<strong>E-resepter:</strong> Ny teknologi skal gjøre reseptene sikrere. Foto: Helsedirektoratet
E-resepter: Ny teknologi skal gjøre reseptene sikrere. Foto: HelsedirektoratetVis mer

300.000 elektroniske resepter til nå

Ny ordning rulles ut.

Fra 18. oktober har en ny ordning med e-resepter blitt rullet ut. Til nå har 32 kommuner og 60 apotek tatt ordningen med elektroniske resepter i bruk. Hordaland var først ute, og Bergen er den første storbyen som er med.

De to første ukene har det blitt foreskrevet cirka 5000 elektroniske resepter i uken. Samlet har man foreskrevet 300.000 elektroniske resepter siden man begynte med elektroniske resepter i Os kommune i Hordaland i mai i fjor.

Bestill legetime på sms

For alle i 2013

Innføringen av ordningen vil ifølge Helsedirektoratet skje gradvis frem til ferdigstilling i 2013. Planen er å innføre dette fylkesvis, hos både fastleger, avtalespesialister, legevakt, apotek og bandasjistforretninger.

Opprinnelige skisser anslo at ordningen skulle være på plass i nær hele landet i år, men dette ble forsinket. Utfordringer rundt systemene hos apotekene og legekontorene har blitt oppgitt som årsak til forsinkelsene, og ny plan ble lagt. Innføringen av elektroniske resepter skjer nå i henhold til nasjonal innføringsplan.

De statlige målene med e-resept er at det sammen med andre satsninger på elektronisk samhandling i helsetjenesten skal gi tryggere legemiddelbruk og enklere rutiner.

Et av de andre grepene som allerede er innført, er automatisk frikort. I fjor fikk nær 1,2 millioner nordmenn frikort etter denne ordningen. Tidligere måtte du passe på dette selv, men når du nå har hatt helseutgifter utover 1.880 kroner (egenandelstak 1 per 2011), får du det såkalte frikortet, som betyr at staten ta over resten av helseregningene dine som kommer inn under ordningen ut året.

Automatisk frikort: Rekordmange fikk frikort i 2010

Noen fordeler

Elektroniske resepter skal etter planen være sikrere og riktigere enn dagens resepter.

Med e-resept vil sikkerhetsrutinene være like strenge som ved innlevering av selvangivelse, du må logge inn med et smartkort for å få tilgang til informasjonen om dine resepter. Det betyr at du har alle samlet på ett sted, og at du ikke risikerer at uvedkommede kan snuble over reseptene dine, om det er et problem.

De nye reseptene har også bedre sikring av viktig informasjon. Det er anslått at 17 prosent av alle utskrevne resepter inneholder feil og mangler av vesentlig betydning for pasientenes legemiddelbehandling. Mange av disse feilene kan trolig unngås, for eksempel ved at det legges inn en sperre i legenes datajournal, slik at det blir umulig å skrive ut resepten uten at alle nødvendige opplysninger er fylt inn.