8 enkle treningstips

Har du dårlig samvittighet på grunn av treningen? Her er åtte enkle tips til trening som du kan gjøre når som helst og hvor som helst.

Du trener jo egentlig regelmessig? Det er bare blitt litt lenge siden sist gang, ikke sant?

Mange av oss går rundt med ubrukte treningsmedlemsskap og litt dårlig samvittighet. Men du er ikke avhengig av et treningsstudio for å trene. Prøv disse åtte tipsene for å få litt bevegelse og trening inn i hverdagen:

1) Strekk i dusjen
Litt morgengymnastikk i dusjen er en perfekt start på dagen. Slik gjør du: Løft høyre arm over hodet, bøy albuen og berør ryggen med hånden. Legg venstre arm bak ryggen og forsøk å få tak i den andre hånden. Hold i fem sekunder og bytt side.

2) Bøy med hårføneren
Det kan fort ta noen minutter å tørke håret. Den tiden kan du bruke på enda noen strekk-øvelser for rygg og ben.

Slik gjør du: Bøy deg fremover i hoftene slik at du nesten når tærne. Hold knærne litt bøyd og sett venstre hånd i gulvet ved siden av venstre fot slik at det strekker i ryggen. Hold i ti sekunder og bytt side.

3) Trening i butikken
Ingen legger vel merke til om du legger inn en liten øvelse i butikken? Forsøk å strekke deg etter varer på øverste hylle mens du trekker den andre armen bakover som om du spenner en bue. Gjenta bevegelsen med den andre armen, og stå gjerne på tærne så får du brukt benmusklene samtidig.

4) Pause på jobben
Med en fysisk jobb får du den bevegelsen du trenger. Men de fleste av oss bruker mye mer tid foran en dataskjerm enn det som er sunt.

Ta en bitteliten pause minst hver halvtime hvor du strekker på armene og vrir hodet over høyre og venstre skulder. Strekk armene over hodet og gå ned i en dyp sittestilling ti ganger før du går tilbake til arbeidet.

5) Øvelser i køen
Mens du står i kø for sjokoladekake kan du bruke tiden på en øvelse for muskler og balanse. Slik gjør du: Stå på høyre ben og sett venstre fot på høyre legg. Hev deg opp på tærne og hold i fem sekunder. Så bytter du fot og fortsetter med øvelsen helt til det er din tur.

6) Med avisen
Det er jo ingen grunn til å kaste bort tiden når du leser avisen. Her er en øvelse som du kan gjøre mens du skummer gjennom overskiftene:

Still deg med ryggen mot veggen og skli ned helt til du sitter med knærne i 90 grader. Hold hele ryggen inntil veggen, knærne skal ikke stikke lenger ut enn tærne. Sitt i et minutt av gangen og hvil et halvt minutt mellom hver gang.

7) Trening på do
Toalettet er kanskje ikke husets triveligste rom. Men her får du i alle fall trene i fred.

Sitt med rak rygg, pust inn og trekk magen så langt inn du bare kan. Hold magen inne i ti sekunder av gangen, gjenta flere ganger.

8) Riktig sofastilling
Det er i sofaen foran TV vi får dagens verste sittestilling. Da kan det hjelpe med denne øvelsen: Trekk inn haken og len hodet tilbake slik at nakken rettes ut. Senk skuldrene uten at hodet eller haken faller fremover. Gjenta flere ganger.

(Kilde: Aftonbladet)

 

Mozon.no, 04.05.2006