ORD MOT ORD: Etter en bilulykke vil det ofte være ord mot ord, og krangelen med forsikringsselskapet kan vare lenge etter selve kollisjonen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ORD MOT ORD: Etter en bilulykke vil det ofte være ord mot ord, og krangelen med forsikringsselskapet kan vare lenge etter selve kollisjonen. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Sjåfører får skylda etter kollisjoner

5 grunner til at du kan tape mot forsikringen

Promille, rygging og uoppmerksomhet skaper trøbbel for dekningen etter bilulykker.

Når du kræsjer bilen, har du to utfordringer:

  1. Du kan bli skadet eller dø
  2. Det kan bli dyrt

Problem nummer to er et problem mellom deg og forsikringsselskapet. For mener forsikringsselskapet at du selv har all eller deler av skylda i kollisjonen, kan de avkorte erstatningen, og la deg ta store deler av regninga selv.

Er du uenig, kan du ta saken videre til Finansklagenemnda. Men slett ikke alle vinner gjennom med klagene sine.

Dinside har sett på en rekke klager etter kollisjoner fra de siste månedene, for å se på hvorfor folk får avkortet erstatningene sine. Ofte er det fordi bilistene faktisk må dele ansvaret.

PROMILLEKJØRING: Forsikringsselskapene har nulltoleranse for promille, akkurat som politiet. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer

#1: Når du har promille

En kar kjørte på en annen bilist bakfra, med 1,06 i promille. Mannen ble dømt for fyllekjøring, og forsikringsselskapet nektet å betale erstatning. I tillegg kom regress, altså erstatning av utgifter for forsikringsselskapet, og totalt kostet kollisjonen over 151.000 kroner for mannen.

Men mannen mente at bilisten foran hadde skyld i kollisjonen, blant annet på grunn av manglende bruk av blinklys. Men nemnda er ikke i tvil: Hvorvidt fylla hadde skylda spiller ingen rolle, så lenge fylla var tilstede.

«Kjøring med promille kan vanskelig unnskyldes og skaper en helt unødvendig risiko for alvorlige trafikkskader» uttaler nemnda.

OPPMERKSOMHET: Trafikken krever all din oppmerksomhet, så hold øya på veien. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

#2: Når du roter i veska

En kvinne kjørte ut av veien og traff et tre, etter at hun hadde «rotet i vesken». Forsikringsselskapet mente dette var grovt uaktsomt, og avkortet utbetalingen med 21.000 kroner.

Kvinnen mente at det kun dreide seg om «et øyeblikks uoppmerksomhet», og at dette ikke kan kalles grovt uaktsomt.

«Uoppmerksomheten varte imidlertid såpass lenge at sikrede kjørte over i motsatt kjørefelt og ut av veien med store materielle skader som følge» skriver nemnda, og vedtar dermed at veskeroting er grovt uaktsomt.

BEGGES ANSVAR: Når du skal flette, skal begge flette, om ikke annet oppgis. Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer

#3: Når du skal flette

To biler kolliderte da to filer ble til én. Den ene bilisten gasset på for å komme foran, den andre bremset ned, men det var for lite for sent, og de krasjet.

Bilisten som lå i feltet hvor den andre skulle kjøre inn, mente han andre måtte ta hele ansvaret. Men nemnda er ikke enig, og gir forsikringsselskapet rett i å avkorte dekningen med 50 prosent for begge parter. For når det flettes, har vi alle et ansvar.

«Begge bilene hadde i dette tilfellet plikt til å ta hensyn, og klager hadde derfor plikt til å slippe motparten inn når han så at han akselererte» skriver nemnda.

TRANGT: Kjører du på trange veier har begge et ansvar for å slippe hverandre trygt forbi. Med mindre skiltingen sier noe annet. Foto: Kyrre Lien / NTB Scanpix Vis mer

#4: Når du kjører på smale veier

To bilister kolliderte på en smal vei. Og forsikringsselskapet konkluderte med at begge hadde ansvaret, og halverte begges dekning.

Men den ene bilisten mente den andre bilisten hadde kjørt forbi fareskilt om den trange veien, og at han derfor hadde et større ansvar. Men nemnda finner ikke dekning for dette i skademeldingen, og mener at begge uansett har et ansvar i slike situasjoner.

«I utgangspunktet har begge parter plikt til å stoppe for å unngå kollisjonen i det smale veilfeltet» understrekes det i uttalelsen.

VIKEPLIKT: Rygger du bilen har du vikeplikt. Og krasjer to som rygger, har begge skylda. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

#5: Når du rygger

To karer krasjet da den ene rygget inn, og den andre ut, av hver sin parkeringsplass. Forsikringsselskapet avkortet begges dekning med 50 prosent.

«Etter trafikkreglene § 11 nr. 1 har den som rygger vikeplikt for annen trafikant. Utgangspunktet i denne saken er derfor at begge har vikeplikt» skriver nemnda.

Men den ene parten mente den andre parten likevel hadde hovedansvaret. Det er ikke nemnda enig i, så begge mister halve dekningen.

(På grunn av Finansklagenemndas løsning får Dinside dessverre ikke lenket til direkte til uttalelsene, men du finner dem på finkn.no)