<b>75 EURO:</b> Ved å be om en prisvurdering, inngår du en avtale med selskapet om å betale 75 euro for tjenesten. men det kommer ikke godt nok frem, mener Forbruker Europa. Foto: ILLUSTRASJON
75 EURO: Ved å be om en prisvurdering, inngår du en avtale med selskapet om å betale 75 euro for tjenesten. men det kommer ikke godt nok frem, mener Forbruker Europa. Foto: ILLUSTRASJONVis mer

Advarer mot tjenester for prisvurdering av bil

Sender deg regning på 75 euro for en avtale du ikke har sagt ja til.

Forbruker Europa advarer mot tjenester på nett som tilbyr deg en prisvurdering av bilen din.

De som står bak tjenesten sender nemlig forbrukerne krav på 75 euro for tjenesten, uten at de har sagt ja til dette.

>> Her kan du i stedet sjekke bilens verdi HELT gratis

Får krav for prisvurdering

Personer som har benyttet seg av denne typen prisvurderinger, har fylt ut info om bilen samt eget telefonnummer og e-postadresse på en av nettsidene Bilenspris, Autoscandic, Autopriser eller Autonorden.

Når det er gjort, hevder selskapet som står bak at de har inngått en bindene tjeneste til en prislapp på 75 euro, uten at dette har kommet klart frem.

- Vi har registrert totalt 157 klager på disse sidene, i tillegg har Forbrukerrådet mottatt 299 klager. Vi hadde store problemer med disse rundt juni-september i fjor, og ser nå at problemet har blusset litt opp igjen, forteller Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa til Dinside.

LES OGSÅ: Styr unna gratisprøver på nettet, de er sjeldent gratis

PRISVURDERING? Ved å klikke på ja, takk, inngår du en avtale om betaling av 75 euro for tjenesten. Men det har selskapet ikke anledning til, sier Forbruker Europa. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Ingen bindende avtale

Å binde disse kundene til en slik avtale har de derimot ikke anledning til, ettersom de ikke følger opplysningsplikten for en avtaleinngåelse.

Her vil pris, ifølge Forbruker Europa, være et viktig element.

Ifølge Wiik er den næringsdrivende etter angrerettloven forpliktet til å sørge for at forbrukeren forstår at den elektroniske bestillingen utløser en plikt til å betale. Men når kunden trykker «Ja, takk» for en prisvurdering, blir de ikke informert om at tjenesten koster penger.

- Konsekvensen av at informasjon om betalingsforpliktelsen ikke er gitt på riktig måte, er at forbrukeren ikke blir bundet av avtalen eller bestillingen og skal følgelig ikke betale, sier Wiik.

HAR RÅD: Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa. Foto: FORBRUKER EUROPA Vis mer


Ikke betal kravet

Har du prøvd en av disse tjenestene, og har fått et betalingskrav i posten? Da bør du ikke betale.

- Send en klage via e-post til firmaet og fastslå at de ikke skal betale fakturaen da det ikke foreligger en bindende avtale, på grunn av vesentlig manglende informasjon om pris, sier Wiik, og anbefaler videre at forbrukerne henviser til sin lovfestede angrerett på 14 dager.

LES OGSÅ: Slik er den nye angrerettloven

Får man flere krav, og eventuelle purringer, anbefaler han å bestride disse med henvisning til den første e-posten man sender firmaet. At firmaet sender inkasso tror Wiik er lite sannsynlig, da det krever at diverse vilkår er oppfylt fra selskapets side.

- Det er noe vi tror denne aktøren vil ha problemer med å oppfylle. Hvis inkassofirmaet ikke har tillatelse til å drive inkasso i Norge, kan man se bort fra pengekravet. Det er dessuten ulovlig etter norsk rett å gå til inkasso på omstridte krav, sier Wiik.