Vis mer

30 slankemyter som ikke virker

Prøver du å bli slank, uten å lykkes? Vær oppmerksom på at det er mange falske myter om slanking ute og går. Her er noen av dem:

Julekiloene sitter så godt som støpt på rumpa og sideflesket fremdeles. Og vektnåla ser ut til å ha grodd fast, minst tre kilo over det du ønsker. Innerst, innerst inne vet du hva som må til:

- For å gå ned i vekt må du forbruke mer energi enn det du får i deg gjennom mat og drikke. Det er liksom regel nummer én, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, ved Din Kost til Mozon.no.

Hun oppfordrer alle som vil ned i vekt til å bruke sunn fornuft. Men akkurat i år har du kanskje falt for en av de mange slankemytene? Her er de vanligste tabbene som ikke hjelper på vekta:

1. Jeg blir tynn av å droppe måltider. Jo lenger tid du lar det gå mellom måltidene dine, jo høyere blir nivåene med kortisol. Dette hormonet øker fettlagringen i kroppen. Spis hver tredje time og reduser risikoen for kortisolproduksjon.

2. Jeg trener, derfor kan jeg spise! Det er mye lettere å spise kalorier enn det er å forbrenne dem. For å forbrenne en cheeseburger på 350 kalorier, må du for eksempel trene aerobics i 45 minutter.

3. Jeg stoler på baderomsvekten. Vekten din kan variere sterkt fra dag til dag avhengig av hormoner og andre faktorer. Bruk heller andre målemåter, som å måle midjemål, og liv-hofte-ratio, for å følge utviklingen.

Her kan du måle liv-hofte-ratioen din:

4. Ja til lavkarbo-dietter. Amerikanske forskere har sett at personer som følger en lavkarbodiett i et år, har lavere kolesterol og færre skadelige fettsyrer enn de som følger et kosthold med lite fett.

5. Jeg blir tynn av sukkerfri brus. Drikker du lettbrus regelmessig, øker du risikoen for å bli overvektig med hele 41 prosent, ifølge forskere ved University of Texas. Årsaken er trolig at de kunstige søtningsstoffene forvirrer sultsignalene i hjernen, slik at du spiser mer.

6. Melk setter seg på hoftene. Personer som drikker melk mister faktisk mer fett enn de som kutter ut melken. Det er fordi kalsiumet i meieriprodukter trigger fettforbrenning istedenfor lagring av det. Resultatene ser du ved å innta 3-4 porsjoner, som et glass skummet melk eller en yoghurt som inneholder mindre tilsatt sukker, daglig.

Les også: Melk gjør deg slank

7. Jeg MÅ spise når oksehungeren slår til. Nei, det er ikke sikkert det er mat som må til. Det holder muligens bare å drikke litt vann. Kroppen blander ofte sultfølelsen med tørstfølelsen. Har du spist i løpet av de siste to timene, bør du ta et glass vann istedenfor en matbit.

8. Olivenolje er kalorifattig. Olivenolje er bra for deg, men en spiseskje inneholder rundt 120 kalorier, noe de fleste andre oljer også gjør. Prøv heller å spraye på oljen. En sprut inneholder rundt fem kalorier.

9. Slank av stress. Det er mer sannsynlig at stress vil føre til vektøkning. Stress utløser hormonet kortisol, som stimulerer appetitten.

Slik stresser du ned!

10. Frukt er kalorifritt. Frukt inneholder færre kalorier enn for eksempel en halv pakke med kjeks, men husk at et eple likevel inneholder rundt 50 kalorier og en banan rundt 90.

11. Slank av detox-kur. Forskere ved et kanadisk universitet har sett at detoxkurer frigir skadelige kjemikalier i kroppen, noe som bremser stoffskiftet, og dermed reduserer sjansene for å gå ned i vekt.

12. Du kan ikke drikke alkohol. En hver diett som nekter deg å kose deg litt er dømt til å mislykkes. Men det er en annen grunn til at du ikke burde nekte deg selv alkohol: Ifølge spanske forskere finnes det en ingrediens i rødvin, resveratrol, som spalter fett.

Og i tillegg: To glass kan redusere blodtrykket

13. 1000 kalorier om dagen ved slanking. Det er ingen grunn til å sulte seg. Ikke bare senker det stoffskiftet, men det forhindrer produksjonen av hormonet leptin, som reduserer appetitten - noe som gjør det vanskeligere å følge en diett. Anbefalingen er å holde seg til minst 1500 kalorier om dagen.

14. Flytende kalorier teller ikke. I gjennomsnitt kommer 21 prosent av vårt daglige kaloriinntak fra drikke. Så da er det desto høyere grunn til å erstatte kaloririk drikke som saft og brus, med drikke som ikke inneholder noen kalorier, som vann, te og kaffe.

15. Salater er alltid slankende. Ikke nødvendigvis. Består salaten din av en klatt majones, en håndfull revet ost og baconbiter, i tillegg til grønnsaker, kan kalorimengden stige fra 50 til 350!

Slik lager du en super salat:

Føler du deg fremdeles ikke truffet? Her er 15 slankemyter til:

Kilde: Mirror.co.uk

Først opprettet 28.01.1007
Sist redigert 07.06.2007