REGISTRER MOBILNUMMERET: Fra 1. juni 2009 kan man registre forskjellige mobilnumre ved reservasjon mot telefonsalg. Foto: Colourbox.com
REGISTRER MOBILNUMMERET: Fra 1. juni 2009 kan man registre forskjellige mobilnumre ved reservasjon mot telefonsalg. Foto: Colourbox.comVis mer

7 av 10 blir oppringt av selgere

...til tross for reservasjon i Brønnøysundregisteret.

Gjennom Brønnøysundregisteret er det mulig for privatpersoner å registrere seg mot telefonsalg. Nå viser derimot en fersk undersøkelse fra SIFO at denne ordningen i mange tilfeller ikke er til særlig nytte.

Les også: De fleste klagene gjelder nettopp dette

Telefonselgerne ringer likevel

Blant de som deltok i SIFOs undersøkelse, svarte nemlig 70 prosent at de har blitt oppringt av en bedrift som de ikke har et kundeforhold til, selv om de hadde reservert seg mot telefonsalg. Per april i år hadde 49 prosent av nordmenn over 16 år reservert seg.

Forbrukerombud Gry Nergård tror en av grunnene til at mange blir oppringt tross reservasjon, er at bedriftene tolker kundebegrepet veldig åpent.

- De næringsdrivende tolker loven veldig fritt på dette punktet. Vi har sett eksempler på at et firma fortsatt har deg registrert som kunde selv om det kan ha gått opptil seks år siden du handlet fra firmaet. Da anser de å ha rett til å ringe, men så langt strekker ikke kundebegrepet seg, og de næringsdrivende kan ikke bruke det som unnskyldning, sier Nergård, som tror mange firmaer prøver å unnslippe loven der det er mulig.

Nergård mener det likevel er vits i å reservere seg, spesielt etter endringen av markedsføringsloven som ble gjeldende i 2009.

- Nå kan man i tillegg til personnummer også reservere forskjellige telefonnumre, både til fasttelefonen og forskjellige mobilnumre. Da er det i realiteten som et lovbrudd å regne at bedriftene ringer disse numrene, sier Nergård, som forteller videre at lovgiver ga bedriftene fem år til å innrette seg etter den nye loven. Hvis ikke vil strengere lovgivning bli vurdert.

Les også: Snart får dette selskapet bot på 200.000 kroner

Misliker telefonsalg

Av de som deltok i SIFOs undersøkelse, svarte hele 74 prosent at de liker svært dårlig å bli oppringt av bedrifter de har reservert seg mot. Klagestatistikken til Forbrukerombudet bekrefter dette. Klager på telefonsalg lå på topp i 2010, og slik har det vært de siste 6-7 årene.

Dette til tross for at mange lar være å klage. Kun 35 prosent av de som hadde mottatt ufrivillig telefonsalg, hadde klaget til Forbrukerombudet. Dessuten svarte 50 prosent at de ikke vet hvor de kan rette klagen. Gry Nergård håper flere tar kontakt når de har opplevd telefonsalg til tross for reservasjon mot dette.

- Det er viktig at de klager til oss, så vi vet hvilke bedrifter som bryter loven, påpeker Nergård.

Herkan du klage til Forbrukerombudet.