HVIL I FRED: Expert har vært synonymt med elektronikk i Norge i en årrekke. Nå forsvinner navnet til fordel for Power. Og de skrikende TV-reklamene er bare én av tingene vi vil savne. Faksimile: Youtube.com/HAAJHA
HVIL I FRED: Expert har vært synonymt med elektronikk i Norge i en årrekke. Nå forsvinner navnet til fordel for Power. Og de skrikende TV-reklamene er bare én av tingene vi vil savne. Faksimile: Youtube.com/HAAJHAVis mer

Expert-navnet forsvinner – blir Power-butikker

4 ting vi vil savne når Expert dør

Men det er ikke uten grunn at de bytter navn og profil.

Vi er samlet her for å ta avskjed med Expert. Dagens Næringsliv meldte denne uka at gigantkjeden skal skifte navn til Power.

- Dette blir noe helt annet enn Expert. Drakten, funksjonen og noe av kommunikasjonen er helt ny, sier norgessjef Anders Nilsen til avisa.

Expert ønsker «å legge det gamle bak seg», og selv om professor Tor W. Andreassen beskriver navnebyttet som «å sette leppestift på en bulldog», skal Expert slik vi kjenner det snart være historie.

Samtidig: Expert har hatt Power-butikker i Danmark og Finland siden 2015, og faktisk i Sarpsborg siden 2014. Så helt nytt er det ikke, og Expert har allerede sikret seg domenet Power.no.

Og uansett hva slags endringer vi har i vente, er det mye vi vil savne. For selv om det ikke alltid er lovord å lese om Expert, hverken på Dinside eller nettet forøvrig, har det vært noen morsomme tiår.

#1: Reklamene

«Ikke alle kan kalle seg det samme som oss: Expert».

Klarte du å lese den setningen uten melodi og rytme? Ikke vi heller.

Slagordet har blitt brukt i en årrekke, og har boret seg inn i hodene og språket til en hel nasjon. Uansett om du er enig i utspillet eller ikke.

Over har du hele reklameopplegget til Expert utover 90-tallet oppsummert på 19 sekunder: En bil som krasjer inn i en vegg. Superlativer på løpende bånd. En mann som skriker at du må løpe og kjøpe den helsprøe «wide screen» bilderørs-TV-en.

#2: «Galskapen»

Expert har alltid hatt de mest glorete og sprakende reklameavisene, med de største typene om de visstnok laveste prisene. Expert elsket derfor også black friday, og var med på å innføre denne selverklærte «galskapen» til Norge.

Det har ikke gått upåaktet hen. Samtidig som mange har hatt glede av til dels gode tilbud, har kjøpefesten provosert mange, inkludert rent ut forbannede Dinside-journalister.

Og floskelen med «helsprø dager», «elleville priser» og «lagersjefer det klikker for» var inspirasjonen til sketsjen du ser over fra 5080 Nyhetskanalen.

Der har lagersjefen virkelig mista det. Og blant annet drept alle de ansatte.

HER ER POWER: Slik ser det ut i Danmark. Som du ser er det mye av det samme som Expert i Norge, med oransje farger og prisroboter, bare med Power-logo. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#3: Skandalene

Apropos drap: For fire år siden prøvde Expert å relansere seg selv. Det gjorde de ved å legge ned 358 småbutikker gi 1.432 ansatte sparken og skryte av dette blodbadet i reklamene sine.

Reklamekampanjen ble, mildt sagt, dårlig mottatt. Og det ble ikke spesielt mye bedre når Dinside kunne vise hvordan kuttene heller ikke hadde gjort Expert til den billigste butikken.

Bråk ble det også da Dinside kunne avsløre hvordan Expert-selgerne ble drillet på å selge trygghetsforsikringer ved å blant annet «ikke gi seg», og bråk ble det da Expert nylig kopierte Fredriksstad Blad for en reklameavis. Det er ofte litt bråk rundt Expert – slik det ofte blir med aggressive aktører i en presset bransje.

GÅR SIN GANG: Her er kundene i gang med å le av det nye Power-navnet til Expert. Det er ikke småtteri Expert må tåle på Facebook, for nordmenn elsker å hate. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#4: Engasjementet

Nordmenn elsker å hate. Og én av de mange tingene de elsker å hate, er Expert. Bare ta en titt på Facebook-sidene deres.

Der må Expert lese og svare på innlegg om at kundeavisa deres er «fryktelig tungt og slitsomt å lese», at sykkelen deres «er jo helt ubrukelig», at det er «nesten enklere å vinne i lotto» enn å få god service.

Kunder tar seg også bryet med å gi dem mer eller mindre velmenende innspill som at de har skrevet «4 MB» i stedet for «4 GB» på en PC-annonse, og at de har «sendt ut den samme tilbudsmailen fem ganger på ett døgn».

Expert skal nå endre navn. Kanskje mer enn bare navnet, også. Og noen vil kanskje savne gamle Expert, andre fryde seg over endring. Men her vi nå er samlet, for å ta avskjed, er i alle fall én ting helt sikkert: Vi vil aldri glemme deg.