Sommersalget har for lengst begynt, men nå advarer BI-forsker bedrifter mot å sette ned varene. Foto: Kristina Picard
Sommersalget har for lengst begynt, men nå advarer BI-forsker bedrifter mot å sette ned varene. Foto: Kristina PicardVis mer

Advarer mot salg

Å lokke med lave priser er en farlig vei å gå, mener BI-forsker.

Det er fristende å lokke med lave priser for å få fart på salget igjen. Det er en farlig vei å gå. Det kan gi lavere inntjening når markedet snur, hevder BI-forsker Ragnhild Silkoset.

Finanskrisen har ført til redusert betalingsvilje og økt prisbevissthet hos forbrukerne. Mange butikker rammes av sviktende salg. Derfor kan være fristende å lokke med salg og rabatter for å få fart på omsetningen igjen. Forbrukerne kan glede seg over både 50 prosent salg og ”ta 3, betal for 2”-tilbud i fleng. Siste mote rekker knapt å bli solgt til ordinær pris før de blir utstyrt med røde salgslapper.

Se også: Salget har begynt for lengst

Går utover bedriftene

Lavere priser gir også rask effekt på omsetningen. Handelen kjøper seg tid og dekker kostnadene sine på kort sikt. Dette er en farlig strategi, mener førsteamanuensis Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI.

- Du signaliserer at du er villig til å kutte priser. Det svekker merkeimaget til produktene dine. Når markedet snur igjen, risikerer du å måtte nøye deg med lavere inntjening, advarer Silkoset.

Slik lurer de deg

Selv om Silkoset advarer bedriftene mot å fokusere for lite på pris for å kapre markedsandeler, så viser andre funn at selgere kan gå langt i å forsøke å lure kundene på pris.

- Ved å ha en stjerne rundt prisen og ikke signalisere hvor mye varen er satt ned, tolker forbrukeren en Grandiosa til 30 kroner og en til 26 kroner som like billig, har Trond Atle Smedsrud tidligere uttalt til DinSide.

Forbrukerne tror at så lenge en vare er annonsert, så er varen nedsatt, men dette stemmer ikke med virkeligheten.

I artikkelen Slik blir du lurt på pris kan du se flere eksempler på hva vi tror er billige varer fordi butikkene priser varen som et tilbud.

Slik får du best pris

Som forbrukere handler vi ikke rasjonelt, og derfor lar vi oss lett påvirke av butikkenes triks, men ved å være mer bevisst på hvordan du kan gjøre gode kjøp, kan du i hvert fall til en viss grad motvirke dette.

Handler du elektronikk, vil du oppdage at mange varer nå er billigere i nettbutikken enn hvis du går i selve butikken for å handle. I artikkelen Slik får du den beste prisen forklarer vi deg hvordan du kan sikre deg den beste prisen påelektronikk-utstyr.

(Kilde: BI.no)