<b> ULOVLIG: </b> Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet, slår fast at metoden Zentio har brukt er ulovlig.
ULOVLIG: Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet, slår fast at metoden Zentio har brukt er ulovlig.Vis mer

Abonnement på barberhøvler ble såpeavtale over natta

Og varselet kom i en e-post rett før mange drar på ferie.

Tidligere denne uka ble Bjørn Ivar Holter-Nilsen gjort oppmerksom på en endring i hans abonnement på barberhøvler, da han tilfeldigvis sjekket e-posten sin.

Nederst i e-posten sto det: «Hvis du mot formodning ikke ønsker å motta vår nye PaceBox men heller vil beholde ditt opprinnelige abonnement på bare Pace6 barberblader, ta kontakt med kundeservice.»

Holter-NIilsen reagerer sterkt på firmaet Zentio sin kreative løsning da de skulle legge til flere produkter til abonnementet hans.

Advarer andre

- Jeg har i dag et abonnement på to pakker barberblader i halvåret og betaler litt over 200 kroner for dette. Nå vil Zentio plutselig selge meg andre barberprodukter som dusjsåpe og sjampo, og dette til en høyere pris, sier Holter-Nilsen til Dinside.

IRRITERT: Bjørn Ivar Holter-Nilsen har nå sagt opp sitt abonnement hos selskapet som selger barberblader. Foto: PRIVAT Vis mer


Holter-Nilsen tror ikke det er tilfeldig at denne e-posten har blitt sendt ut nå som mange snart skal reise på ferie.

- Jeg vil tro at mange ikke leser dette nyhetsbrevet og at det også ender i søppelposten nå som mange er på ferie. De får nok dessverre en overraskelse i august, sier han.

Holter-Nilsen reagerer på måten selskapet tar det for gitt at han vil endre abonnementet sitt.

- Lengre ned i e-posten står det at jeg må ta kontakt om jeg ikke ønsker produktet. Dette blir feil i mine ører. Jeg burde heller ta kontakt med dem om jeg vil ha det, understreker han.

LES OGSÅ: Dette kan du kreve av butikken

Kaller endringen ulovlig

Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet, slår fast at metoden Zentio har brukt er ulovlig.

- Hovedregelen i norsk avtalerett er at det kreves aksept for å bli bundet av en avtale, og at passivitet ikke har en bindende virkning. Forbrukeren har kun inngått en avtale om å abonnere på barberblader, og ikke et sett med ulike velværeprodukter, understreker hun.

Føler du det er trygt å bestille abonnement på nett? (Avsluttet)
Nei, det er for mange useriøse aktører.(54%) 985
Kun når det er et anerkjent firma.(34%) 634
Ja, det går som regel greit.(12%) 222
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Zentio kan ikke endre avtalevilkårene i ettertid med den virkning at forbrukeren vil bli forpliktet til å betale for andre produkter.

«Graverende tilfelle»

Skjelbostad understreker også at kundene ikke vil være forpliktet til å betale for forsendelsen.

- Dersom kunden ikke ønsker å motta forsendelsene må han eller hun protestere skriftlig til den næringsdrivende for å forhindre ytterligere forsendelser, samt for å hindre at kravet sendes til inkasso, fortsetter hun, og legger til at det ikke er ofte at Forbrukerombudet er borti så graverende tilfeller som dette.

- Jeg kan ikke spekulere i om selskapet i dette tilfellet har sendt ut endringene nå for å utnytte ferieavviklingen, men jeg kan si at vår største sak som handlet om abonnementsfeller kom i fjor sommer.

Fagdirektøren sier Forbrukerombudet blir nødt til å ta opp praksisen med selskapet, og i verste fall kan det ende med økonomiske konsekvenser for Zenito.

LES OGSÅ: Slik handler du trygt på nett

FLERE PRODUKTER: Det var disse produktene Holter-Nilsen skulle få tilsendt. Vis mer


Varslet endringer

Daglig leder i Zenito, Kjell Ove Kvalheim, sier til Dinside at de har for mange kunder til at de klarer å ringe alle og spørre om de vil endre abonnementet.

- Men hvis dere ikke har det, så kan dere vel heller ikke gjennomføre denne endringen?

- I alle tilfellene der kundene føler de ikke har fått noe de ikke vil ha, vil vi sende ut en returkonvolutt. Vi ikke påtvinge noen noe de ikke vil ha, svarer Kvalheim på spørsmål fra Dinside.

Han begrunner de ekstra produktene med at det er kundene selv som har spurt etter dem.

- Vi beklager hvis dette er et lovbrudd og lover at vi skal redusere prisen tilbake til 238 kroner for alle som hadde denne avtalen til å begynne med. De kan også få beholde produktene de ikke har bestilt, lover Kvalheim.

Etter artikkelen ble publisert har Zentio trukket tilbake endringen i abonnementet. De skriver følgende i en e-post til Dinside:

«Hvis en kunde ønsker å få et oppgradert abonnement med barberblader og kosmetikk, må kunden selv bestille dette. Selv om verdien av en oppgradert pakke er høyere, vil prisen for et slikt abonnement være det samme som for et basisabonnement. De aller fleste av Zentios kunder har et basisabonnement til kr 298 pr sending. »