<b>ADVARER:</b> Trygg Handel ber små og store firmaer være obs på tilbud fra OnlineOpplysningen.no og GlobalExpress. Foto: ILLUSTRASJON
ADVARER: Trygg Handel ber små og store firmaer være obs på tilbud fra OnlineOpplysningen.no og GlobalExpress. Foto: ILLUSTRASJONVis mer

Advarer mot nye tilbud i faktura-form

Dette er et tilbud, ikke et betalingskrav.

Dinside har ved tidligere anledninger advart mot Dinopplysning.no og Fylketditt.no, som begge sender ut markedsføring i form av noe som ligner på fakturaer.

Nå advarer Trygg Handel mot nok et firma som opererer på samme vis.

Les også vår store oversikt over forskjellige typer svindel

Ikke et betalingskrav

Fellesnevneren for denne typen markedsføring er altså at det blir sendt ut et tilbud, som er utformet som en tradisjonell faktura.

Betalingsfristen er byttet ut med en registreringsfrist. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer


Forskjellen er at i feltet for betalingsfrist står det påskrevet registreringsfrist, med små bokstaver, som på bildet til høyre.

Dette er også tilfellet for den nye aktøren som er kommet på banen, OnlineOpplysningen.no, som sender ut en faktura pålydende 6225 kroner for en annonse på deres sider.

Øyvind Waardal, support- og informasjonsansvarlig i Trygg Handel, sier til Dinside at de opplever at alle typer bedrifter, både små og store, mottar disse henvendelsene, deriblant fra OnlineOpplysningen.no.

- Vi mottar et titalls klager hver uke på OnlineOpplysningen.no, og ser at alle som har et organisasjonsnummer er potensielle mottakere for denne typen tilbud, sier Waardal.

- Tydelig at det er et tilbud

Dinside har sendt en mail til OnlineOplysningen.no for å spørre om årsaken til at de markedsfører produktet på denne måten.

Kundeansvarlig Christer Fossum svarer at deres erfaring er at bedriftsledere ofte har dårlig tid og at de ikke ønsker å bli oppringt vedrørende annonseoppføring.

- Derfor sender vi heller ut kampanjetilbud per post slik at markedsansvarlig kan sitte i fred og ro og vurdere vårt tilbud i stedet for å ta en rask beslutning over telefon, sier Fossum.

- Har dere forståelse for at noen kan tro at dette er snakk om et betalingskrav, og ikke er et tilbud om en tjeneste?

- Det er tydelig opplyst på kampanjetilbudet om at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav. Tilbudet har en registreringsfrist som bedrifter kan benytte seg av om de ønsker det. De som ikke benytter seg av tilbudet blir automatisk slettet i vårt system, forteller Fossum.

LES OGSÅ: Slik ser du om e-posten er ekte

Samme selskap, ny faktura

En annen variant av denne typen markedsføring Dinside har omtalt, er salget av office-pakker. Her er det snakk om et godt forkledd tilbud om kjøp av Office-pakken, til den nette sum av 580 euro, som også ser ut som et betalingskrav og ikke et tilbud.

Nå har det dukket opp nye tilbud på et produkt som heter GlobalExpress, til den nette sum av 650 Euro. Ifølge Trygghandel.no er det etter alt å dømme samme selskap som står bak dette tilbudet, og OfficeDirect.

Waardal sier til Dinside at det ikke er uvanlig at samme aktør dukker opp med nye tilfeller under nytt navn.

- Mye negativ omtale gjør gjerne at de føler seg nødt til å bytte navn, da et googlesøk enkelt ville avslørt hva formålet var.

Under kan du se eksempler på de utsendte tilbudene fra Onlineopplysningen.no (venstre) og GlobalExpress (høyre):

Vis mer


Hva sier markedsføringsloven?

Forbrukerombudet, som forvalter markedsføringsloven, har tidligere uttalt til dinside at de ofte blir kontaktet av næringsdrivende som har fått fakturaer for tjenester de hevder å ikke ha bestilt, men at de ikke fører tilsyn med forhold som gjelder næringsdrivende.

Juridisk direktør Frode Elton Haug. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Juridisk direktør Frode Elton Haug sier til Dinside at Markedsføringslovens paragraf 11 forbyr næringsdrivende å sende ut krav om betaling uten at det er inngått avtale om det - både til forbrukere og næringsdrivende.

I tillegg gir paragraf 26 et forbud mot å anvende uriktige eller villedende fremstillinger i markedsføring rettet til næringsdrivende.

- Vil de nevnte «tilbudene» kunne regnes som uriktige eller villedende?

- Mange av fakturaene vil sikkert kunne sies å være «krav» og rammes av forbudet i paragraf 11. De fakturaene som ikke er så klart formulert at de framstår som «krav» vil kunne rammes av paragraf 26 dersom de utgjør en uriktig eller villedende framstilling, sier Frode Elton Haug til Dinside, og minner også på om at næringsdrivende som blir utsatt for denne typen lovbrudd kan politianmelde det.

Trygg Handel etterspør en endring av markedsføringsloven for å få bukt med problemet.

- Skal det være så enkelt at man kan endre betalingsfristen på en faktura til en registreringsdato, og kalle det et tilbud om markedsføring - ikke en faktura? spør Waardal.

Se også hvorfor Forbrukerombudet ber Elkjøp endre praksis