7 tips for en frisk jul

Julevask, julebaking og julestress kan fort gjøre deg syk. Slik tar du vare på kroppen din i førjulstiden:

Førjulstiden og julen skal være en hyggelig, sosial og varm tid. Men for mange blir det et strev å løpe fra det ene julebordet til det andre. Det blir mye mat og mye alkohol, og mange finner liten tid til å forberede seg ordentlig på julen.

Juleutbrentheten er et faktum som i verste fall kan resultere i ømme skuldre, vond rygg og en ødelagt juleferie. Les disse tipsene - så kan du komme deg uskadd gjennom julestria:

1) God planlegging
Lag en plan over alt som skal skje i dagene fremover. Og er du ekstra tidlig ute så begynner du med en slik plan allerede i begynnelsen av desember. Husk å få med alle tradisjonene som er viktig for deg i julen, som vasking, rydding, baking og så videre, men kutt ut alt som er helt unødvendig. Da får du mer tid til de tingene du virkelig må gjøre, pluss at du også får mer tid til å være sosial. Det er viktig å gi rom for dette, så får du et pust i bakken.

2) Husk pauser
Lenge leve skippertak! Nordmenn er kjent for at når de først setter i gang med noe, så gir de seg ikke før jobben er gjort. Dette gjelder enten det er maling, vasking, tapetsering eller snekring - ting som skjer i de mange hjem nå før julen. Kroppen belastes med ensidige bevegelser og verker og er øm dagen etter. Husk å ta mange pauser og sørg for å variere arbeidsoppgavene, så slipper du å få hele juleferien ødelagt. Arbeid over skulderhøyde er spesielt belastende.

3) Hyggelig husvask
Ikke tenk på husvasken som et slit og ork. Kos deg heller med den og sett på litt koselig julemusikk mens du holder på. Få gjerne med flere i familien og gjør husvasken til en hyggelig fellesoppgave. Bruk sprayflasker og moderne moppesystem som gjør jobben enklere. Bruker du bøtte, kan det være lurt å ha den stående på en krakk eller i et vaskestativ. Da slipper du å bøye deg for mye.

Skal du vaske eller støvsuge på ufremkommelige steder kan det være lurt å gå ned på alle fire, slik at du ikke gir ryggen noen uheldige opplevelser. Og husk at du MÅ ikke vaske tak og vinduer akkurat nå!

4) Smart juleshopping
Det er mye som skal handles inn før jul. Prøv å dele opp shoppingturene slik at du ikke behøver å bære deg i hjel. Allier deg gjerne med noen som kan hjelpe deg. Barn liker for eksempel å føle at de er til nytte og bidrar til fellesskapet.

Det er viktig å tenke på ryggen når du handler også. Kjør handlevognen helt ut til bilen og hold ryggen svai når du løfter posene over i bilen. Bøy knærne hvis posene skal plasseres på gulvet. Da unngår du kink. Og husk, det er lov til å ta drosje dersom du må drasse på mange poser over lange strekninger.

5) Baking og matlaging
Julebakst er noe av det hyggeligste vi gjør i julen, og la det forbli en hyggelig begivenhet. Du MÅ ikke bake alle de tradisjonelle kakene. Noen kan kjøpes. Eller kanskje du klarer deg med færre en syv sorter i år? Dessuten må du ikke bake alt på en gang, da unngår du å bli sliten og for ensidig arbeid. Hva med å ha et bakeverksted, der vennene dine samles og dere baker sammen? Husk å ha riktig arbeidshøyde så belaster du ikke rygg og skuldre. Mye av det som gjøres på kjøkkenet kan også gjøres sittende.

6) Juleposten
Årets julekort; sender du elektroniske brev eller håndskrevne personlige julekort til alle du kjenner? Uansett, husk på riktig arbeidsstilling enten du sitter ved skjermen eller ved pulten.

Slik unngår du musearm

Hvis du skriver mer hånden, sørg for at pennen er god å holde. En penn som er tykk på midten er lettere å holde og du får et mindre krampeaktig grep.

7) Bevegelse mot stress
Tilslutt er det viktig å få fart på blodsirkulasjonen i julestria. Her er noen råd på hvordan du får til dette: Marsjer på gulvet med høye kneløft og høy armføring i fem minutter. Et annet tips er å småjogge på gulvet i tre minutter eller hoppe opp og ned på gulvet i to minutter.

Slik får du en sterk kropp uten trening

Fortrekker du noe som går litt roligere for seg kan du legge deg på gulvet med beina opp langs veggen i 10 minutter. Slapp godt av. Til slutt kan du få fart på blodsirkulasjonen ved å ta en varm dusj eller et varmt bad på kvelden.

 

Kilde: Lommelegen

 

Mozon.no, 17.12.2006