Statens vegvesen advarer mot enkelte typer el-sykler. Foto: Colourbox.com
Statens vegvesen advarer mot enkelte typer el-sykler. Foto: Colourbox.comVis mer

Advarer mot el-sykler

Noen vil bli vurdert som moped med krav til registrering, førerkort, hjelmbruk og forsikring.

- Vi registrerer med uro at det for tiden feilaktig markedsføres ulike kjøretøy som ’el-sykkel’. Norske forskrifter skiller mellom el-sykkel som er tråsykkel med hjelpemotor og mellom moped med hjelpetråkk, sier Harald Gjelsvik i Statens vegvesen i en pressemelding.

Statens vegvesen vil ved ulovlig bruk av denne type kjøretøy gå til ordinær straffeforfølgelse på lik linje med ulovlig bruk av en uregistrert moped.

Mistenkelige sykler

- Det vi har sett av sykler som vi mistenker er på den "gale" siden, er blant annet Scootipuff el-sykkel som hadde en helsides annonse i Aftenposten den 19. mai, sier Gjelsvik til DinSide.

Han forteller at en del av el-syklene er lette å trimme slik at de går raskere enn det de er innstilt for.

- Mange av syklene er originalt laget for å kunne gå opptil 45 kilometer per time, men er stilt inn slik at de skal være tilpasset norske forhold. Disse kan imidlertid enkelt stilles tilbake til original tilstand, sier Gjelsvik, som påpeker at syklene definitivt også ser ut som en scooter.

TEST: Norges billigste sykkel

- Kan trygt kjøpe fra oss

Men Jan Tore Weire, daglig leder i Scootipuff Norge, stiller seg uforstående til denne kritikken.

- Våre sykler er fullt lovlige, og nordmenn kan trygt handle sykler fra oss, sier Weire til DinSide.

Han legger til at Statens vegvesen trolig vil få en telefon fra Scootipuffs advokat som følge av utspillet.

- Vi har nylig gått foran i en rettsak der politiaktoratet måtte gi seg på absolutt alle punkter. Våre sykler tilfredsstiler EU-direktivet EN 15194, sier Weire til DinSide.

Foreldre bør følge med

Statens vegvesen oppfordrer imidlertid foreldre til å være på vakt.

- Foruten bot kan en slik overtredelse medføre at brukerne også kan få utsatt muligheten til å ta sertifikat. Trolig vil også forsikringsselskapene nekte å betale for skader som en følge av bruk av et ulovlig kjøretøy, sier Gjelsvik i Statens vegvesen.

Sykkelforskriften sier at sykkel bare er det som drives fram ved en trå- eller veiveanordning. Vegdirektoratet har sagt at sykkel med hjelpemotor også kan regnes som sykkel dersom den har maksimal effekt på høyest 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t eller tidligere hvis man slutter å trå.

Et viktig skille

Det avgjørende skillet mellom tråsykkel med hjelpemotor og moped med hjelpetråkk er altså hva som er den primære framdriftsformen; motor eller pedaltråkk.

For at en sykkel skal defineres som tråsykkel med hjelpemotor, må derfor muskelkraft ved å trå på pedalene være nødvendig for å få sykkelen i gang og være primærfremdriftsformen.