Det spiller ingen rolle om du har splitter ny mobiltelefon, hvis abonnementet ditt stenges på fredag. Foto: Colourbox.com
Det spiller ingen rolle om du har splitter ny mobiltelefon, hvis abonnementet ditt stenges på fredag. Foto: Colourbox.comVis mer

Advarer mobilkunder mot Barablu

Vil stå uten abonnement på fredag.

Post- og teletilsynet (PT) ber kunder med mobilabonnementene Vectone mobile og Lyca mobile, om snarest å bytte leverandør. Årsaken er at eierselskapet Barablu ikke på noen måte har rettet seg etter tilsynets vedtak, og at de om lag 10.000 kundene derfor etter fredag 13. mars vil stå uten en fungerende mobiltjeneste.

Post- og teletilsynet ber derfor kunder med mobilabonnementene Vectone mobile og Lyca mobile, om snarest å bytte leverandør.

Kan stenge tjenesten

PT melder at de 26. februar har gitt Telenor tillatelse til bruksbegrensning overfor Barablu Mobile Norway Ltd. (Barablu), det vil si tillatelse til å stenge ned tjenestene som Barablu kjøper fra Telenor. Disse tjenestene er nødvendige for at Barablu skal tilby mobiltjenester. Barablu selger sine tjenester under merkenavnene Ventone mobile og Lyca mobile.
Barablu har misligholdt sine betalingsforpliktelser overfor Telenor, melder Post- og teletilsynet.

Slik unngår du sjokkregning på mobilen

Kundene skal varsles

Barablu er pålagt å varsle sine kunder senest innen to virkedager etter at Telenor har varslet Barablu om nedstenging, slik at kundene kan skaffe seg en annen mobilleverandør. Telenor sendte 27. februar slikt varsel til Barablu, men Barablu har ikke fulgt pålegget om å varsle kundene. Telenor har ikke tilgang til kundelistene og kan dermed heller ikke gjøre kundene oppmerksomme på at de om kort tid har et verdiløst mobilabonnement.

- Dette er et tilfelle av sjeldent sløv forretningsdrift, med forbrukerne som offer. Vi har i det aller lengste prøvd å få Barablu til å oppføre seg seriøst i det norske markedet, men uten hell. Nå må forbrukerne komme seg over til en annen leverandør snarest hvis de fortsatt vil ha mobilforbindelse, sier direktør Willy Jensen i PT i en pressemelding.

Jensen sier det heldigvis er meget sjeldent at det norske mobilmarkedet opplever useriøse leverandører, og at tilfellet med Barablu er helt spesielt.

– PT har aldri tidligere gått direkte ut og advart mot et selskap, men det gjør vi nå. Det får være måte på hvor lenge man kan føre forbrukerne, leverandørene og myndighetene bak lyset, sier han.

NetCom fastpris - mye dyrere enn du tror