundrelapper.

Helle vet ikke hvor mye penger det er snakk om fra hver, men det skal variere. En faktura Dinside har fått kopi av, ser imidlertid ut til å kreve 346 kroner ekstra - for det året abonnenten trodde han allerede hadde betalt for.

LES OGSÅ: «Etter måneders venting er det dags for Bernhard Steens storsatsing på Internett. Onsdag åpner nettstedet DinSide»