<B>FRYKTEN: </B>Mange One Call-kunder, spesielt i nordlige strøk, frykter de vil slite med dekningen fra TeliaSonera/Netcom-nettet.  Foto: Blend Images / Alamy/All Over Press
FRYKTEN: Mange One Call-kunder, spesielt i nordlige strøk, frykter de vil slite med dekningen fra TeliaSonera/Netcom-nettet. Foto: Blend Images / Alamy/All Over PressVis mer

470.000 One Call-kunder mister Telenor-dekningen

Flere hundre kunder har allerede sagt opp etter Netcom-overgangen.

TAR DET MED RO: One Call-direktør Øistein Eriksen mener de fleste kundene tar endringen med fatning, og mener overgangen er positiv. Foto: ONE CALL Vis mer

One Call har lenge kjempet med nebb og klør for sitt slagord «Like bra – bare billigere», senere endret til «Like bra – bare billig». Nå gjør One Call en endring som flere mener gir slagordet flere skudd for baugen. Operatøren dropper Telenor-dekningen og går over til TeliaSonera, tidligere Netcom, sitt nett. «Jeg må da bytte, Netcom har nemlig ikke dekning der ferieboligen min ligger» skriver en leser til Dinside. One Calls Facebook-melding om endringen har i skrivende stund 1.193 til dels illsinte kommentarer, selv om det også er rundt 400 som har trykket på liker-ikonet:

«Rasende fart i hele Norge? Som vanlig er ikke nord-Norge en del av "hele" Norge... Latterlig!» skriver en. «Har da rabla førr dokker?» skriver en annen. «Jeg liker dere, One Call. Jeg gjør virkelig det. Men dette hører også dere at kundene ikke vil ha» skriver en tredje. LES OGSÅ: Hvem er billigst av Telenor, Netcom, Chess, OneCall og Tele2?

Billigere enn Telenor

De siste årene har One Call brukt Network Norway og Telenor sitt nett. Men Network Norway mistet i fjor rettigheten til å bygge ut Norges tredje mobilnett, og OneCall måtte gjøre et valg mellom å satse helt og holdent på Telenor eller TeliaSonera. Avgjørelsen skal blant bygge på tillit til TeliaSonera sitt nett og videre utbygging, tilgang til høyere datahastigheter og lavere priser sammenliknet med Telenor. One Call-direktør Øistein Eriksen mener derfor TeliaSonera gir bedre fart til bedre priser for kundene hans. Samtidig venter Teliasonera på myndighetenes tillatelse til å kjøpe opp Tele2, som igjen eier One Call. Eriksen nekter for at dette var grunnen til at valget falt på TeliaSonera.

Kjøpes av Telenor-konkurrenten

FORSKJELLEN: Her ser du Telenors og TeliaSonera/Netcom sin 3G-dekning i Norge. Foto: TELENOR / NETCOM / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

- Men hadde det vært realistisk å vært eid av Teliasonera, men brukt Telenor sitt nett? - Det vet jeg ikke, men det ville vært rart, innrømmer Eriksen overfor Dinside. Da oppkjøpsplanene ble kjent, fortalte OneCall sine kunder at et eventuelt oppkjøp «betyr ingenting for ditt kundeforhold hos oss. Du vil fortsatt ha det samme produktet og de samme tjenestene til den samme prisen». LES OGSÅ: Full krangel om hva 4G betyr, her er operatørenes egne definisjoner

Mistet hundrevis av kunder

- Hvordan synes du reaksjonene har vært fra kundene? - Jeg synes kundene generelt har tatt dette i mot på en veldig positiv måte. Vi har informert nesten alle kundene nå, og vil si at det har vært veldig rolig. Men det finnes selvfølgelig unntak, svarer Eriksen.
Han anslår at «et par hundre» av deres rundt 470.000 kunder foreløpig har avbestilt abonnementene sine. Da operatøren ikke har noen bindingstider står alle kundene fritt til å gjøre som de vil.Endringen gjelder også MyCall, tidligere kalt Lebara, som sikter seg mot utlendinger i bystrøk. Herfra skal det ikke ha kommet noen reaksjoner.

Også trøbbel andre veien

- Synes du TeliaSonera i dag tilbyr et like godt nett som Telenor?- Jeg støtter meg på en artikkel Simula publiserte i fjor, hvor forskerne mente ingen hadde dekning for å si at det ene nettet var bedre enn det andre. Vi ser dette over tid, og ser hvordan TeliaSonera bygger ut nå. Jeg kjøper ikke historien om at Telenors nett er mye bedre, sier One Call-direktøren til Dinside. - Og da vi flyttet andre veien for seks år siden, fra Netcom til Telenor, var det kunder som ikke kunne leve med Telenor. Så noen vil alltid bytte. LES OGSÅ: Mener norske 4G-reklamer ikke forteller hele sannheten