SOVER DU NOK?: Mange tror at 5-6 timer med søvn per natt holder, når de i virkeligheten trenger 7-8. En time mer eller mindre spiller ingen rolle, tror de. Men <a href="/377085/sovnloshet-verst-for-b-mennesker">søvnmangel</a> akkumulerer og kan føre til at du hele tiden tærer på reservene.  Foto: colourbox.com
SOVER DU NOK?: Mange tror at 5-6 timer med søvn per natt holder, når de i virkeligheten trenger 7-8. En time mer eller mindre spiller ingen rolle, tror de. Men søvnmangel akkumulerer og kan føre til at du hele tiden tærer på reservene. Foto: colourbox.comVis mer

9 tips mot trøtthet

Du trenger ikke gå rundt som en zombie selv om det er mørkt som natta ute.

Vi er alle trøtte i perioder, og for å finne ut hvorfor er det viktig å se på årsakene. Utbrenthet kan snike seg på oss over tid, men hvis vi går i oss selv kan vi fjerne flere av årsakene til grusomme morgener og langtrukne gjesp ved kontorpulten. Svenske I Form har ni tips mot trøtthet:

1. En passelig mengde mosjon

Fysisk aktivitet kan gi psyken en velfortjent pause, siden hjernen da er fullt opptatt av å styre kroppen.

2. Godt kosthold

Det holder ikke å bare spise sunt og riktig. Du må også gi deg selv tid til å nyte måltidet. Maten skal ikke bare være drivstoff for å orke å stresse videre. Ikke glem å drikke vann!

LES OGSÅ: 15 tips for god søvn

3. Nok søvn

Mange tror at 5-6 timer med søvn per natt holder, når de i virkeligheten trenger 7-8. En time mer eller mindre spiller ingen rolle, tror de. Men søvnmangel akkumulerer og kan føre til at du hele tiden tærer på reservene.

LES OGSÅ: Virker vekkelamper egentlig?

4. Regelmessig avkobling

Kvaliteten på tiden vi kobler av betyr mye. Å lese en bok i ro og fred er for eksempel mye bedre enn å shoppe.

LES OGSÅ: Zzzzov godt

5. Samtaler og samvær

De fleste kvinner, i motsetning til menn, vet instinktivt hvor viktig det er å lufte følelsene, og på den måten lette på det følelsesmessige presset.

6. Pauser i arbeidet

Intensiv konsentrasjon innebærer at alle andre stimuli fra omverdenen må blokkeres. Det krever mye energi. Et monotont eller trist arbeide kan også gjør deg trøtt og sliten. Små pauser og en liten tur i lunsjen fyller energi i tanken igjen.

7. Lytt til dine egne behov

Tillat deg å gjøre ting som gjør at du har det bra. Det betyr at du må prioritere og lære deg å si nei til andre en gang i blant.

8. Jobb med deg selv

Lytt til din indre stemme, tren opp selvbildet og finn ut hva du vil og hva du ikke vil. Det finnes et hav av metoder, kurs, bøker og lydbøker å velge mellom innen temaet.

9. Bekjemp stress

Stress er en av de vanligste årsakene til trøtthet. Konstant stress gir spente muskler, men det kan massasje eller avslapningsøvelser gjøre noe med.