6 tips mot musearm

Mange nordmenn sliter med smerter i armer, skuldre og nakke på grunn av lange timer foran PC-en. Her er tipsene som holder musearmen unna:

Musearm er fellesbetegnelsen på mange forskjellige muskel-/skjelettplager som kan oppstå ved skjermarbeid, som senebetennelse i skulder eller underarm, «tennisalbue» eller smerter i hånden. Og dette er noe som rammes av flere og flere, hver dag.

- Rundt 55 prosent av alle arbeidstakere jobber ved PC-skjerm halve arbeidsdagen eller mer, sier overlege Bo Veiersted ved Statens arbeidsmiljøinstitutt. Flesteparten av disse vil på et eller annet tidspunkt utvikle smertetilstander, enten i nakke, skuldre eller armer.

Er du slave av nettet? Ta testen her:

- Belastningslidelser kan også opptre som diffuse smerter og plager i hele kroppen, eller slå ut i trøtthet og utmattethet. Man kan sammenligne kroppen med en strikk: Strikken er strukket for langt og elastikkens tåleevne er overskredet. Slik er det med kroppens tåleevne også, forteller sykepleier Anna Stella Kyed fra Lommelegen.

Les hele saken her: Gi kroppen god service

Ved å bli mer klar over arbeidsstillingen din, kan du unngå å få musearm. Her er de vanligste feilene vi gjør foran PC-en:

1. Musen er feilplassert
Musen skal ikke ligge ved siden av tastaturet. For da tvinges armen til å røre seg utenfor skulderbredde. Velg heller et kortere tastatur eller en rullestav som erstatter musen. Beholder du musen bør størrelsen tilpasse hånden.

2. Tastaturet er for stort
Tastaturet skal aldri være bredere enn skuldrene. Regnedelen til høyre på tastaturet må vekk. Dersom du regner mye bør du ha et løst nummerisk tastatur. Dessuten bør tastaturet være lavt, slik at du slipper å bøye håndleddene oppover.

3. Skjermen står for høyt
Toppen av PC-skjermen skal være like under øynehøyde slik at blikket rettes skrått nedover. Hvis ikke får du problemer med både nakke og øyne.

4. Skjermen heller skrått bakover
Skjermen skal ikke helle bakover for da vil taklyset reflektere i skjermen. Står skjermen i tillegg foran et vindu, vil dette også anstrenge øynene. Skjermen skal alltid plasseres slik at vinduslyset kommer rett fra siden.

5. Ikke bruk uttrekkshylle
Tastaturet skal plasseres rett foran deg, på samme høyde som pulten slik at underarmer og håndledd får hvile på bordet.

6. Ikke bruk bærbar PC daglig
Begrens bruken av bærbar PC, for den kan gjøre at du får en dårlig arbeidsstilling og en utilstrekkelig avstand mellom skjerm og øyne. Dersom du må bruke en bærbar ofte, bør du ha en ekstern mus og et separat tastatur.

Les også saken: Jobbstress gjør deg syk

 

Mozon.no, 14.11.2006