<b>SETT AV TID: </B>Din største fiende når du handler på nettet er dårlig tid. Har du god tid, kan du gjøre de riktige valgene, og unngå de største farene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
SETT AV TID: Din største fiende når du handler på nettet er dårlig tid. Har du god tid, kan du gjøre de riktige valgene, og unngå de største farene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

7 tips for en trygg netthandel

Finn beste pris hos beste nettbutikk, og vit hva du har krav på.

Skal du handle julegaver på nett, må du sæla på.

De store nettbutikkene oppgir ofte tidsfrister for når du må få ut fingeren. For eksempel oppgir Komplett.no at du kan vente til 22. desember om du bor på det sentrale østland, mens du helt i nord bør være ferdig før 18. desember.

Men ikke alle nettbutikker kan levere like raskt som dette, og det er lite som er så irriterende som å vente på en pakke som ikke kommer fram i tide.

Før du setter i gang har vi noen enkle tips som kan spare deg for trøbbel før, under og etter årets netthandel.

LES OGSÅ: 6 grunner til å handle i ekte butikker

SJEKK ANDRE: Gjennom blant annet Prisjakt, her i appform, kan du finne de aller laveste prisene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#1: Finn beste pris

Vet du hva du skal kjøpe, blir første skritt å finne ut hvor.

Vil du være sikker på å få riktig pris, gjelder det å bruke tjenester som Prisjakt.no og Prisguide.no. Ved å skrive inn produktet får du lister over hvilke butikker som har lavest pris.

Husk å gjøre dette også når butikken roper «TILBUD!», da slettes ikke alle tilbud byr på den beste prisen.

LES OGSÅ: Når er det billigst å handle, Black friday, advent, romjul eller nyttårssalg?

MANGE SKURKER: Det finnes overraksende mange falske nettbutikker. Gjennom blant annet annonser på Google kan du havne på dem når du søker etter populære varemerker. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE/ALL OVER PRESS Vis mer


#2: Velg riktig butikk

Har du en favorittbutikk du har god erfaring med og stoler på, er det ingen skam å gå til denne selv om den ikke nødvendigvis har den aller laveste prisen.

For det aller viktigste er selvfølgelig at du faktisk får det du betaler for.

Det verste som kan skje er å bli regelrett lurt av svindelsider. Søk etter erfaringer og brukeranmeldelser på blant annet Google, sjekk at nettbutikken har troverdig kontaktinformasjon utover bare en e-post-adresse, undersøk språket, pass deg for urealistisk lave priser og ta gjerne en titt på Forbrukerombudets svarteliste.

LES MER: Slik avslører du en falsk nettbutikk

FØRSTE BUD: Vær forsiktig med bud. Vår erfaring er at det koster mer og blir mer problemer enn ved vanlig postlevering. Foto: AP/NTB SCANPIX Vis mer


#3: Sjekk frakten

Dessverre kan det være vanskelig å vite nøyaktig hvordan og når en pakke blir levert. Men sjekk så langt det lar seg gjøre, og husk at du bør regne med minst en uke slik at du har noe slingringsmonn.

Sjekk om butikken tilbyr ulike fraktmåter med ulike priser, og husk at dette kommer på toppen av vareprisen. Å få pakker levert med bud har Dinside mye dårlig erfaring med, og vår favoritt er enten å få det på postkontoret eller fra post i butikk.

Leverer ikke butikken varen til avtalt tid, kan du ha krav på pengene tilbake.

LES MER: Forsinka pakke? Her er dine rettigheter når varen aldri kommer

KREDITTKORT: Da bruker du ikke dine egne penger, og banken kan ikke kreve dem tilbake om du aldri fikk varen din. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer


#4: Betal trygt

Den sikreste måten å betale på er med kredittkort, fordi lovverket da gir deg ekstra beskyttelse om butikken har svindla deg.

Betaling med vanlige bankkort som Visa og tjenester som Paypal skal i praksis være nærmest like trygt som kredittkort. Selskapene deg ekstra trygghet som en service begge parter tjener på.

Den minst sikre måten er å overføre pengene direkte til selger. Ber en nettbutikk om dette bør du skygge banen, og handler du privat fra for eksempel Finn.no er dette også en dårlig idé.

LES OGSÅ: 9 tips for å unngå svindel på Finn.no

HOLD DEG UNNA: Med mindre vi er nødt, handler vi ikke fra utenlandske nettbutikker. Det blir rett og slett for mye styr, og kan bli dyrere enn antatt. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


#5: Hold deg innenlands

Utenlandske nettbutikker kan friste med lave priser, men prisen kan raskt bli langt høyere enn du hadde trodd.

For det første må varen koste under 350 kroner inkludert frakt om du vil slippe unna moms og diverse avgifter. Og gebyrene fra fraktselskapet kan være mange ganger så høye som selve momsen, dessuten kan det ta ekstra lang tid før varen når deg.

Dinside har flere ganger fortalt hvordan varer som egentlig var innenfor 350-kronersgrensa likevel blir fortollet. Så selv holder vi oss innenlands så langt det går.

Fortollingsprosessen kan dessuten gjøre en allerede lang reisevei enda lenger, og varen bruke flere uker på å komme fram.

LES MER: 7 spørsmål og svar for å holde deg trygt under 350-kronersgrensa

ÅPENT: Lovverket sier at alle kjøp på nettet er «åpne». I to uker etter kjøp har du krav på å levere den tilbake. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


#6: Husk angrerett

Mange butikker reklamerer med åpne kjøp, som gjør at du kan levere varene tilbake om du eller gavens mottaker ikke var fornøyd.

På nett har du en slik rett enten butikken vil det eller ei; angreretten. I 14 dager etter at du mottar varen kan du sende den tilbake igjen, uten å oppgi noen forklaring på hvorfor.

Tidligere kunne du også prøve varen, men nå har dette blitt noe uklart med det nye lovverket. Å åpne den bør gå greit, men behandle varen så pent som mulig.

LES MER: Her er den nye norske angreretten på 14 dager

GLEM GARANTIEN: Reklamasjonsretten dekker ofte problemene dine, og setter ikke strenge krav slik garantier kan gjøre. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#7: Skill garanti og reklamasjon

Også lenge etter kjøpet har du rettigheter, blant annet reklamasjonsrett. Dette er ikke det samme som garanti, selv om mange blander de to.

Garantier er noe produsenten kan velge å gi deg, og må gi deg bedre rettigheter enn reklamasjonsretten. Reklamasjonsretten er noe lovverket gir deg enten butikken vil eller ei, og gjelder i inntil fem år etter kjøp.

Går varen i stykker av seg selv innen reklamasjonsfristen, har du krav på å enten få gratis reparasjon, ny vare eller pengene tilbake. Hevder butikken at garantien er brutt på ett eller annet vis, er det bare å gjøre det klart at du ønsker å bruke reklamasjonsretten, ikke garantien.

LES MER: Slik bruker du reklamasjonsretten din