Kjære selger!

Dette er hva jeg har rett på:

Gjennom forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten min, kan jeg klage på en vare som er mangelfull og som ikke er slik som avtalt. Hvis ingenting er avtalt for varens egenskaper, sammenligner man egenskaper og holdbarhet tilsvarende ting i samme prisklasse. Det samme gjelder for egenskaper og holdbarhet som ble lovet i forbindelse med reklame eller markedsføring, men som ikke oppfylles.

Men vær obs på:

  • Uriktig bruk, unormal slitasje og lynnedsslag blir ikke regnet som grunnlag for reklamasjon.
  • Etter at varen har blitt ødelagt, eller lignende, har du to måneders frist på å klage til selger.

  • Garanti: Garantien er satt av bedriften eller butikken, og er bare relevant hvis den gir deg flere rettigheter i tilegg til det som følger av loven. Hvis selgeren har gitt deg garanti, er han bundet av denne. Selv om garantitiden er ute, vil du kunne klage innenfor forbrukerkjøpslovens frister, ifølge Forbrukerrådet.

    Eksempel på garanti: En ekstra gode som forbrukerkjøpsloven ikke gir deg. For eksempel livstidsgaranti på kaffetrakteren, eller en garanti om at maten er ferdig på MacDonalds innen et minutt.

    Reklamasjon rettet mot bedrift, butikk, produsent og lignende
    Din rett til å klage på en vare som er mangelfull gjelder i to eller fem år. Enkelte ting er lovbestemt ment å vare i fem år, for eksempel møbler, byggevarer, radio, tv-apparat og komfyrer.

    Eksempel på reklamasjon Radioens volumknapp slutter å fungere helt uten videre før det har gått fem år. Dermed har du krav på at selgeren reparerer radioen, eller gir deg en ny en. Hvis selgeren klarer å bevise at feilen skyldes uriktig bruk eller unormal slitasje, slipper han reparere eller erstatte varen.

    Reklamasjon rettet mot privatperson

  • Er selgeren privatperson, har du normalt to års reklamasjonsfrist.

  • Du kan kreve en tilsvarende gjenstand eller at selgeren reparerer mangelen. Du kan holde kjøpesummen tilbake hvis du ikke ennå har betalt. Du velger selv hvilket av alternativene som passer deg best, men selgeren kan kreve å reparere den.

  • Hvis reparasjonen tar lenger enn en uke, har du krav på lånegjenstand.
  • Hvis dette ikke fungerer: "Høyesterett har bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid, som ikke krever alminnelig vedlikehold, har du krav på gratis reparasjon i hele femårs perioden. Dette prinsippet gjelder også for andre produkter, som ved normal bruk har en lang levetid." Forbrukerrådet.

    "Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid, eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden." Forbrukerrådet.

    Får du problemer med å få reparert eller erstattet skaden, kan du ringe Forbrukerrådet på telefon: 815 58 200.

    Les mer om reklamasjon og garanti her

    Kilde: Forbrukerrådet