<strong>RÅSYKLERE TATT:</strong> To dagers aksjon resulterte i 66 bøter i hovedstaden. Foto: Dag Gjærum/UP
RÅSYKLERE TATT: To dagers aksjon resulterte i 66 bøter i hovedstaden. Foto: Dag Gjærum/UPVis mer

66 fikk bot

Råsykling ble dyrt.

I to dager har politiet aksjonert mot syklister som forbryter seg mot veitrafikkloven i hovedstaden. I løpet av aksjonen ble 162 syklister kontrollert. Kontrollene resulterte i at 66 syklister har fått forenklet forelegg, og dessuten en anmeldelse.

- Det er sjelden syklister får bot, det blir ikke prioritert, forteller politioverbetjent Hans-Olaf Lier til DinSide.

Fire synder som kan gi bot

I praksis er det fire forhold som kan resultere i forenklet forelegg for deg som er syklist:

  • Sykling mot rødt lys
  • Sykling mot enveiskjøring
  • Sykling der dette er forbudt (merket med egne skilt)
  • Sykling på kveldstid uten tent lykt

Les også: Dette blir dyrt ... vil du unngå bøter, les her.

Harde fronter

Din mening

Hvordan gjøre veiene tryggere for alle? (Avsluttet)
Syklister burde vært pålagt kurs i trafikkregler før de fikk bevege seg på veiene(53%) 616
Myndighetene burde brukt mer ressurser på å bedre forholdene for syklister(43%) 500
Det burde vært dyrere å kjøre bil, slik at det ble færre bilister på veiene(3%) 37
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Aksjonen har resultert i en heftig debatt på DinSide, og vi kan grovt dele debattantene inn i følgende grupper

  • Syklister som mener både råsyklister og bilister har mye å hente på å oppføre seg mer sivilisert i trafikken
  • Syklister som mener at mange flere burde syklet, og at nettopp muligheten til å forsere trafikken er grunnen til å sykle i byen.
  • Bilister som mener syklister er til fare for seg selv og andre, og ikke burde syklet på biltrafikkert vei

Å kunne bevege seg raskt og smidig i trafikken er et komparativt fortrinn syklistene har i forhold til de slappe bilistene som står i kø, beslaglegger masse offentlig rom og ødelegger miljøet for sine medborgere bare ved sitt blotte nærvær, sier debattanten som kaller seg Hurtigsykleren.

Han møter imidlertid motstand:
Forslag: Sykling over gangfelt, min. 5000 i bot. De kommer susende over uten tanke på at de ikke er fotgjengere. Kommer feil vei i rundkjøring osv. Alle burde ta en slags oppkjøring på sykkel for å ha lov til å ferdes i trafikken. Som det er i dag trenger de jo ikke engang å kunne trafikkreglene, skriver en under nicket Sykkelskrekk.

Noen greier også å skru av sinna-knappen, som Crash54 her:
Jeg er både bilist og syklist. Jeg kjenner til trafikkreglene og godtar å få bot dersom jeg bryter dem. Og må jo samtidig innrømme at det av og til skjer både i bil og på sykkel. Men, jeg hater jo ikke bilister når jeg sykler og syklister når jeg kjører bil?

Les også: Verdens rareste lover