<B>BILLIG, ELLER RASKT: </b>Når du skal velge mobilabonnement må du ta stilling til en hel haug variabler. Datakvoter, hastigheter, mobilnett og ikke minst: Hva du er villig til å betale. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
BILLIG, ELLER RASKT: Når du skal velge mobilabonnement må du ta stilling til en hel haug variabler. Datakvoter, hastigheter, mobilnett og ikke minst: Hva du er villig til å betale. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

7 tips for deg som skal bytte mobilabonnement

Trenger du full fart, høye datakvoter og fri roaming, eller bør du velge den billigste?

Norge flommer over av mobiloperatører som alle sammen i bunn og grunn gir deg det samme: Muligheten til å bruke telefonen din. Men hvilken skal du velge?

Dinside har allerede sett på dagens priser, og funnet de billigste mobiloperatørene. Men pris betyr ikke alt.

Og vi skulle ønske vi kunne gitt deg et klart svar, pekt på én operatør og bedt deg gå dit, men det kan vi ikke. Alle mobiloperatører er unike, som det heter, og alle mobilkunder, også.

Her er de syv tingene vi selv synes det er viktigst å ha et bevisst forhold til når du skal velge mobiloperatør.

SJEKK FORBRUKET: Du må vite hvor mye data du bruker i måneden for å vite hvor mye du trenger. Snittet i Norge skal ligge mellom 1,5 og 2 GB, men det er fort gjort å bruke enda mer. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



#1: Hvor mye data trenger du?

Ingenting er dyrere her i verden enn å betale for noe du ikke trenger. Datakvota bør derfor ikke være mye høyere enn du vanligvis bruker. Samtidig: Forbruk over datakvota kan også bli dyrt, spesielt hos lavprisaktører som pristestvinneren Hello.

Med andre ord må du finne ut hvor mye data du bruker i måneden. Dette kan gjøres ved å se på gamle telefonregninger, ved å installere egne apper som kartlegger forbruket eller ved å bruke telefonens egne funksjoner i innstillingermenyene for å se forbruket.

Bruker du 2 GB én måned, og 2,5 en annen, ville vi heller valgt en kvote på 3 GB enn 2 GB – som sagt kan det koste deg dyrt om du går over kvota. Og fri bruk av tale og SMS har alle normale mobilabonnementer nå, uansett.

LES OGSÅ: - For kunder med nyere telefoner er snittet nå cirka 3 GB


#2: Hvor høy datahastighet trenger du?

Hos store operatører som Telia og Telenor får du mer fart jo større datakvoter man kjøper, målt i megabit per sekund (Mbps). Billigaktørene har ofte samme lave fart på alle abonnementer.

Men lav fart i antall Mbps betyr ikke at ting går tregt. Da vi testa operatøren Hello med sine 10 Mbps opp mot et Telenor-abonnement med 60 Mbps, ble vi overraska over hvor liten forskjell det var i praksis. Se selv, i videoen over, hvor appnedlastingen er klippet i tid; dette var det eneste punktet hvor det var en betydelig forskjell.

Hvor raskt mobilen din jobber på nettet er ikke så enkelt som å bare lese av et tall. Ved å bruke apper som måler farten du har i dag, kan du så spørre deg; trenger jeg egentlig mer enn dette?

LES OGSÅ: Vi testet billigoperatøren Hello mot fartskjempen Telenor

BORTE BRA: Men det er hjemme du er mest. Så ikke betal for fri Europa-roaming om du ikke trenger det. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer


#3: Trenger du fri roaming?

Både Telenor og Telia, samt noen mindre aktører, tilbyr fri roaming i store deler av Europa. Det betyr at du ikke betaler noe mer for å roame der enn å surfe her hjemme.

Selv om fri roaming bakes inn i prisen, er det ikke gratis. Om man sammenlikner med resten av markedet er det som oftest mer kostbare abonnementer som tilbyr dette, så du bør spørre deg selv om du trenger det.

Er du for eksempel i Spania to uker hvert år, er det kanskje unødvendig å betale mer hver eneste måned for å få fri roaming. For også lavprisaktører tilbyr ofte ekstrapakker du kan kjøpe de ukene du faktisk befinner deg i utlandet.

LES OGSÅ: Fri roaming fra Telia og Telenor gjelder langt fra hele Europa

BILLIGSTE OPERATØR: Dinside har sjekket prisene hos de norske mobiloperatørene, og ga vårt Billigst-stempel til Hello. Foto: JOHANNA HANNO / BILDHUSET / NTB SCANPIX Vis mer



#4: Hvilken operatør er billigst?

Vi kan slå fast én ting med én gang: De to største operatørene, Telia og Telenor, er langt fra billigst. I vår pristest nylig var det operatøren Hello som vant alle kategorier, blant annet med 20 GB for 400 kroner måneden. Samme sum hos Telenor gir deg «bare» 5 GB.

Men bildet er dessverre mer komplisert enn som så. På Bytt.no melder flere om dårlig kundeservice fra Hello, og at det blir dyrt når man går over datakvota. Samtidig: Har du sjeldent kontakt med kundeservice, eller sørger for å ikke gå over datakvota, vil du kanskje aldri komme borti problemstillingen.

Det er ingen skam i å betale litt mer om du er fornøyd der du er, eller høre på erfaringene til venner og familie. Du skal tross alt være kunde der hver måned i mange år.

LES OGSÅ: Her er Norges billigste mobiloperatører

BARE EN PEKEPINN: Operatørenes dekningskart forteller deg ikke hele sannheten. Det har de innrømt overfor Dinside tidligere. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



#5: Telenor- eller Telia-nett?

Operatørene skiller seg også på hvilket nett de bruker: Telia (tidligere Netcom) eller Telenor. Tradisjonelt har Telenor-nettet blitt ansett for å være mest utbygd og mest robust.

Men da Tek.no kjørte rundt i hele Norge for å faktisk teste nettene, ble vinneren Telia. Samtidig skal resultatene har vært så jevne at «det for de fleste av oss vil være revnende likegyldig».

Men vet du at for eksempel Telenor ikke gir deg god nok dekning på hytta, er selvfølgelig valget opplagt. Bruk derfor egen og andres erfaring, og ikke bare stol på operatørenes egen markedsføring og dekningskart.

LES OGSÅ: Dekningskart viser deg ikke hvor god dekning du får

INKLUDERT ELLER KJØPT: Selv foretrekker vi å ha litt for mye data inkludert i abonnementet vårt, så vi slipper å tenke på å gå over kvota. Men det kan lønne seg å kjøpe ekstra kvoter kontra å ha dem innebygd i abonnementet. Foto: ANNE DILLNER / SCANDINAV / NTB SCANPIX Vis mer



#6: Større datakvote eller kjøpe datapakker?

Du har kanskje hørt at det faktisk er billigere å kjøpe et mindre abonnement og heller kjøpe ekstra datakvoter, enn å ha et større abonnement med alt inkludert. Og ja, det stemmer, i noen tilfeller.

På for eksempel Mobiltelefoni.no, en av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) sine godkjente prissammenlikningstjenester, kan man se hvordan. Blant annet at Ice.nets Mobil 1 GB-abonnement pluss en datapakke på 1 GB koster 178 kroner, mens et abonnement på 2 GB fra samme operatør koster 199 kroner.

Men å risikere å gå over datakvota for å spare 21 kroner, ville vi ikke valgt selv. Som nevnt kan det straffe seg å sprenge kvota, og har du en romsligere kvote er det én mindre ting å bekymre seg for i hverdagen.

LES OGSÅ: Hvor mye data bruker egentlig Pokémon Go?

NEI, TAKK: Selv er vi ikke tilhenger av å få alt mulig ekstra ting og tang inn i mobilabonnementet vårt. Vil vi ha HBO en måned, kjøper vi det den måneden vi trenger det. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



#7: Gratis ekstratjenester?

Flere operatører tilbyr ekstratjenester inkludert i månedsprisen, ofte kalt «gratis». For eksempel gir Telenor deg lagring i skyen, mens Telia i sommer byr på en høyttaler om du binder deg i ett år.

Men er du allerede en fornøyd kunde hos for eksempel Dropbox, eller har alle høyttalerne du trenger, må du ikke være siviløkonom for å forstå at dette kanskje er unødvendig.

Selv vil vi heller betale én sum til en skikkelig god skylagringstjeneste, og en annen sum til en mobiloperatør, enn å bake sammen alt i regninger som kanskje summa summarum ikke blir noe mindre enn summen av de små.

LES OGSÅ: Hvilke mobiloperatører har de aller største datakvotene?