SESONGAVHENGIG: Årstidene kan påvirke mentalhelsen, mest kjent er såkalt vinterdepresjon.  Foto: Colourbox.com
SESONGAVHENGIG: Årstidene kan påvirke mentalhelsen, mest kjent er såkalt vinterdepresjon. Foto: Colourbox.comVis mer

Å, nei! Sol igjen!

Derfor gruer noen seg til sommeren.

Folk flest gleder seg til sommer, sol og varme.

Men det er også de som gruer seg.

Fint vær øker sjansen for dette

Ifølge helsenettstedet WebMD kan årstiden utløse depresjoner.

Symptomer

Vanlige tegn på sommerdepresjoner inkluderer:

  • redusert matlyst
  • søvnproblemer
  • vekttap
  • angst
Deppe-genet er avslørt

Stem her!

Føler du deg deprimert om sommeren? (Avsluttet)
Nei, aldri(58%) 259
Ja, det har skjedd - men ikke hvert år(24%) 106
Ja, hvert år(18%) 78
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Årsaker

Sesongendringer
Har du hørt om sesongavhengig affektiv lidelse (ofte forkortet til SAD av engelsk – seasonal affective disorder). Mest kjent er vinterdepresjon, som kommer når dagene blir kortere og kaldere.

Omtrent 10 prosent av personer med SAD har det imidlertid motsatt – hvor det er sommeren som utløser depresjonssymptomer.

Depresjon er verst for helsa

Forskere er ennå ikke sikre på hvorfor sesong påvirker psyken, men lengre eller kortere dager og endringer i temperatur og fuktighet spiller trolig en rolle.

Brudd i rutiner
Gode, stabile rutiner kan hjelpe pasienter som sliter med depresjoner. Om sommeren er det imidlertid vanskeligere å opprettholde disse.

Ferier kan også forstyrre søvn- og spisevaner – noe som heller ikke hjelper på tilstanden.

Deppa av å røyke

Økt kroppsfokus
Varmere vær betyr mindre klær. Og føler du deg ikke vel i shorts eller badedrakt, er dette ikke noe du gleder deg til.

Mange velger gjerne derfor å unngå sosiale sammenkomster og aktiviteter om sommeren som følge av dette.

Flere deprimerte kvinner

Økonomiske bekymringer
Sommeren er en dyr årstid. Ferie og ekstra hygge vil selvfølgelig kjennes på lommeboka, kanskje spesielt i år – med finanskrisa hengende over mange av oss.

Deprimert eller bare trist?

Varmt vær
Noen elsker å ligge i sola hele dagen, andre kan ikke fordra det. For noen er det gjerne så ille at de heller velger å holde seg innendørs sammen med airconditionen.

Drikk vann i varmen

Gode råd

  • Få hjelp:
    Kjenner du at du begynner å bli deprimert, oppsøk legen din. Én time hos psykiater kan være nok
  • Behold rutinene dine:
    Spis riktig, få nok søvn og fortsett med treninga. Kvitt deg med energityvene
  • Ikke overdriv:
    Unngå å sparke i gang sommeren med lynslanking og et beinhardt treningsprogram. Det funker sjeldent, og vil bare få deg til å føle deg enda verre. Spis fornuftig og mosjoner som vanlig. De verste diettene
  • Tenk over mulige årsaker:
    Føler du deg alltid nedfor om sommeren? Spør deg selv om det er en grunn til det. Forbinder du årstiden til noe problemfylt i fortida? Å finne ut hvorfor, kan bryte syklusen.
  • Juster medisinene dine:
    Lider du av depresjoner og merker at tilstanden forverres om sommeren? Snakk med legen din. Kanskje det å justere dosene kan hjelpe.
  • Planlegg ferien godt:
    Før du kjøper flybilletter, still deg selv dette spørsmålet: Er dette noe jeg virkelig vil? Er det noe som vil gjøre deg godt, eller vil det bare bekymre deg mer med tanke på jobb og økonomi? Kanskje passer det bedre å ta flere langhelger i sommermånedene enn en tre ukers ferie. Eller foretrekker du å ha fri, men bare være hjemme? Planlegg ferien med DinSide Reise
  • Ikke vær så streng mot deg selv:
    Noe av det som gjør sommerdepresjoner ekstra vanskelig, er at det er en årstid alle (tilsynelatende) har det strålende. Men ikke du. Noe som gjerne gjør deg enda mer deprimert. Prøv heller å fokusere på hva som kan utløse sommerdepresjonen og hvordan du kan kvitte deg med den. Suksess-kurs for deprimerte