LURES: Komiform123.com lurer nordmenn, hevder Forbrukerrådet. Foto: Skjermdump
LURES: Komiform123.com lurer nordmenn, hevder Forbrukerrådet. Foto: SkjermdumpVis mer

Advarer mot godtepose

Mange nordmenn følger seg lurt av treningsopplegget til Komiform123.

Én bakt potet til middag. 500 knebøy. Spurte opp en 100 meter lang bakke.

Dette er blant tipsene man får om man kjøper treningsopplegg fra Komiform123.com eller Goodiebag.no. For mangfoldige hundrelapper mottar man månedlige e-poster som skal lære deg "Tribal Endurance" og "Primal Lifestyle".

OPPDATERING: Goodiebag.no er ikke lenger eid av slankeselskapet, men tidligere Top Model-deltaker Charlotte-Louise Isachsen. Hun har ingen tilknytning til de tidligere eierne, og den videre driften av siden har derfor ingenting med denne saken å gjøre.

Bakmennene lokker med en gratis «goodie-bag» som skal inneholde blant annet en neseskrape, samtidig som kundene skal få et sunnere og slankere liv. Men ifølge Forbrukerrådet er det først og fremst lommeboken som blir tynn.

Dyr godtepose

- Dette er klassisk bondefangeri, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til DinSide.

Treningsopplegget markedsfører seg via sine nettsider, på Facebook og ute på gata med stands. På Komiform123.com forklares de mange vilkårene over tre kapitler, mens det på Goodiebag.no, Facebook og på gaten skal være vanskelige å forstå hva man sier ja til, om man vil motta "godteposen".

Mange lar seg lure på Facebook, slik unngår du å gå i fella

Man sier blant annet ja til å å motta utgaver av Primal Lifestyle per e-post for 180 kroner måneden, pluss et oppstartsgebyr på 200 kroner. Tribal Endurance-opplegget blir sendt ut annenhver måned, for hele 390 kroner per gang.

Får mange klager

ADVARER: Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet liker ikke slankeopplegget. Foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven.no Vis mer


Forbrukerombudet har sendt et brev til bakmennene, hvor ombudet ber selskapet rydde opp. Markedsføringen blir omtalt som «negativt salg», det vil si at kunden ikke kjenner til at hun faktisk inngår en avtale.

- Lokketilbudet vil lure folk til å inngå mange dyre abonnementer, mener Halsos i Forbrukerrådet.

Dessuten blir Facebook-brukere bedt om å gi bort sine venners telefonnumre, som dermed får reklame-sms fra selskapet. I Norge er det ulovlig å sende reklame-sms uten samtykke fra mottakeren.

Har du mottatt tekstmeldinger fra 2333? Da bør du sjekke regningen med én gang!

Halsos har ikke oversikt over hvor mange som mener seg lurt av opplegget, men forteller at Forbrukerrådet har mottatt mange klager. Bloggeren Ninaland.net forklarer i detalj hvordan hun opplevde det hele.

«Jeg kommer til å styre unna Goodiebag.no, og anbefaler andre å gjøre det samme. Det er ikke bare jeg som har hatt problemer med dem, det fremkommer i deres egne svar til meg via mail» skriver hun, og hevder dessuten at godteposen har en verdi langt under de 500 kronene selskapet lover.

Klassisk opplegg

DinSide har fått tilgang til treningsopplegget. Første utgave av Tribal Endurance-opplegget innledes med «På under to må̊neder, en total makeover nå!». Språket er i beste fall merkelig, og mange av tipsene som gis må anses å være relativt selvfølgelige.

- Det er urimelig at det skal koste så masse penger å få tilgang på opplagtheter. Folk burde få pengene tilbake, mener Halsos, som ser klare likheter mellom dette og andre svindelsaker på nettet.

- Dette er dessverre ikke unikt, sukker han.

- Bondefangeri har vi sett siden tidenes morgen.

Det har ikke lykkes DinSide å få snakke med DUR Customer Services Norway, som skal være de norske representantene til det Malta-baserte selskapet Essential Training Limited, som står bak opplegget.

Til Forbrukerportalen sier daglig leder Kristian Brekke Djuve i selskapet følgende:

- Vi står kun for salg og kundeservice av Essential Trainings programmer i Norge. Kundene får en gratis prøveperiode, og kan når som helst si opp abonnementet.

Ikke la deg lure, her er epostene du ikke må svare på