REKLAMASJONSFRIST: Mange av klagene til Forbrukertvistutvalget, snart Forbrukerklageutvalget, handler om reklamasjonsfristen på elektronikk. Får du ikke gjennom det du mener du har krav på, kan utvalget hjelpe deg. Foto: Maskot / NTB Scanpix
REKLAMASJONSFRIST: Mange av klagene til Forbrukertvistutvalget, snart Forbrukerklageutvalget, handler om reklamasjonsfristen på elektronikk. Får du ikke gjennom det du mener du har krav på, kan utvalget hjelpe deg. Foto: Maskot / NTB ScanpixVis mer

Forbrukertvistutvalget blir Forbrukerklageutvalget

5 grunner til å bruke det nye Forbrukerklageutvalget

Krangel etter kjøp? Disse kan tvinge butikken til å gjøre som du vil.

- Det er viktig med et godt forbrukervern. Nå gjør vi det enda bedre, sier «forbrukerminister», bedre kjent som barne- og likestillingsminister, Solveig Horne (FrP) i en pressemelding.

Anledningen er en snart oppdatert lov om utvalget som tar seg av mange forbrukertvister her til lands: Tidligere kjent som Forbrukertvistutvalget (FTU), fra 1. mars kalt Forbrukerklageutvalget (FKU?).

Lovverket må oppdateres i tråd med EU-krav, uten at det i praksis er så stor forskjell for deg og meg. Men noen forbedringer er det, og det som allerede var et godt tilbud skal på noen områder blir enda litt bedre.

Her er fem grunner til at du bør huske på Forbrukerklageutvalget neste gang du krangler med butikken.

#1: Utvalget hjelper deg med alle kjøp

Som navnet tilsier hjelper utvalget forbrukere, både deg som har kjøpt noe fra en butikk (forbrukerkjøpsloven og angrerettloven), og deg som har kjøpt noe fra en privatperson på for eksempel Finn.no (kjøpsloven).

Oppstår det en krangel mellom dere, kan saken først tas opp i Forbrukerrådet, og om det ikke løser seg der, gå videre til Forbrukerklageutvalget.

Utvalget tar seg også av problemer med håndverkere (håndverkertjenesteloven). Men finnes det en egen klagenemnd for saken din, for eksempel om det krangles om strøm (Elklagenemnda) eller mobilregninger (Brukerklagenemnda), må saken tas dit.

#2: Utvalget har hjulpet mange

Dinside har skrevet uttallige artikler om vedtakene fra Forbrukertvistutvalget, snart kalt Forbrukerklageutvalget.

Ofte om forbrukere som vinner, som mannen som fikk brukt en tilgodelapp til tross for at han faktisk hadde mistet den.

Men også ofte kunder som taper, som han som ikke fikk reparert PC-en sin fordi han hadde installert Windows 10 på den.

I 2015 avgjorde utvalget nesten 1.500 saker. De ga fullt medhold i 547 av dem, delvis medhold i 517 og ikke medhold 372 saker. De fleste får altså minst noe hjelp.

#3: Utvalgets vedtak er bindende

Når du gir en sak til Forbrukerklageutvalget, er det ikke for å få deres mening om saken. Det er for å få deres bindende vedtak.

Vedtakene kan være av typen «butikken må gi kunden pengene tilbake», og utvalget kan i verste fall tvangsinndrive pengene fra taperen.

Samtidig kan det tapende firmaet ta saken videre til tingretten, om de er virkelig uenig. Men dette skjedde med bare 52 av 1.431 avgjorte saker i 2015.

#4: Utvalget må ordne opp raskt
For fire år siden kunne Dinside avdekke hvordan klagesaker brukte svært lang tid på å få en avgjørelse i utvalget. Og den siste årsrapporten, fra 2015, oppgir en gjennomsnittlig behandlingstid på nesten et halvt år.

- Nå settes det krav til at Forbrukerklageutvalget skal behandle saken i løpet av 90 dager, og det må gis god informasjon til partene underveis i prosessen, sier minister Horne.

Husk at dette altså er behandlingen i utvalget; før den tid kommer meklingen i Forbrukerrådet, som kan ta tid i forkant.

#5: Utvalget er gratis

Tar du saken til det tradisjonelle rettsvesenet, kan det plutselig bli dyrt. Vi har også sett eksempler på selskaper, som Swiftcourt, som tilbyr forbrukerhjelp mot betaling.

Hele poenget med Forbrukerklageutvalget er at det skal være et såkalt utenrettslig lavterskeltilbud. Altså noe som er raskere og billigere enn rettsvesenet.

Å få behandlet en klage hos Forbrukerklageutvalget skal derfor fortsatt være helt gratis.

Og gratis klagehjelp er det liten grunn til å takke nei til.