<b>STOPP: </b>Før du deltar på konkurranser som denne, bør du sjekke vilkårene nøye. Det kan koste mer enn det smaker.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE/ALL OVER PRESS
STOPP: Før du deltar på konkurranser som denne, bør du sjekke vilkårene nøye. Det kan koste mer enn det smaker. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE/ALL OVER PRESSVis mer

Advarer mot Facebook-konkurranser

Spam og telefonsalg er prisen du betaler for konkurranser og «spørreundersøkelser».

Du har garantert sett innleggene på Facebook: «Delta og vinn!».

Konkurranser, av og til forkledd som spørreundersøkelser, sprer seg som ild i tørt gress. Ofte blir vennene dine bedt om å dele dem, andre ganger dukker de opp som betalte annonser.

Men bør du delta?

Ikke før du har lest vilkårene. Nøye.

Les også: Er det lov å kreve at du liker eller deler innlegg for å delta på konkurranser?

Derfor har de konkurranser

- Målet med slike konkurranser og spørreundersøkelser er først og fremst å tjene penger. Derfor bør du sette deg godt inn i hva du blir med på, advarer juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet i en pressemelding.

Mange tenker at de gir fra seg kontaktinformasjonen sin så man kan motta eventuelle premier. Men du gir den bort for at selskapet kan selge den videre, eller bruke den i markedsføring på vegne av andre. Som oftest i form av e-poster, SMS-er og telefonsalg.

ADVARER: Juridisk direktør i Frode Elton Haug i Forbrukerombudet forteller at mange nordmenn nedlesses i uønsket e-post etter å ha deltatt på konkurranser. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Forbrukerombudet forteller at de får mange klager fra nordmenn som opplever uønsket e-post etter slike konkurranser. Mange klager også på telefonsalg, som ikke tar hensyn til at de har reservert seg mot dette.

Les også: Lars Egil svarte på konkurranse på VG Nett – «reinspikka svindel!»

Pass deg for skjulte abonnementer

Noen gir uttrykk for å gi deg gratis vareprøver når du deltar, mens det egentlig er snakk om å inngå et abonnement. Et eksempel er trusene mange nordmenn ble lurt av nylig, som endte med ufrivillige truseabonnenter og 100.000 kroner i gebyr til mannen bak opplegget.

Mange konkurranser er også en inngang til kostbare abonnementer på mobiltjenester. Dette har vi utallige eksempler på, som 81-åringen som plutselig var påmeldt en iPhone-konkurranse han ikke skjønte noe av.

Men selv bare det å bli tvunget til å like en Facebook-side for å delta, kan bli sett på som en form for lureri.

VIKTIG: Vilkårene i konkurransen er det viktigste å lese før du deltar. De skal finnes lett tilgjengelig og må godtas før du deltar. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Da gir du selskapet muligheten til å sende deg og vennene dine reklamer via oppdateringer, sier Elton Haug.

Daglige e-poster og telefonsalg-bonanza

Så hvordan fungerer disse konkurransene i praksis?

Hvor ofte deltar du på nettkonkurranser generelt?

(Avsluttet)
Sjeldent eller aldri(85%) 1711
Av og til(12%) 241
Ofte(4%) 72
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Dinside har sett nærmere på den siste vi har sett på vår egen Facebook-konto:

  • «Vinn en tatovering på onsdag. Bruk alt selv eller del med en venn. Hva skal du tatovere hvis du vinner? Skynd deg å delta» står det i et sponset innlegg på Facebook.
  • På nettsiden man sendes til, under bildet av en halvnaken kvinne, står det: «Formålet med konkurransen er at du får kjennskap til våre sponsorers produkter og benytter deres nyhetsbrev. Du kan derfor samtidig velge å motta spennende nyhetsbrev eller velge å bli kontaktet på telefon om nye og spennende produkter».
  • Vilkårene forteller at du melder deg på «nyhetsbrev» fra hele 17 ulike leverandører, som hver av seg inneholder markedsføring fra en rekke uspesifiserte selskaper. Syv av disse sendes daglig. Du takker også ja til telefonsalg fra så mange som 23 ulike selskaper.

  • Konkurransen lar deg krysse bort selskaper du ikke ønsker å motta e-post fra, og oppgir at de kun ringer deg om du ikke har reservert deg mot telefonsalg.
Mange SMS-konkurranser oppgir fornøyde vinnere – slik gikk det da vi ringte en av dem

«Spennende undersøkelse»

Etter du har skrevet inn kontaktopplysningene dine og godtatt vilkårene, sendes du videre til en «spennende undersøkelse om deg og hverdagen din».

SNODIG: For å delta på konkurransen vi sjekket ut, måtte vi blant annet svare på dette. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

I en forbløffende lang rekke spørsmål finner vi blant annet:

  • «Kan vi stille deg et privat spørsmål?» (Etterfulgt av «Kunne du tenke deg å forbedre sexlivet ditt?»)
  • «Vil du at familien din skal være trygg?»

  • «Har du av og til mageproblemer?»
  • «Kunne du tenke deg mer energi, samtidig som du blir slankere, sterkere og sundere? [sic]»
  • «Er kroppen din helt bikiniklar for sommeren?» (Vi valgte «Jeg har allerede drømmekroppen og er helt klar for sommeren»)
Krydret i mellom får du tilbud om vareprøver på blant annet slankemidler, tannbleking, selvbruningskremer og kosttilskudd for katter. Svarene på spørsmålene avgjør hva slags tilbud du får i selve undersøkelsen, og blir brukt i den videre markedsføringen både på telefon og e-post.

For som alltid: Jo mer informasjon et selskap har om deg, jo mer verdifull markedsføring kan de lage. Det er derfor Facebook finnes i det hele tatt. Så vil du delta på slike konkurranser, må du være klar over prisen du betaler. Selv holder vi oss heller unna.

Nordmenn raser etter at kryssord-besvarelser ble rådyre abonnementer