<b>90-TALLSREKLAMER: </B>Reklamene på 90-tallet reklamerer naturlig nok for produkter som for lengst er utdaterte. Men det er også noe med tonen, hele stemningen, som er artig å oppleve i dag. Det virker kanskje ikke så lenge siden, men det var før du så disse 9 TV-reklamene fra 90-tallet. Foto: Teiprester / Youtube
90-TALLSREKLAMER: Reklamene på 90-tallet reklamerer naturlig nok for produkter som for lengst er utdaterte. Men det er også noe med tonen, hele stemningen, som er artig å oppleve i dag. Det virker kanskje ikke så lenge siden, men det var før du så disse 9 TV-reklamene fra 90-tallet. Foto: Teiprester / YoutubeVis mer

9 gamle TV-reklamer som bare kunne blitt vist på 90-tallet

Se 90-tallsreklamene for tekst-TV, CD-hyller, Nokia-telefoner og framtidsvisjoner.

Vi brenner reklamen som havner i postkassa, blokkerer annonser på nettaviser og velger nett-TV for å slippe unna reklamepausene.

På 90-tallet var ting annerledes. Vi samlet oss seg spent rundt Gullfisken, lo oss i hjel av Japp-reklamen og siterte kommersielle catchphrases blottet for sjenanse.

De aller gøyeste 90-tallsreklamene er de som bare kunne blitt laget på 90-tallet. For totalt utdaterte produkter, eller for hele bransjer som siden har gått konkurs.

Dinside har samlet 9 av våre 90-tallsfavoritter, fra gullgruva av en Youtube-konto Teiprester. I ekte 90-tallsånd har vi til og med spolt fram kasetten, så du bare trenger å trykke «play».

LES OGSÅ: 11 teknologier du mest sannsynlig har glemt

#9: CD-hyller fra TV-torget

- Dudidu, dudidu, jahahaha, kom igjen! sier den mildt sagt snodige fortelleren i denne TV-torget-reklamen.

Produktet er noe så kjedelig som en CD-hylle. Men ikke en hvilken som helst en: Filebrush – en ny norsk oppfinnelse, ifølge reklamen, som tar CD-hyller til nye nivåer.

Selv har vi flere CD-hyller stuet vekk i boden enn vi liker å tenke på. Men det stopper ikke noen fra å faktisk etterlyse en Filebrush-hylle på Finn.no.

#8: Den aller første Playstation

- Bli med på Spyros fantastiske eventyr! sier en engasjert herremann.

Over skjermen ruller bilder fra Playstation-spillet Spyro. På den aller første Playstation-konsollen, altså, tiår unna dagens Playstation 4.

I dag ser ikke eventyret like fantastisk ut som reklamen hevder. Men kritikkene var gode, spillet skal ha solgt godt og spillserien ga senere liv til gigantsuksessen Skylanders

#7: Mystiske mobiltjenetser fra Responz

På 90-tallet prøvde smarte hoder å få oss til å bruke mobilen til langt mer enn å ringe med. Selskapet Responz var en av disse, med en heftig reklame og Z-en alle elsket å misbruke.

- En utrolig kilde til spenning og underholdning! Her er Norges nye underholdningsmagasin, sier reklamen, som lokker med spåmenn, pratelinjer og sportsresultater.

Nøyaktig hvordan dette fungerte er noe vanskelig å forstå, men det ser ut til å være SMS-basert, og reklamen tipser folk om å gå inn på tekst-TV for å finne ut mer.

#6: Luftige skjorter på Nille

- Det luftige supertilbudet! Kortermede kvalitetsskjorter. Tre stykker for utrolige 100 kroner. Nille. For enhver sommerdag.

Det er hele reklamen. Og det høres dørgende kjedelig ut. Men en malplassert modell gjør denne reklamen til en av våre favoritter.

Modellen, iført de luftige og billige Nille-skjortene, gjør en slags snurr, med hendene i en robotaktig positur. Som får oss til å ønske oss alt annet enn Nille-skjorter. Ah – det herlige, kleine 90-tallet.

#5: Hologrammer og tullete PC-er

- Ha, ha, ha, sier datamaskinen.

En dresskledd mann sitter i stolen sin og har blitt lurt til å ta etter et holografisk glass. Vi befinner oss åpenbart i framtida. Slik 90-tallet trodde det skulle bli.

Datamaskinens neste påfunn er en holografisk bil, som ser alt annet enn futuristisk ut; en Volkswagen Passat fra 1998. Nesten 20 år etterpå har vi dessverre fortsatt ingen tøysete datamaskiner som lager hologrammer til oss. Men vi har i det minste penere biler.

#4: Selge Laserdisc-spiller på tekst-TV

«Norges raskeste annonsemedium!» blir det kalt, og teknologien heter tekst-TV. Eller «TEXT TV», som TV2 velger å kalle det.

Som eksempel bruker de en kar som vil kvitte seg med sin Laserdisc-spiller; et videoformat som aldri tok skikkelig av. Pris: 5.000 kroner.

- Skriv inn din annonse direkte på TV ved hjelp av din egen telefon! sier reklamen fra omkring 1994; noen år før Finn.no tok over både tekst-TV og rubrikkannonser.

#3: Stereo-TV med fjernkontroll

Året er 1999. Elkjøp åpner i Finnland. Og de feirer det sånn her:

- Hva sier du til denne 29-tommers stereo-TV-en fra Sony, med Super Trinitron-bilderør, brukervennlig menystyring på skjerm og fjernkontroll?

Du må ut med 4.990 kroner. Men så får du jo også besøke en Elkjøp-butikk, hvor du tilsynelatende kan tøyse rundt med rykende fersk teknologi, som videokameraer.

#2: Nokia 6110 – med Snake

Denne Nokia-reklamen er faktisk ikke så teit som mange andre 90-tallsreklamer. Nokia kunne bedre enn som så, da de i 1998 viste de fram sin splitter nye Nokia 6110.

- Den er lite, og enkel i bruk. Den er alt du kan ønske deg av en mobiltelefon, hevder reklamen.

Og bare hør på dette: Det var den aller første Nokia-telefonen som ble levert med spillet Snake. Alt du kan ønske deg, indeed. Men så kom Apple, og resten er historie.

#1: Nettbank for de uten pupper

- Bruker du nettbanken slipper du å komme hit når du skal betale regningene dine, forteller en lei ansatt hos Postbanken til alle kundene

I 1999 var nettbank fortsatt noe nytt for de fleste. Men da en barmfager kvinne kommer inn, blir tonen en annen. Hun burde nok fortsatt betale i banken – hos han.

Om denne reklamen hadde blitt like godt mottatt i dag, vet vi ikke. Men det var uten tvil langt mer åpenlys seksualitet, og ikke minst pupper, å se i 90-tallets reklamebilde.

Fortsatt ikke fått nok? Se alle reklamepausene fra 90-tallet uten spoling i Dinsides spilleliste, og besøk kanalen til Teiprester for enda mer TV-historie.

LES OGSÅ:
7 gamle forbrukertester vi ler av i dag
11 teknologier du mest sannsynlig har glemt
Så dyrt var mobiltelefoni for bare ti år siden
Slik var prisene i år 2000
8-bit Nintendo er tilbake i miniformat