Joda, du har samtykket til lagring av kredittkortopplysninger. Foto: Facebook.com
Joda, du har samtykket til lagring av kredittkortopplysninger. Foto: Facebook.comVis mer

9-åring brukte 16.100,- på Facebook

Nå vil barnets far advare andre Facebook-brukere.

Stig Karlsen ble belastet 16.100 kroner på 14 dager. Årsak: Spill på Facebook.

– Jeg gikk med på å kjøpe 100 chips på på min 9-årige sønns Facebook slik at han kunne bruke det til å kjøpe "ting" på Facebook-spill. Dette skulle koste meg 56 kroner, sier Karlsen.

Men to uker senere hadde kortet blitt belastet med hele 16.100 kroner.

– Til min store forskrekkelse så jeg at kortet var blitt belastet 16.100 kroner. Etter å ha gått gjennom mine sønners Facebook-sider fant jeg ut at minstemann var årsaken. Kredittkortopplysningene mine var lagret samtidig som det første kjøpet ble gjennomført. Dette var jeg ikke klar over, sier Karlsen.

SE OGSÅ: Styr unna sponsede lenker

Trenger ikke bekrefte kjøp

Karlsens sønn var ikke klar over at det han kjøpte, kostet mer penger. Han bare forsøkte å fortsette spillet, det ble godkjent, og han spilte videre.

Karlsen vedgår at sønnen har laget en Facebook-profil der det står at han er født i 1995, noe som ikke er riktig, da sønnen er yngre en dette. Han reagerer likevel på fremgangsmåten til Facebook, og han er ikke alene.

Den 11. juli i år mottok Hordaland Politidistrikt nemlig en anmeldelse fra en bergenser som nylig opplevde akkurat det samme.

Handlet for titusener

Bergenserens sønn er bare 10 år, men har likevel klart å opprette en Facebook-profil.

– Min sønn kom til meg og ba om å få kjøpe en "virtuell skilpaddefigur" til 49 kroner. Greit, tenkte jeg og betalte for dette med mitt kredittkort. Det var facebook.com som var selger av figuren, og transaksjonen skjedde over https (kryptert forbindelse) med tilhørende sikkerhetssertifikater som bekreftet at utsteder var facebook.com. Så langt var alt greit. 49 kroner er en helt grei sum, skriver bergenseren i anmeldelse og klage sendt til politiet og Forbrukerombudet.

Men så viser det seg at Facebook har tatt vare på kredittkortinformasjonen.

– Min sønn har nå kjøpt tull og tøys for flere titusen kroner. Han ble svært sjokkert og lei seg da jeg forklarte ham hva som hadde skjedd. Han hadde ingen anelse om at han brukte ordentlige penger fra pappas konto. Han trodde han spilte et spill. Heldigvis oppdaget jeg hva som var skjedd etter at cirka 300 kroner var tappet, og fikk sperret kortet.

Liten skrift, men jo, Facebook henviser til sine betalingsbetingelser. Foto: Facebook.com Vis mer


Lagrer kredittkortopplysningene dine

Legger du inn kredittkortopplysninger hos Facebook, tar de vare på denne informasjonen og knytter den til din profil. Dette har vi selv, muligens uvitende, gått med på idet vi opprettet Facebook-profilen vår.

I alle fall står det nå å lese under Facebooks Payments and Terms:

1. When you provide a payment source to us, you confirm that you are permitted to use that payment source. You also authorize us to collect and store it, along with other related transaction information.

Det er altså slik at du godkjenner at Facebook samler inn og lagrer kredittkortinformasjonene din.

Fikk tilbake pengene

Men til tross for at Facebook har innhentet ditt samtykke til å lagre kredittkortopplysningene dine, så viser det seg å være mulig å få tilbake pengene.

DinSide har ikke lyktes å komme i kontakt med noen i Facebook som vil kommentere denne saken, men i begge tilfellene over har Facebook betalt tilbake pengene etter at de har mottatt klager.

Facebook minner samtidig Karlsen om at barn under 13 år ikke er gamle nok til å opprette en Facebook-konto, en regel det imidlertid er vanskelig å overvåke i praksis. Et hvert barn som ønsker det, kan opprette en profil med et fødselsår tidligere enn 1998.

– En godt kjent problemstilling

Forbrukerombudet er ikke godt kjent med akkurat disse tilfellene, men ber folk være oppmerksomme.

- Ved ikke å legge til rette for foreldrekontroll ved barns deltakelse i spill og sosiale medier, legger den næringsdrivende part til rette for barns utilsiktede overforbruk, mener Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


– Det at barn bruker massevis av penger over foreldrenes kredittkort eller mobilabonnement i ulike spill på mobil eller nett, uten at de verken mener eller forstår det, dessverre en godt kjent problemstilling, sier juridisk rådgiver i Forbrukerombudet Anna Charlotte Amdal Neumayer til DinSide.

Hun mener den næringsdrivende part legger til rette for barns utilsiktede overforbruk fordi de ikke stiller opp sikkerhetsmekanismer som pinkoder, beløpsgrenser, tidssperrer og lignende ved betaling over kredittkort eller mobiltelefon.

– Vi har nylig sett lignende problemer i forhold til App Store og spillet Smurfs Village, og tidligere i forhold til nettsamfunnene Habbo Hotel, Go Supermodel og flere andre, sier Amdal Neumayer.

SE OGSÅ: Styr unna disse kodene